Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Bullshit, det er stor forskjell mellom ekstrem boling som han der drev med og seriøst -vanlig hard trening. Trening er sunt. Nå skal man huske på at trening i bunn og grunn er nedbrytning av muskelfiber og at kroppen må være i stand og ha ressurser til å bygge seg opp igjen. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Den dagen jeg fylte seksten var jeg over 1.90. Jeg kunne vel uten tvil trene hardt før da, men de som mener de kan bli lengre kan vel kanskje drøye den litt. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Nå skal man huske på at trening i bunn og grunn er nedbrytning av muskelfiber og at kroppen må være i stand og ha ressurser til å bygge seg opp igjen. Selvfølgelig, forutsetningen for hard trening må være at personen har LITT peiling og ikke trener seg ihjel. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 En "bole" på 160 nedpå treningsstudioet her. Sikkert 25 år eller noe, kraftig kar, men så laaaaaaaaav.... Tipper han begynte litt tidlig. Lenke til kommentar
TQfflus Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 skjønner egentlig ikke problemet jeg kan man ikke bare trene feks svømming fram til man er i 16 årsalderen man får bra med muskler av det og da har du grunnlaget når du blir 16 så er det bare og fyre løs :!: jeg er 15 trener i studio 1-2 ganger i + svømming 5-6 det går helt fint Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg har trent fotball i alle år + at jeg begynte å trene vekter når jeg var 14 år gammel. Jeg har ikke merket noe serlig til skader. Bruker heller stryketrening til å bygge opp etter skaden, hvis jeg f. eks ble skadet i en fotballkamp. Nå skal det sies at jeg har lest en god del om trening og slikt da. Men når det gjelder styrketrening for de yngre: http://www.treningsforum.no/article/articl...forten%E5ringer http://www.treningsforum.no/article/articl...il1415%E5ringer Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg har trent fotball i alle år + at jeg begynte å trene vekter når jeg var 14 år gammel.Jeg har ikke merket noe serlig til skader. Skader fra vektrening kommer som regel av slitasje, å det får du ikke så tidlig. Ergo du vil nok ikke merke det nevneverdig før du passerer hvertfall 20+ Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg har trent fotball i alle år + at jeg begynte å trene vekter når jeg var 14 år gammel.Jeg har ikke merket noe serlig til skader. Skader fra vektrening kommer som regel av slitasje, å det får du ikke så tidlig. Ergo du vil nok ikke merke det nevneverdig før du passerer hvertfall 20+ Hmm, får håpe at jeg ikke har trent så altfor dårlig da. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). (men nå var det kanskje vekter og boling det var snakk om her) Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). Svømming = null motstand. Derfor får man også nesten null skader. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). Svømming = null motstand. Vann = Motstand. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg tror nok herr Thorpe har løftet en del vekter og. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). Svømming = null motstand.Derfor får man også nesten null skader. Tja... skulderskader (slitasje) er ikke så altfor sjeldent, og kneslitasje forekommer også (mye fraspark og bryst-bein-spark). Jeg vet også om flere tilfeller av overtrening blant de på 12-13 år som har litt for høye ambisjoner. Men det eksempelet tok jeg primært med fordi Andreaz_ er/var svømmer og lurte på om hans tidligere treningsmengde var skadelig. Endret 22. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Havana Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 svømming er den beste formen for trening, den gir deg et godt grunnlag før du pumper deg opp. Men det avhenger fra person til person, noen tåler sikkert større belastninger uten at det skadet veksten og tar ingen effekt av det. Uansett, kroppen forandrer seg etter 16års alderren også, kanskje ikke så mye i høyden, men får andre proporsjoner[hos menn iallefall]... Føler du eg høy nok er det bare å sette i gang, men hvis du føler at du hadde kledd 4-5cm til ikke ta i for hardt[dette gjelder hvis du er under 1.80, som er snitthøyden på de som tar førstegangstjeneste] Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). Svømming = null motstand. Vann = Motstand. Men den er ekstremt liten i forhold til f.eks slagene knærne til en fotballspiller får. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Ian Thorpe trente 2 ganger daglig 6 dager i uken da han var 12 år, og treningsmengden gikk ihvertfall ikke ned da han ble eldre. Han lever i beste velgående fremdeles og er nok høyere enn de aller fleste her på forumet (2.10?). Svømming = null motstand. Vann = Motstand. Men den er ekstremt liten i forhold til f.eks slagene knærne til en fotballspiller får. Jeg vil si at vann er motstand når du trener, men ikke motstand hvis du snakker om belastningsskader o.l. Du kan trene så hardt du vil i vann uten å måtte bekymre deg over seneskader, strekk, etc. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg tror ikke Ian Thorpe trente mye med vekter fordi mange av de beste svømmererne trener ikke med vekter. Det bør også nevnes at han er rundt 195 cm og ikke 210 cm. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Mye latterilge i den topic'en her. Les de to linkene som ble satt inn her fra treningsforum. Det som du skal gjøre hvis du er ung er at man ikke skal begyne rett på tungevekter og ta 4-5 reps og slikt. Tren med lettere vekter og flere reps slik at man får bygd opp rundt sener og muskelfester og slikt. Nå skal man huske på at trening i bunn og grunn er nedbrytning av muskelfiber og at kroppen må være i stand og ha ressurser til å bygge seg opp igjen. Dette er riktig men når man er i puberteten er det faktisk den best tiden for oppbygning av muskler pga at kroppen er full av testosteron og andre viktige hormoner. Så det er ikke noe farlig å trene med vekter selv om man er 14-16 år. en hær dær jeg bor, begynte å trene i 20årene, han klarte 130 i benken så røyk han noe i armen. Nå kan han ikke pump noe mere. Jeg sier det bare for at du ikke skal ta i for hardt En jeg kjenner løp seg en tur så brakk han leggen sin, så nå kan han ikke løpe noe mer Dette var da satt på spissen, men poenget mit er at sånne ting kan man ikke forsikre seg mot. Det er en risiko i alt det man gjør, men tenk på hvor mange fler fotballspillere skader seg eller en annen sport. En "bole" på 160 nedpå treningsstudioet her. Sikkert 25 år eller noe, kraftig kar, men så laaaaaaaaav.... Tipper han begynte litt tidlig. Styrketrening hindrer ikke vekst, steroider derimot hindrer\stopper dette. Det er derfor at man aldrig skal begyne med steroider før man er i i 20 årene og fult utviklet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Det er derfor at man aldrig skal begyne med steroider før man er i i 20 årene og fult utviklet. Ja, når man er i 20-årene og er fullt utviklet, da er det helt greit med steroider. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Du kan trene så hardt du vil i vann uten å måtte bekymre deg over seneskader, strekk, etc. Nei, hard trening kombinert med dårlig teknikk kan fremprovosere stygge slitasjeskader i skuldre og knær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå