Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen mellom distroene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er galt med ubuntu-installeren? den gjør jo "alt" automagisk, og presenterer enkle valg til brukeren. må man ha full anaconda med masse grafikk for at den skal være "bra"?

Nja, men en full X-grafisk installer virker *mye* mindre fremmed for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Nja, jeg er vel ikke helt enig.

Den nye Debian installeren er "grisebra", og den er tekst basert. En installer må ikke være grafisk baser for å være bra. Kan du lese så kan du bruke debian installer.

Hvis du alikevel synes tekst er fælt, så er det verdt å tvinge seg selv gjennom den "grusomme" prosessen.

Det er også til en viss grad tilrettelagt for å lage et grafisk frontend til d-i, men har enda ikke kommet noen løsning her enda.

Lenke til kommentar
Det er ikke dermed sagt at en nybegynner orker det jævla maset du har vært igjennom bare for å surfe nettet med firefox. VÅKN OPP!!

De fleste bruker boksen sin til mer enn å surfe med firefox :!: . Det er heller ikke nødvendig å hisse seg opp.

Hva kan man egentlig gjøre i Slackware som man ikke kan i de mer *brukervennlige* distroene?

Nå snakket jeg ikke om Slackware i det hele tatt, men man vil kanskje benytte TV-kort hvis man har det, eller spille spill (UT2004, Doom3 osv), høre på musikk/se film. Det betyr at man må sjekke at TV-kortet fungerer som det skal, at lydkortet blir riktig detektert (om det er støtte for det) og man må selv sette opp grafikkortet slik at det støtter 3D-aksellerasjon.

Lenke til kommentar
Det er ikke dermed sagt at en nybegynner orker det jævla maset du har vært igjennom bare for å surfe nettet med firefox. VÅKN OPP!!

De fleste bruker boksen sin til mer enn å surfe med firefox :!: . Det er heller ikke nødvendig å hisse seg opp.

Hva kan man egentlig gjøre i Slackware som man ikke kan i de mer *brukervennlige* distroene?

Eg er ein kontroll-freak som liker å ha full kontroll over systemet mitt i terminal, og det var difor eg skifta frå SuSE til Slack, rett og slett fordi eg ikkje liker alt det rare desse GUI-kontrollpanela gjer med systemet mitt.

Eg trur eg aldri kunne ha begynt med Slack når eg prøvde Linux for første gong, då hadde eg gitt opp med ein gong. Men no som ein erfaren brukar, er Slack perfekt.

Lenke til kommentar

Eg er ein kontroll-freak som liker å ha full kontroll over systemet mitt i terminal, og det var difor eg skifta frå SuSE til Slack, rett og slett fordi eg ikkje liker alt det rare desse GUI-kontrollpanela gjer med systemet mitt.

Eg trur eg aldri kunne ha begynt med Slack når eg prøvde Linux for første gong, då hadde eg gitt opp med ein gong. Men no som ein erfaren brukar, er Slack perfekt.

Det går faktisk an å begynne med Slackware. Det gjorde jeg, i den tiden Slackware med rette var regnet som distroen fra helvete, med tanke på vanskelighetsgrad. Jeg skal innrømme at jeg hadde store vansker den gangen. Men ting har blitt lettere, og nå kan jeg ikke tenke meg å bruke en "enkel" distro, fordi jeg liker å ha full kontroll over mitt system. Dessuten, jeg konfigurerer mer effektivt enn alle disse GUI-kontrollpanelene. På den tiden man bruker på å installere f.eks. Fedora, har jeg installert Slackware, kompilert en ny kjerne og samtidig konfigurert lydkort, Samba, ønsket diskstruktur, tilgangsrettigheter i SSH/sudoers, udev, skjermkort.

Lenke til kommentar
Kontroll over hva da? Hva er det du har bedre kontroll over i slackware i forhold til feks Debian?

Hva bruker du maskinen din til?

Jeg har aldri sagt at man ikke får god kontroll over systemet med Debian, fordi Debian er i samme klasse som Slackware. Med kontroll mener jeg da at jeg kan spesifisere nøyaktig hvordan systemet skal oppføre seg. Det kan man også få til i Debian. Men jeg er vant med Slackware, og det fungerer ypperlig til mitt bruk. Jeg bruker maskinen til å se filmer, høre på musikk, se på TV fra TV-kortet mitt, spille spill som f.eks. Doom3. Jeg bruker også FTP-server for effektiv filoverføring, samba for enkel fildeling over nettverket. Maskinen blir også brukt til sikker filserver, og da tenker jeg på stabilitet i filsystem, noe NTFS mangler. Men når det kommer til filsystem, så er dette felles for alle linux-distroer. Kort sagt, jeg bruker linux-boksen til alt mulig. Eneste grunn jeg har til å starte opp windows nå, er for å spille DirectX-spill. Resten kan jeg få til i Linux.

Lenke til kommentar
Kontroll over hva da? Hva er det du har bedre kontroll over i slackware i forhold til feks Debian?

Hva bruker du maskinen din til?

Jeg har aldri sagt at man ikke får god kontroll over systemet med Debian, fordi Debian er i samme klasse som Slackware. Med kontroll mener jeg da at jeg kan spesifisere nøyaktig hvordan systemet skal oppføre seg. Det kan man også få til i Debian. Men jeg er vant med Slackware, og det fungerer ypperlig til mitt bruk. Jeg bruker maskinen til å se filmer, høre på musikk, se på TV fra TV-kortet mitt, spille spill som f.eks. Doom3. Jeg bruker også FTP-server for effektiv filoverføring, samba for enkel fildeling over nettverket. Maskinen blir også brukt til sikker filserver, og da tenker jeg på stabilitet i filsystem, noe NTFS mangler. Men når det kommer til filsystem, så er dette felles for alle linux-distroer. Kort sagt, jeg bruker linux-boksen til alt mulig. Eneste grunn jeg har til å starte opp windows nå, er for å spille DirectX-spill. Resten kan jeg få til i Linux.

Kjøp deg en xbox så er du redda :)

God som gull den der. Kan du slackware ut og inn så er sikkert det et godt valg. Men jeg mener fremdeles at det er galskap å annbefale slack over debian til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en xbox så er du redda :)

God som gull den der. Kan du slackware ut og inn så er sikkert det et godt valg. Men jeg mener fremdeles at det er galskap å annbefale slack over debian til en nybegynner.

Tror ikke det blir noe xbox på meg, gitt. Hva skal jeg med det? Har ikke TV, engang. Den datamaskinen jeg bruker (Slackware-boksen) eliminerer helt behovet for TV. Selvfølgelig anbefaler jeg ikke Slackware til en nybegynner som bare vil prøve linux for å se. Men hvis nybegynneren har lyst til å lære seg linux skikkelig med en gang, kan Slackware være et valg, men ikke det eneste. Da blir man vant til å konfigurere manuelt fra start. Og det ligger mye dokumentasjon på google. Jeg har funnet mye der når jeg har støtt på problemer. Man må bare være spesifikk nok når man søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...