Gå til innhold

Sette opp et forum

Anbefalte innlegg

Hei! For det første, er jeg ikke sikker på om dette blir riktig kategori, men..

Jeg har nettverk med noen naboer og kompiser, trådløst og med kabel. Vi hadde nå lyst til å sette opp et lite forum på en PC vi bruker som filserver.

Har lastet ned og installert Apache WebServer 2.0 og har lastet ned forumet phpBB, som jeg har forstått skal være greit nok. Problemet er hvordan vi nå skal få forumet til å fungere. WebServeren fungerer fint.

I følge dokumentasjonen til phpBB, så skulle filene pakkes ut - og legges på webserveren. La filene til mappa "htdocs" som var der filene lå når jeg skrev http://ip... første gangen.

Men jeg får ikke opp noe forum, bare liste over alle filene.

Hva har jeg gjort galt? Håper noen kan gi meg en forklaring på hvordan dette skal gjøres. Jeg vet at det finnes mye dokumentasjon rundt dette. Det følger med manual til phpBB og Apache - men det er så mye, at jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne å lese.. og jeg kan omtrent ingenting med sånt!

Håper dere forstår hva jeg mener, og kan hjelpe meg litt :p

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lagd MySQL-databasen da? Eller kjørt installasjonsfila? Skal finnes en php-fil som tar seg av installasjonen. Men da må du først opprette en MySQL-database. Ække veldig kjent med Apache og sånt, men søk så finner du sikkert noe du kan laste ned. Eller kanskje det finnes en modul for Apache til det.

Endret av brainbug90
Lenke til kommentar

MySQL har jeg ikke satt opp nei, satt akkurat og leste på det og det så ut som noe jeg måtte ha, hehe..

Altså, bare så det er helt klart. Jeg kan ingenting med dette, og det lille jeg kan, fikk jeg forklart av en kompis som ikke kan stort mer enn meg...

Men, jeg må altså laste ned MySQL, installere det og så legge inn forumet?

Lenke til kommentar

HVis du ikke har snøring på hva du gjør her kan det nok blir litt vanskelig ja.

Installér MySql.

Opprett en MySql konto.

Installér PHP.

Installér phpBB.

Hadde du hatt et webhotell kunne du lett satt det opp med phpMyAdmin, men skal ikke være så vanskelig uten.. Søk etter guider for installasjon av MySql.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Tja, nå har jeg prøvd de forslagene som er kommet opp her etter beste evne, og har lest på sidene til phpBB, men jeg er omtrent like klok.

Som noen her sa, så kan det vel bli vanskelig hvis jeg ikke kan noe, men det må vel være mulig å lære.

Er det noen her med nok kunnskaper og litt for mye fritid som har lyst å hjelpe meg en dag via MSN?

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm. Synes det er direkte rart at ingen vet noe om dette, eller vet hvor det finnes en guide på dette. Klarer ikke å finne noe "guide" selv, men er overbevist om at det må finnes.

Har drevet og lest på sidene til phpBB osv, men alle har kun informasjon om sine egne systemer - ikke noe om hvordan det skal fungere sammen.

Lastet phpBB opp til et webhotel en kompis har og da skjønner jeg hvordan ting skal se ut. Når alt er riktig, er installasjonen av phpbb grafisk og antakelig er konfigurasjonen det også. Problemet er for min del å få satt opp Apache og mySQL.

Lenke til kommentar

Her er guiden jeg brukte når jeg satte opp forumet mitt. Jeg synes det var ganske lettforklart, og jeg fikk det til og virke selv om jeg er helt idiot på slike ting ;)

Edit: når du har satt opp apache, php og mysql, må du bare installere phpBB, legge til et alias i apache configen, samt lage en database til forumet i "phpmyadmin"

Aliaset jeg brukte ser slik ut:

<IfModule mod_alias.c>
    Alias /forum "C:/phpBB2"
</IfModule>

<Directory "C:/phpBB2">
    Options None
    AllowOverride None
    order allow,deny
    allow from all
</Directory>

Dette gjør at når du går inn på f.eks "dinserver.com/forum" eller "forum.dinserver.com" så åpner du forumet, selv om selve forumet ikke ligger i web-mappen til apache. Huff jeg er dårlig til å forklare ;)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...