Gå til innhold

Den nye torturen

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette, folkens, er na definert av norsk massemedia som tortur:

bilde

Andre bilder av "tortur" finnes her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/04/416570.html

Etter dette ma jeg innromme at jeg og har utfort tortur. Jeg har, beklagelig nok, rettet en lommelykt i trynet pa noen. Jeg gar derfor inn til politiet og overgir meg.

vel, man kan jo torturere folk med å sikte skytevåpen opp i ansiktet deres.

Men ganske tullete bilder, da de ikke forteller oss noe. For alt de bildene forteller oss kan det ha pågått grusom tortur, men det kan like godt vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Norske massemediers utvasking og missbruk av begreper er under enhver kritikk.

Hvilke ord skal mediene nå bruke når de omtaler virkelig tortur?

Et annet eksempel på virkelighetsfordreininger er omtalen av terrorister.

Her ser du hvordan man gradvis gjør "terrorister" menneskerlige og viser sympati, jfr teroren i Beslan. Samme tendensen ser vi i Irak.

1. Terrorist (slem mann)

2. Militant

3. Opprører

4. Aktivist

5. Frigjøringskjemper (i god norsk ånd, "support the underdog")

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
vel, man kan jo torturere folk med å sikte skytevåpen opp i ansiktet deres.

Men ganske tullete bilder, da de ikke forteller oss noe. For alt de bildene forteller oss kan det ha pågått grusom tortur, men det kan like godt vært noe helt annet.

Tortur a sikte vapen pa noen? :roll:

Ja, bildene gjor det ikke helt klart hva som foregar, spesielt de forste bildene. Ble denne irakeren skadd i kamp mot amerikanerne? Ble han torturert av noen andre? Hva er det som skjer?

Dagbladet sier: han ble torturert av amerikanerene.

YES MASTER!

Lenke til kommentar
Dette, folkens, er na definert av norsk massemedia som tortur:

seal10.jpg

Andre bilder av "tortur" finnes her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/04/416570.html

Etter dette ma jeg innromme at jeg og har utfort tortur. Jeg har, beklagelig nok, rettet en lommelykt i trynet pa noen. Jeg gar derfor inn til politiet og overgir meg.

Hvorfor trekke frem bare det "mildeste" bildet og latterliggjøre dette med at det bare er en lommelykt uten å nevne det som alle ser et våpen som peker mot vedkommende dette er 99,9 % sannsynelig at er skarpladet , hadde du det med da du "lyste" på noen ??

Ser du ikke at du provoserer med slike innlegg?

Ser du ikke at din troverdighet raser nedover?

PS: Ja det er tortur å sikte på noen med et våpen , visste ikke du det :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
PS: Ja det er tortur å sikte på noen med et våpen , visste ikke du det  :hmm:

Nei, det er det ikke nødvendigvis. Tror du må definere tortur for deg selv på nytt igjen ;)

Trenger jeg ikke, jeg vet det er det , det kalles phsykisk tortur .

Vil du påstå at du ikke ville merket noen forskjell om noen kom og lyste på deg eller om de lyste og siktet med et skarpladd våpen mot deg ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hurra for Dagbladet, ikke veldig mye saklighet, men noe her er faktisk ille.
Er ikke "fint" det som skjer i bildene nei, men tortur? Please.

Hvorfor trekke frem bare det "mildeste" bildet og latterliggjøre dette med at det bare er en lommelykt uten å nevne det som alle ser et våpen som peker mot vedkommende dette er 99,9 % sannsynelig at er skarpladet , hadde du det med da du "lyste" på noen ??

PS: Ja det er tortur å sikte på noen med et våpen , visste ikke du det

Jeg gav link til hele serien, sa ro deg kraftig ned. Jeg trakk frem det mildeste bildet nettopp fordi det var latterlig at den var med i en serie som liksom skulle vaere "tortur" bilder. Tror nok det er bare Dagbladet sin troverdighet som raser nedover...

Hvordan i huleste er det tortur a sikte vapen pa noen???

Vil du påstå at du ikke ville merket noen forskjell om noen kom og lyste på deg eller om de lyste og siktet med et skarpladd våpen mot deg ?

ER DET TORTUR???

Du beviser nettopp hele hensikten med traden min Snekkeren.

Definisjonen av tortur er dod.

Lenke til kommentar

Fett, da har jeg blitt torturert mer enn en gang -- og jeg skjønte det ikke engang selv! Der kan man se, Stockholmsyndrom i praksis.

"Tortur"? For virkelige torturofre er behandlingen på de bildene godteri og barnetime. Her har det gått inflasjon i begrepene, ja -- 'mishandling' burde være mer enn tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

OK, siden noen ble sint fordi jeg bare trakk ut et bilde... skal jeg kommentere hvert bilde i serien:

seal7.jpgseal.jpg

Fangen er blodig og ser ut som om han har blitt mishandlet.

