Gå til innhold

PCIe eller AGP?

sverre_gr

Anbefalte innlegg

nå raser jo diskusjonene om pci ekspress... men vil det lønne seg å kjøpe PCIe nå eller kan eg bare kjøpe AGP nå og ta PCIe senere? :hmm: for PCIe er jo dyrere skjermkort og dyrere Hovedkort. :mad: Så spørsmålet er som følger:

bør jeg spytte i de ekstra pengene som kan være opptil 1500-2000 kr nå eller kjøpe nytt senere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har flere tråder på gang om samme emnet, men....

Hvis du har tenkt til å oppgradere til 2 skjermkort (SLI) i fremtiden, må du kjøpe PCI-E hk og et GF6600 til GF6800 Ultra PCI-E skjermkort. Hvis ikke, er det ikke noe stort poeng i det foreløbig.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å kjøpe AGP nå og heller gå for PCI-E senere, foreslår jeg at du går for PCI-E med det samme. Da slipper du to oppgraderinger. Kommer ann på hva du mener med "senere" da, men. Og hvis det er nVidia du snuser på, kunne det vært en fordel med PCI-E med tanke på SLI, slik som Saftis påpeker.

Lenke til kommentar

SLI systemet som visst vere ganske stabilt og framtidsrettet...

Men jeg vet ikke hva jeg ville valgt...

SLI er jo greit å ha når det slår til for fullt...

Men så kommer det jo sikkert _mange_ nye SLI HK og GPU'r nå fremover så jeg vet ikke...

Lenke til kommentar

Har selv slitt med valgets kvaler.

Her er mine vurderinger :

HK: stort utvalg av PCIe men ganske skralt med AGP

Skjermkort: Dårlig utvalg av PCIe 6800GT/Ultra, helt greit på PCIeX800pro/xt.

AGP har godt utvalg av "alt".

Nesten alt av innmat(HK,CPU,minne,skjermkort) i min PC trengte en kraftig oppgradering så jeg valgte å gå for PCIe.

Jeg bytter ikke innmaten hvert halvår og tror utvalget på PCIe skjermkort bare vil øke slik at om 1-2 år trenger jeg kanskje bare bytte skjermkortet...(illusjon..?)

Trenden er vel satt siden det allerede er overvekt av PCIe-baserte HK.

Om man kun trenger skjermkort(AGP) og ellers sitter med et raskt system,

så ville jeg kjøpt ett heftig AGP-kort og ventet med PCIe.

Priser vil falle og utvalget øke.

Om man tenker gjenbruk av skjermkort ved seinere SLI-oppsett så er det fornuftig å gå for PCIe-Nvidia 6800 GT/ultra.

Ett spørsmål er vel hvor mye av maskinen man må oppgradere ?

"alt" nytt = PCIe

kun nytt skjermkort = AGP

Ett annet spørsmål er om maskinen skal bygges opp for spilling?

Og tredje spørsmål er om du skal ha dette imorgen den dag eller kan vente ?

Lenke til kommentar

Er vel en blanding av diverse faktorer. uansett hva man kjøper i dag som er kongen på haugen, så vil det om en liten stund komme noe nytt og bedre.

ATI skal etterhvert i følge rykter og slik komme med ett alternativ til SLI som er forbeholdt Nvidia. Selv orker jeg ikke følge med så veldig på å ha absolutt det aller beste til enhver tid. Har en pc som er grei nok til mitt bruk : Asus p4c800 deluxe (socket478) med intel 3.2Ghz 1 GB ram og 6800GT skjermkort. Dette holder til de fleste spill vil jeg tro samt diverse andre oppgaver :thumbup:

SLI ja er vel ikke mange som husker "i gamle dager" med voodoo kortene ? såvidt jeg husker var det matrox og/eller 3dfx voodoo som var de hotte den gang

Lenke til kommentar

SLI ja er vel ikke mange som husker "i gamle dager" med voodoo kortene ? såvidt jeg husker var det matrox og/eller 3dfx voodoo som var de hotte den gang

Hehe... husker jeg spanderte på meg 2 stk Vodoo 2 / 12mb kort og kjørte i sli

den gangen. Var liksom kongen i gata på den tiden og dyrt var det også som nå.

On-topic :

Som andre har sagt før så anbefaler jeg deg å satse på pci-ex og sli hvis du skal kjøpe nytt alt. Geforce 6800gt/ultra er jo på vei inn nå til pciex også.

Det er vel amd du skal ha går jeg utfra? Hvis intel så er jo en sli løsning på vei der også, men det krever venting.

Så kjøp deg et 6800gt kort og vent med kort nr.2 til du har råd. Det er min mening.

Lenke til kommentar
jeg ville valgt agp. dette er grunnnet at det er litt billigere ja, god nok efekt, (ikke hørt at pci kortene skal ha bedre efekt enn agp) og jeg har få pci porter så ikke ledig til skjermkort der.

hehe.. tror du har misforstått litt.. PCI portene dine har ikke noe med AGP eller PCI-e å gjøre.. Du monterer skjermkort i enten AGP eller PCI-e porten i pcn din.. (får jo også no møkk til PCI men det er uansett få pcr som ikke har AGP eller PCI-E port i dag) PCI porter som du har få av har ikke noe med saken å gjøre her.. Et PCI-e hk har også PCI porter akkurat som et vanlig AGP hk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...