BrutusMcGregor Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Som nevnt tidligere, og kanskje denne er relevant, så dauer powerene mine over tid. Jeg fikk sendt tilbake psu nr. 2, og handlet et på komplett isteden. Samme psu som nevnt over i link nr. 2. Mens jeg ventet på psu nr. 3, som er på 400w, så satte jeg inn det gamle hovedkortet og den gamle psu'en på 230w. En dvd-brenner og 3 disker står fremdeles i. Alt fungerer helt fint. Vel, psu 3 kommer og blir satt inn, samt det nye hovedkortet. Passer på at ingenting skjer underveis, og nå er det BARE hovedkort og pus som er forskjellig. Etter ca. 10-12 timer så ser jeg noe flimring i fargene underveis. Akkurat som tidligere, så forandrer fargene seg ørlite under spilling. Jeg spiller litt til, merker ingenting mer. Slår av for å bli full på lørdagskvelden, og skal slå på søndagsmorgen. NIX! NADA! Ingenting skjer. Jeg prøver å flytte maskinen til en annen kontakt i huset og får liv i den der, men jeg har jo ingen skjerm tilkoblet nå, så jeg slår av igjen og kobler på skjerm. Alt er dødt igjen. Hva kan skje her? Kan hovedkortet knekke psu'n over tid? Er det mine kontakter som ødelegger noe? Jeg er ganske så sikker på at jeg ikke kobler feil inne i kassa, for da skulle jeg vel også gjort det med psu'n på 230w. Og hvorfor funker det så i kanskje et døgn før det dør? Det eneste som er klart her er at jeg skjønner ingenting! Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Update! Jeg har nå flytta maskinen igjen, og jaggu vil den starte! Jeg prøvde jo dette istad, og da starta den EN gang før den nekta. Nå starta den flere ganger på rad så jeg henta også skjermen, samt tastatur og mus, og jaggu starta det opp. Jeg skjønner altså enda mindre nå. Borti hjørnet hvor den normalt står, er det ganske så mange ting som er koblet på samme strømkurs, kan dette ha no å si? Hvis den ikke blir foret med nok, så skulle den vel ikke startet i det hele tatt? Og de to forrige psu'ene kunne jeg prøve å starte uten belastning og flere andre steder uten at det hjalp i det hele tatt. Jeg får prøve å restarte litt, og se hvordan det går over tid her. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Tviler på at hovedkortet kan knekke PSU, siden hovedkortet ikke kan påvirke PSU på noe måte (men omvendt ja). Eneste logiske grunner til at PSU'er skal dø om og om igjen for deg må være at maskinen din enten står slik til at PSU ikke får ventilert nok og blir for varm, eller at strømnettet i ditt område gir fra seg alt for store power-spikes. Dette kan du da fikse med en UPSU, men det er dog skjeldent at noe slikt skulle orekommer. PSUer er rimelig robuste når det kommer til strømforhold. -Stigma Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Ja, jeg har jo vurdert spikes jeg og, men så rart at maskinen har fungert hittil. Den har jo stått på samme sted i et par år? Men så fort jeg byttet til et større power, så begynte ting å skje. Akkurat som at psu'ene som hittil har vært på 500w og 400w ikke har blitt foret med nok strøm, og derfor "sulter" etterhvert. Nå har jeg hatt maskinen stående et annet sted i en liten stund, og hatt et par restarter og en total avslåing, og alt fungerer fint. Dette tålte den ikke på det forrige stedet. Jeg skal nå prøve å fjerne alt som er i datahjørnet og sette den opp igjen der borte. Kan jo forsåvidt bli med på tanken om at psu'n ikke får nok strøm, og dermed slår seg av etterhvert, men de to første psu'ene fikk jeg jo aldri liv i igjen? Mpx ga meg jo også rett i at det var garanti hver gang og, så er enige med meg så langt? Data er rare greier. Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Nå har jeg flyttet maskinen tilbake i hjørnet sitt, og hatt en skikkelig opprydning. Maskinen starter opp, men ved en avslåing og litt pause så ville den ikke på igjen. Ut med noen kontakter, så fyra den igjen. Jeg har ikke peiling jeg, men det virker som at psu'n må fylles opp og for mange ting på samme kurs tømmer den og sørger for at den ikke starter. (Forklart på tegneseriespråk :!: ) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 jeg skjønner ikke dette.. hvis den ikke hadde fått nokk strøm, så skulle jo sikringa ha gått.. den sikringa i sikringsskapet... Lenke til kommentar
razer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Det er vel heller sånn at den trekker den strømmen den vil ha, og visst den overbelaster sikringen så går den, skal vel mye til for at den ikke får nok strøm Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg tror du kan legge den "sulte" teorien til ro Brutus. En PSU trekker det den trekker, og ikke mer enn det den faktisk må spytte ut på den andre siden (-svinngrad). Du kan fint kjøre en enkelt 12V vifte på en 800W PSU uten at det forårsaker noe problem =) Det høres veldig merkelig ut dette problemet ja... At PSUen slutter å virke, men våkner til liv etter en stund høres ut osm enten overoppheting eler overbelastning, men dette skulle jo ikke være noe problem sant? -Stigma Lenke til kommentar