Sorry, men jeg ser ikke hvordan de kan konkludere med mishandling her. Mannen er skadd, ja. Han har lite klaer pa seg, ja. Vet vi hva som har skjedd her? Nei.

seal5.jpg

Soldatene sikter på den hjelpeløse fangen.

OK. Samme mannen siktes pa. Eller skjer det? Litt vanskelig a se hva som skjer. Uansett, nar ble det "fy fy" a sikte pa noen?

seal6.jpg

Tre fanger er bakbundet og har hette over hodet, slik at de ikke kan se noe. Kroppene deres er lagt tett sammen, slik at hendene berører mannen bak i skrittet.

De siste setningen er litt usaklig. Vet ikke hvor Dagbladet tror skrittet er, men det er siste gang jeg sjekket ikke pa magen... Og til om det var det, er det idiotisk a formulere det som om det var hensikten for hendene a vaere der. Disse mennene har blitt lagt sammen bak i en lastebil eller noe. Dagbladet dikter opp ting som de gar.

seal4.jpg

En soldat har satt albuen i sida på en av fangene som ligger bundet bak ham.

Uff, en albu i siden, farlige greier dette her. Jeg har visst "torturert" mange i mine dager.

seal3.jpg

En soldat holder fangens hode, mens en annen presser mot halsen hans med hånden.

Ehm, Dagbladet, hvis dere ikke ser at de prover a holde mannens hode slik at de kan ta et bilde av fjeset hans... ja, kanskje dere burde legge vekk journalistkarrieren.

seal2.jpg

En fange ydmyket og avkledd ligger på bakken, mens en soldat har satt foten på brystet hans. Fangen har tau rundt halsen.

Avkledd? Var de andre fangene "avkledd"? Her ser vi bare overkroppen. Men Dagbladet, de sier han er avkledd. Ydmyket? Hvordan vet Dagbladet at han folte seg ydmyket? Spurte de han? Eller har de bare bestemt at han var det? "Tau"??? Eh.... ja, eller kanskje et kjede. :hrm:

seal9.jpg

En fange med hette over hodet. En soldat foran ham løfter armene.

Yep, soldaten foran han lofter nok armene for a skremme irakeren. Selv om irakeren ikke kan se han. :whistle:

Na skal jeg prove meg ut som Dagbladet journalist:

seal10.jpg

En mann far oynene sine brent ut av et hypersterkt lys mens en soldat befoler han i anus, og en soldat tar et bilde av den ydmykete mannen, mens en annen soldat klemmer ihjel skulderen hans.

:w00t:

Lenke til kommentar
Hurra for Dagbladet, ikke veldig mye saklighet, men noe her er faktisk ille.
Er ikke "fint" det som skjer i bildene nei, men tortur? Please.

Jeg gav link til hele serien, sa ro deg kraftig ned. Jeg trakk frem det mildeste bildet nettopp fordi det var latterlig at den var med i en serie som liksom skulle vaere "tortur" bilder. Tror nok det er bare Dagbladet sin troverdighet som raser nedover...

Hvordan i huleste er det tortur a sikte vapen pa noen???

ER DET TORTUR???

Du beviser nettopp hele hensikten med traden min Snekkeren.

Definisjonen av tortur er dod.

Nei definisjonen av tortur er ikke død det beviser kun at folks oppfatning av tortur er forskjellig og at det er en diffus grense mellom hva som oppfattes som tortur og misshandling og at det finnes mange former for begge .

Jeg sier hva jeg oppfatter som tortur og hva div organisasjoner oppfatter som tortur , om du eller andre har en annen mening ser jeg heller ikke på som galt . poenget er at det er lov å ha forskjelige meninger her.

Husk at en ting som oppfattes som phsykisk tortur for et menneske ikke nøvendigvis oppfattes som dette av et annet , derfor er det veldig vanskelig å sette klare grenser her .

PS: Jeg ble ikke sint selv om jeg sier min mening , og om du ser på de bildene så ja jeg vil karaktrisere dem fleste i kategorien trotur.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Seixon: Jeg er enig i at Dagbladets kommentarer stort sett var usaklig og uberettighet piss, men jeg føler at du trekker det alt for langt. Hva med å ta en runde igjen, og kommentere hva som faktisk skjer i bildene? Spesielt albuebildet ble jeg litt opptatt av, det er ikke det at han får en albue på seg, det er det at han blir tatt bilde av som om han var et trofè. Litt som en jeger som står med beinet på hjorten sin. Litt artig at du utelot de verste bildene også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
PS: Jeg ble ikke sint selv om jeg sier min mening , og om du ser på de bildene så ja jeg vil karaktrisere dem fleste i kategorien trotur.

Greit, da har alle soldater i hele verden utfort tortur. Da har politet i Norge utfort tortur. Da har du, meg, og alle andre i Norge utfort tortur. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...