Gå til innhold

Framtiden. Egnet for SLI?

Efreet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner enda ikke at folk er så begeistret for SLI.

tenk deg at SLI var introdusert for et par år siden da 9800Pro var toppkortet. 2 9800Pro i SLI oppset ville i praksis/teori tilsi 1 av dagens X800XT / 6800 Ultra

prisen for 9800Pro i dette eksemplet ville da vært skyhøye 3500-kr

x2 = 7000,-.

så når ny teknologi gjør det mulig for Ati og Nvidia å doble ytelsen for "skarve" 4000,-, sitter du der ved en pc med 2 foreldede grafikkort på fanget og ønsker deg et av disse nye vidunderene.

mitt eksempel har sikkert et par svakheter ved seg men poenget er og blir at det ikke lønner seg å gå for en slik løsning i dagens spillverden, ettersom 1 GPU holder i massevis og faktisk ofte er holdt nede av dagens beste CPU.

Lenke til kommentar

Stemmer Kingy.

Eneste vitsen med SLI er hvis du ha 2x6800GT/Ultra. For alle andre er det bortkastet.

nForce4 med PCIe er jo kjekt å ha, men egentlig ikke nødvendig. Før AGP er en flaskehals, vil cpu/minne begrensingene på nForce4 være flaskehalsen. Likevel ser det bra ut med "Støtte for PCI-Express" på en evt. QXL auksjon :)

Med andre ord er maskinen din utdatert før du drar nytte av PCIe.

(Dette er basert på ting jeg mener å ha lest, kan være at jeg er feilinformert ;)

Lenke til kommentar
Men hva med 2x6600GT kort da ??? Disse 2 i SLI yter bedre enn 6800Ultra ???

2x6600GT = 107fps i Far Cry- High 1280x1024

6800Ultra = 86fps i Far Cry Very High 1024x768

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303649&cks=PRL

2 av såne koster like mye som 6800GT og gir mere enn 6800Ultra i FarCry og Doom3.

Selv så får jeg meg SLI til jul (venter på 6600GT med 256MB = 512MB Video minne :dribble: )

2 x 6600GT yter jevnt over dårligere enn 6800GT og 6800Ultra. Det som lønner seg er utvilsomt å kjøpe 2 x 6800GT - ett først, og ett litt senere, når prisen går ned. 2 x 6600GT yter som sagt dårligere enn ett 6800Gt, og er dessuten dyrere for øyeblikket. Og mht. 6800Ultra, er det rett og slett for dyrt. (Så sant man ikke er for rik.)

Lenke til kommentar
Men hva med 2x6600GT kort da ??? Disse 2 i SLI yter bedre enn 6800Ultra ???

2x6600GT = 107fps i Far Cry- High 1280x1024

6800Ultra = 86fps i Far Cry Very High 1024x768

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303649&cks=PRL

2 av såne koster like mye som 6800GT og gir mere enn 6800Ultra i FarCry og Doom3.

Selv så får jeg meg SLI til jul (venter på 6600GT med 256MB = 512MB Video minne :dribble: )

Tror du har oppfattet feil, for som det blir sagt, yter et 6800GT faktisk bedre i de fleste situasjoner om det kjører alene.!

Og det gir heller ikke dobbelt så mye videominne!

Lenke til kommentar

Poenget må vel være at en kjøper et 6800GT f.eks og et pci-e hovedkort med SLI støtte. Om noen måneder istedet for å kjøpe et nytt og dyrt skjermkort som har kommet da kan du oppgradere med å hive inn et nytt 6800GT kort som da har blitt en del billigere og få endel bedre ytelse?

Lenke til kommentar
Med andre ord er maskinen din utdatert før du drar nytte av PCIe.

(Dette er basert på ting jeg mener å ha lest, kan være at jeg er feilinformert ;)

Dette stemmer visst man ser på den grafiske siden med PC. Men dagens PCI-bus har godt av å bli erstattet av den så mye bedre og raskere PCIe.

Lenke til kommentar

tenk deg at SLI var introdusert for et par år siden da 9800Pro var toppkortet. 2 9800Pro i SLI oppset ville i praksis/teori tilsi 1 av dagens X800XT / 6800 Ultra

x2 = 7000,-.

Carnifex toucher litt inn på det, men jeg kan prøve å forklare det enda klarere!

Om man for et par år siden kjøpte ETT 9800Pro, og et hovedkort som støttet SLI så ville man idag sikkert vært klar for oppgradering...

...uten SLI ville man da brukt 4000,- på et 6800Ultra, og kanskje fått 1000,- for å selge 9800pro kortet brukt...dvs en utgift på 3000,-

med SLI derimet kunne man ha kjøpt et brukt 9800Pro for 1000,- og hatt samme ytelsen! (Så sant 2x9800Pro yter det samme som 6800Ultra som du sier)...

er du med? Man må ikke kjøpe to skjermkort med en gang selvom man kjøper et hovedkort med SLI!