Brakballe Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Kanskje selve stikkontakten i veggen er morken eller dårlig ? Lytt etter fresing/knitring. Kjenn etter om støpselet blir varmt... Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Det ser ut som at ting har roet seg litt her. Nå funker det mer stabilt og jeg har tatt bort de kontaktene som ikke trengte å stå i. Nå er det sju ting som står i, bl.a. pc, skjerm, ei lampe, no isdn-greier osv. Det har ikke vært noen farge-flimringer. Får håpe at det har lyst til å forholde seg slik. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Kanskje selve stikkontakten i veggen er morken eller dårlig ? Lytt etter fresing/knitring. Kjenn etter om støpselet blir varmt... Absolutt et godt forslag! Man skal ikke se helt bort fra at det kan være dårlige ledningsforbindelser i veggkontakten, som ved ekstra belastning kan gi spenningsfall. Og det som verre er, om så er tilfelle; Dårlige ledningsforbindelser kan fort gi en liten lysbue i kontaktpunktene, og da kan veien til et branntilløp være kortere enn du tror..... Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Veit ikke om dette er relevant, men hos oss opplevde vi at den ene av de tre kursene inn til huset var halvveis ødelagt og at en annen døde helt, mens den tredje var helt fin. Det som skjedde da var at enkelte steder var spenningen helt feil, og dette så vi på lysene. Mens der vi hadde koblet PCutstyret var spenningen bare litt feil (den halvveis ødelagte kursen). Vi hadde UPS slik at vi merka at noe var galt, men UPS'en var ikke helt enig med seg selv om spenningen var god eller ikke (skrudde seg av og på hele tiden). Hadde det ikke vært for at vi hadde UPS og at den andre kursen døde helt, hadde det vært veldig vanskelig å oppdage at det var noe feil, før utstyr hadde gått i stykker på grunn av feil spenning. Det kan jo kanskje være at du får feil spenning levert til deg. Hvis du har et oscilloskop er det jo en smal sak å sjekke om kursene er riktig, men å bruke et multimeter holder lenge det også. Alt mellom 220 V og 240 V er greit. (Forøvrig trodde ikke nettleverandøren noe på oss da vi sa at de leverte feil spenning til oss. De mente at hvis det var noe feil så ville sikringen deres slått ut, og vi ville ikke fått noe inn til huset i det hele tatt. Vi fant jo ut at det var sikringen til nettleverandøren (den som står i slike små grå bokser på husveggen) som var defekt.) -- VeloX Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Det kan være noe i det du sier der, VeloX, for lyspærene på akkurat denne kursen har hatt det med å gå når de selv vil, og ikke av elde. Det har faktisk ikke skjedd på en stund nå, men når det holdt på så gikk det random lyspærer en gang i uka. Jeg skal få sjekka den grå boksen og. Systemet virker nå ganske så stabilt, ingen problemer i det hele tatt. Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 *UPDATE* HURRA!!! Det kan se ut som at jeg har funnet løsningen på no greier her. Som nevnt så vil ikke pc'n boote ordentlig. Det viser seg nå at det kan være hovedkortet som har skylda i all elendigheten. Jeg tørte jo ikke slå av pc'n, så den har stått på hele tida, men idag så gikk sikringen selv om det var NULL belastning i hele huset. Når jeg så prøvde å starte den, nekta den å gå forbi boot'en. MEN... Spor 1: En produktanmelder på den oppgraderingspakka hos komplett skriver ""jeg knota utrolig mye får å få den til å funke orntli" og "de 100 første gangene jeg prøvde å skru på dataen fikk jeg enten svart skjerm eller så hang biosen seg opp, noe jeg aldri har opplevd før." Det er akkurat som hos meg! Spor 2: Komplett har beholdt bildet av mitt hovedkort (MSI K8N Neo2-54G) på thumbnailen men har byttet ut selve hovedkortet i pakka dem selger! Når jeg så hadde no mer å gå utifra så var det ganske så lett å finne ting på nettet og det er flere som har dette problemet. Jeg har nå sendt no mail til komplett og forventer et annet hovedkort tilbake. En ting til, jeg kjøpte akkurat samme pakke til min nevø, men han har en mindre psu enn meg (350w). Han har hatt dette problemet EN gang. Det kan altså virke som at det er no jordingsfeil eller no, og jo mer psu sender TIL hk, jo mer får det TILBAKE i feil "åpning". Lenke til kommentar
Fretless Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Vet ikke om det er relevant men vi hadde et fenomen på jobben - det var det at det stod veldig mange maskiner på samme kurs. Moderne PSUer er gjerne av "switching" typen, noen som jeg forstår slik at strømmen blir transformert om (fra 220v til 12v etc) ved og slå av og på strømmen veldig raskt i stedet for store transformator spoler etc. som i "gamle dager". Det som skjedde når mange slike PSUer sto på samme kurs var at alle trakk strøm i pulser fra kursen, samtidig, slik at ting oppførte seg svært rart - noe ala det du beskriver. Endret 8. januar 2005 av Fretless Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Siden du nå har funnet ut at det er hovedkortet regner jeg med at det stemmer.... Noe du også kan sjekke (hvis det ikke er hovedkortet da ) er rett og slett spenningen i stikkontakten, spesielt om du er langt fra sikringsskapet. Med mye belastning som du snakka om, kan du ha fått stort spenningsfall, sikringer bruker tross alt en stund på å koble ut ved overbelastning, spesielt om det er i korte perioder... Lenke til kommentar
BrutusMcGregor Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg sjekka spenningen før, under, etter osv, og den var stabil på 240v. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hmm... var litt høyt det.... men burde gå bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå