Gå til innhold

Finner ikke harddisken


Anbefalte innlegg

Har problemer med en harddisk.. Den funker ikke på min pc, men funker på andre pc'er. Når jeg starter den opp på min pc står det "A disk read error occurred".

Det funker å starte andre harddisker i min pc.

 

Det gikk heller ikke ann å formatere harddisken på min pc. Men det gikk på en annen pc.

Skjønner ikke hva det kan være.

 

Det er en Maxtor 160 GB harddisk.

Og et Asus A7V8X hovedkort.

 

Noen som har vært borti noe lignende eller vet hvordan jeg fikser det?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den står på master, og jeg finner harddisken i bios.  :hmm:

Den du har i PC'en fra før av skal stå på master, og den nye skal stå på Slave, og da skal allt funke fett :p

 

Hvis ikke så si ifra, så kan jeg se om jeg klarer å finne ut hva det er... :!:

Det går fint å ha begge som master bare de står på vær sin kabel, står de på samme kabel må den ene være master å den andre være slave.

Lenke til kommentar
Det er sånn at jeg akkurat har instalert xp på den. Det er bare den harddisken som står i. Det funket fint når bare den sto i en annen maskin.

Det blir på en måte at denne harddisken ikke ville starte opp på min maskin, men på andre maskiner så går det. :wallbash:

Har du delt opp disken i flere partisjoner eller er det en stor disk? i såfall hvordan delte du opp disken. med fdisk eller annet program.

Lenke til kommentar
Ja, den er delt opp. Delte den opp forje gang jeg formaterte. Delte den opp inne der jeg instalere xp fra cden, vis du skjønner.

Xp ligger på C:

For å dele disken i flere partisjoner kjørte du Fdisk.

For å være sikker på at systemet skal gjenkjenne disken må Fdisk kjøres i det systemet disken skal brukes. :thumbup:

Så du har et problem.

Lenke til kommentar
Hmm.. høres ikke helt fra ut.

Vet du hvordan jeg kan gjør det? :ermm:

Du tar ut (kobler fra) evt. andre disker fra maskinen. Setter junper til master, og kobler disken til enden IDE kanal 1. (eller Sata). Så bruker du installasjons-CD og lager om igjen partisjonene (først slette, og så lage på ny) Deretter formaterer du, og installerer Windows på ny. I verste fall må du bruke en installasjonsdisk(den har Fdisk). Ja, dette er tungvinnt og bruker en del timer.

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

 

Edit: Vil også minne om Tre-ords regelen.

Hard disk problem

(Harddisk og ikke Hard disk)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Hmm.. høres ikke helt fra ut.

Vet du hvordan jeg kan gjør det?  :ermm:

Du tar ut (kobler fra) evt. andre disker fra maskinen. Setter junper til master, og kobler disken til enden IDE kanal 1. (eller Sata). Så bruker du installasjons-CD og lager om igjen partisjonene (først slette, og så lage på ny) Deretter formaterer du, og installerer Windows på ny. I verste fall må du bruke en installasjonsdisk(den har Fdisk). Ja, dette er tungvinnt og bruker en del timer.

Har prøvd å sletta partisjonen og instalert xp noen ganger.

Da fryser pc'n seg vær gang.. på akkurat samme punkt. (På preparing installation.)

Så da flyttet jeg harddisken på en annen maskin og da kunne jeg formatere og instalere xp.

Det er to partisjoner på harddisken.. må jeg slette begge eller har ikke det noe å si?

Lenke til kommentar

Ved bruk av Fdisk:

1: Først må du slette logisk partition(er)

2: så sletter du utvidet partsjon

3: da kan du komme til å slette primærpartisjonen

 

4: Når du gjenoppbygger lages primæpartisjon og setter den til aktiv.

5: Så lages en utvidet partition av resten på disken

6: og deler dette inn i en eller flere logiske .....

Deretter formateres en og en......

 

Kommer på at hvis du har NTFS-filsystem så kan kanskje disken ikke flyttes i heletatt (pga noe sikkerhet)...

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Hoi!

Jeg har faktisk samme problemet på en pc som husverten min dumpet i nevene mine og kommanderte "fiks denne". :hmm:

 

Det rare er at det så vidt jeg kan se er en helt ny Medion pc. Med en Maxtor 200GB og et MSI HK og AMD 64bit cpu.

 

Eneste jeg fikk vite var at han hadde prøvd å få til et trådløst kort eller noe da det skjedde. Så med andre ord har den vert oppe og kjørt tidligere.

 

Har prøvd med både fixboot og fixmbr i recovery consol uten at det hjalp.

Disken virker fint når jeg setter den inn i en annen maskin, og jeg finner ingen feil på den. :shrug:

 

Har lite lyst teste alle delene i maskinen da jeg ikke har så mye tid til overs i desse eksamenstider...

 

Søkte litt på Google og fant andre med problemet, men ingen løsninger. Og det som er litt rart er at det er alltid Maxtor HDDer det er snakk om.

 

Noen som har noen tips om hva annet jeg kan prøve? :wallbash:

Lenke til kommentar

Hehey!

Der var problemet løst ja.

 

Begynte med å ta ut delene for å sjekke den veien, men etter at jeg hadde testet minne og et tv-kort som stod i, tenkte jeg at jeg kunne prøve å resette biosen. Tok ut batteriet i 30 sekunder, og vips så virket den igjen. :thumbup:

 

Tok meg ca 4 timer da men... Hvor mye er det vanlig å fakturere pr time for reperasjon av pcer egentlig? :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...