Lenke til kommentar

x2 = 7000,-.

Carnifex toucher litt inn på det, men jeg kan prøve å forklare det enda klarere!

Om man for et par år siden kjøpte ETT 9800Pro, og et hovedkort som støttet SLI så ville man idag sikkert vært klar for oppgradering...

...uten SLI ville man da brukt 4000,- på et 6800Ultra, og kanskje fått 1000,- for å selge 9800pro kortet brukt...dvs en utgift på 3000,-

med SLI derimet kunne man ha kjøpt et brukt 9800Pro for 1000,- og hatt samme ytelsen! (Så sant 2x9800Pro yter det samme som 6800Ultra som du sier)...

er du med? Man må ikke kjøpe to skjermkort med en gang selvom man kjøper et hovedkort med SLI!

Jeg støtter dette regnestykket. Det finnes kun to grunner for å kjøpe SLI. Den ene er den som du akkurat pekte på, den andre er dersom du har mye penger og bare må ha det aller raskeste og kjøper to high-end kort med en gang.

Lenke til kommentar
Jeg støtter dette regnestykket. Det finnes kun to grunner for å kjøpe SLI. Den ene er den som du akkurat pekte på, den andre er dersom du har mye penger og bare må ha det aller raskeste og kjøper to high-end kort med en gang.

Takk for den...er forsåvidt enig med deg når det gjelder den andre grunnen for å kjøpe SLI...men den er ikke så veldig aktuell for min del ihvertfall! ;)

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at ikke alle spill kommer til å støtte SLI. Husker bl.a at Joint Operations og Microsoft flight sim. bla ikke støtter SLi.

Det finnes spill der en ikke får nytte av SLI ja. Regner nesten med at dette blir patchet etterhvert uten at jeg vet dette sikkert.

Fra Tom's Hardware

When buying an SLI system you should note that not all games work with this mode. Without the right SLI profile in the driver the game runs only on one card with SLI activated, and sometimes even more slowly than when SLI is deactivated. The game's age and level of 3D technology also play a large role.
Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

2x9800pro ville ikke hatt samme ytelse som 6800Ultra eller X800XT (PE). Og nå glemmer du utgiftene for det hovedkort med 2x 16/8xPCIe sloter. Da er kost forskjellen ikke lenger riktig så stor til et nytt skjermkort med høyere ytelse og nyere funksjonalitet og er dermed mer fremtidsrettet. Jeg vil ikke akkurat bli overrasket hvis situasjon blir den samme når det er på tide å oppgradere 6800GT/Ultra. Andre (mulige) bakdeler med en multi-board løsning er mer varmeutvikling, mer støy og problemer med å finne et kort som er kompatibelt med det du allerede har.

Forøvrig syns jeg SLi blir slengt litt løst om seg. SLi er et nVidia tech og trademark.

Lenke til kommentar
2x9800pro ville ikke hatt samme ytelse som 6800Ultra eller X800XT (PE).

Det vil jeg også tro...men, jeg bygde bare videre på eksempelet til Kingy...

Og nå glemmer du utgiftene for det hovedkort med 2x 16/8xPCIe sloter. Da er kost forskjellen ikke lenger riktig så stor til et nytt skjermkort med høyere ytelse og nyere funksjonalitet og er dermed mer fremtidsrettet.

men uansett...min utregning viste at det var 2000,- å spare på SLI om forutsetningene mine hadde vært rett og om man ikke tok hensyn til prisen på hovedkort...det betyr om eksempelet faktisk hadde brukt skjermkort som ga lik ytelse så ville jeg fortsatt tippe at det ville vært billigere med SLI...(selvom man ikke hadde spart hele 2k)...når det gjelder hovedkort så er SLI-hovedkortene ganske billige...kan ikke tenke meg at man må betale mer enn 500,- ekstra for å få et SLI hovedkort...

for min egen del vil jeg kjøpe et SLI-hovedkort nå bare for å ha muligheten i fremtiden...og når tiden kommer når jeg ville ha mer grafikk-ytelse, da tar jeg og vurderer å enten kjøpe et likt identisk kort eller et dyrere og bedre kort...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet her men men. Kjøper man ett hovedkort med SLI så kan alstå det kjøres med ett skjermkort. Og hvis man ikke har råd så venter man bare litt med å kjøpe skjermkort nr 2 .... for hardware som har vært på markedet en stund har en tendens til å bli billigere ettehvert. Og ja SLI er forløpig forbehold hovedkort med AMD cpu. Men chipsett med støtte for Intel cpuer og SLI er under utvikling. ATI kommer også etterhvert på banen med ett alternativ til SLI Correct me if I'm wrong.

Konklusjon. man får det man betaler for. Det koster å være med i toppen om man skal ha det siste nye til enhver tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...