Gå til innhold

skal prøve meg på linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
når jeg setter i suse cd'en så starter det opp till der den har "loadet" ferdig slik at jeg kan skrive noe, men ingenting skjer...

hva skal jeg gjøre?

Prøv å bruka smart boot manager (søk på google, huske ikje adr.)

Lenke til kommentar
d står noe med stasjon A:/

minner litt om gamle DOS, så hvis jeg skriver D: så kommer det slik når jeg skrive:

D:/> tralala......hvis jeg skrive E: så kommer slik når jeg skriver E:/> tralalalahei

skjønner?

Ingen DOS i Linux... Er du sikker på at det SuSE loadet OK?

Hadde vært best hvis du kunne få tatt et bilde av skjermen.

Lenke til kommentar

Slackware er da ikke så uhorvelig vanskelig å installere den. ikke 10`ern iallefall. kan være litt problematisk for noen å partisjonere disken og sånn, men dette blir man bedre til etterhvert. ellers går det meste av Slackware installasjonen på skinner.

nå er det jo slik at ikke Slackware finner all maskinvare automatisk og med en gang, så dette må man sette opp selv. mountinga av Windows partisjonene må man også sette opp selv. heller ikke det går automatisk i Slackware.

jeg synes selv at litt av kosen med Slackware er å sette seg godt til rette å sette opp diverse maskinvare og konfiguere systemet slik man vil ha det.

tror det er flere på forumet som synes det samme.

men, men. ingenting er vanskelig så lenge man går inn for å klare det.

Lykke til uannsett.

Lenke til kommentar
nå er det jo slik at ikke Slackware finner all maskinvare automatisk og med en gang, så dette må man sette opp selv.

Det er faktisk det som oftest er tilfelle. Mitt lydkort, f.eks. (SB Audigy 2 Pt.) blir automatisk detektert og konfigurert uten at jeg ser noe info om det under installasjonen. Samme med nettverkskortet. Eneste jeg må gjøre når det kommer til nettverk, er å velge maskinnavn og om jeg skal bruke DHCP eller statisk IP-adresse. Grafikkort må man uansett installere drivere for at det skal fungere slik det skal, enten om det er et kort fra ATI eller nVIDIA. Og med kernel 2.6, blir også TV-kort oppdaget og ferdig konfigurert, så lenge man i kjernen inkluderer støtte for det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

ok.

det som skjer når jeg prøve å boote fra en llinux cd er at det kommer til DOS

Caldera DR-DOS, dette kommer når jeg prøve med SuSe, mandrake 10,1 og et par andra.

det som skjer når jeg prøve mer mandrake 9,1 er at jeg velger fra den første menyen som kommer opp at jeg vil kjøre setupen, men så skjer det ingenting

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...