Gå til innhold

Komme meg inn på D: med linux!

Juji

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop installert Mandrake 10.1 på pcn min og jeg kjører windows xp ved siden av!, sånn kjører jeg det: Windows på C:, spill på D:, installs på E: og Linux kjører alene på F:, er det mulig å komme seg inn på Spill (D:) gjennom linux? liksom hente et spill over fra D: til linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WindowsXP bruker vanligvis ntfs som filsystem, og jeg vet ikke om mandrake har støtte for det uten vidre. Sansynligvis så har det vel det.

IDE hardisker er oppført slik i linux. Alle diskene ligger i katalogen /dev og heter hdxy der x er alfabetisk nummerering på disken og y er nummer på partisjonen. Har du 3 disker så er de numerert i rekkefølgen:

a - master

b - slave

c - secondary master

d - secondary slave

Partisjoner er 1 -2 -3 osv.

Sansynligvis så er d disken din /mnt/hdb1, og er du heldig så virker dette:

mkdir /mnt/ddrive
mount /dev/hdb1 /mnt/ddrive

Hvis du vil ha den opp hver gang du starter disken så legg til dette i bunnen på filen /etc/fstab

/dev/hdb1 /mnt/ddisk ntfs defaults,auto,uid=1000,gid=1000 0 0

Her er en guide på hvordan dette virker i Ubuntu. Men den skal være lik for mandrake:

http://www.ubuntulinux.org/wiki/Automatica...ndowsPartitions

fdisk -l gir deg en oversikt over diskene dine

Lenke til kommentar

Ser at du har fått greie svar på spørsmålet ditt. Men jeg ser du vil laste over spill.

Du kan i utgangspunktet ikke kjøre windows-spill i linux, vis du ikke har en emulator. (google etter cedega). Selv om Cedega er en veldig god emulator, vil lang fra alle spill fungere.

Man installerer ikke linux for å bruke windowsaplikasjoner/spill, skaff deg heller noen spill som er native linux og spill dem. Så bruker du windows for å spille windows-spill.

Noen native linuxspill:

Quake 3

Unreal Tournament 2003 og 2004

Doom3

Tuxracer

Supertux (gratis)

Americas army (gratis)

Medal of honor: allied assault (ved hjelp av patch).

En side jeg kan anbefale deg å lese på er http://www.linux-gamers.net . Der finner du informasjon om hvordan du får native linuxspill og emulerte windowsspill til å fungere.

Lenke til kommentar
Ser at du har fått greie svar på spørsmålet ditt. Men jeg ser du vil laste over spill.

Du kan i utgangspunktet ikke kjøre windows-spill i linux, vis du ikke har en emulator. (google etter cedega). Selv om Cedega er en veldig god emulator, vil lang fra alle spill fungere.

Man installerer ikke linux for å bruke windowsaplikasjoner/spill, skaff deg heller noen spill som er native linux og spill dem. Så bruker du windows for å spille windows-spill.

Noen native linuxspill:

Quake 3

Doom3

Tuxracer

Supertux (gratis)

Americas army (gratis)

En side jeg kan anbefale deg å lese på er http://www.linux-gamers.net . Der finner du informasjon om hvordan du får native linuxspill og emulerte windowsspill til å fungere.

Legger Enemy Territory (gratis) til listen.

http://www.enemy-territory.com/

Lenke til kommentar
Noen native linuxspill:

Quake 3

Doom3

Tuxracer

Supertux (gratis)

Americas army (gratis)

Lurer på en ting. Når man spiller et onlinespill fra en maskin med Linux, f.eks. America's Army. Kommer man da inn på de samme AA-serverne som de som spiller det i Windows, eller er det slik at man kun kan spille det mot andre som kjører det i Linux?

Endret av tibbs
Lenke til kommentar
Noen native linuxspill:

Quake 3

Doom3

Tuxracer

Supertux (gratis)

Americas army (gratis)

Lurer på en ting. Når man spiller et onlinespill fra en maskin med Linux, f.eks. America's Army. Kommer man da inn på de samme AA-serverne som de som spiller det i Windows, eller er det slik at man kun kan spille det mot andre som kjører det i Linux?

Selvfølgelig. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...