Gå til innhold

Hard-trening før du er 16

Anbefalte innlegg

Har sett mange skrive at "Hard-trening" før du er 16 ikke er så veldig bra.

- Hvor ligger egentlig beviset?

Hva skjer om du trener feks. 2x10 timer hver uke når du er 13?

- Jeg gjorde dette før, men jeg kan ikke si jeg har tatt skade av det.

Eneste jeg kan si er et broren min (tvillinger) har vokst 4-5 cm høyere enn meg.

Hvorfor skal man ikke trene hardt før man er "odentlig utviklet"?

- Jeg tenker mer eller mindre på toppidretts utøvere på 15-16 år. De ser ihvertfall ikke ut til å ha tatt så mye skade av det

Så - hvor ligger "ulempene" med hard-trening i ung alder?

(det sies jo at dette er grunnen til at det er 16. års aldersgrense på trenings-sentre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man begynner å trene serilst når man er 14-15 år, skjer det INGEN bivirkninger, men når man begynner med hard-trening i veldig ung alder, som f.eks Richard Sandrak, kan det gi alvorlige bivirkninger. Det var f.eks en 12-åring i Sveits som fikk permanente ryggskader p.g.a hardtrening.

Schwarzenegger begynte å trene seriøst da han var 13 (han begynte med steroider da han var 15). Ferrigno begynte da han var 14 (også han begynte med steroider da han var i tenårene), og Pat Casey begynte å trene seriøst da han var 15 (også han brukte bol da han var på den alderen). Bortsett fra bivirkningene som steroidene inneholder, har de ikke tatt skade av det.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Grunnen er at skjelettet ditt vokser. Det vokser i endene, dvs leddene, som er under stor belastning når du "trener hardt". Ny-grodd bein er ikke like sterkt som ferdig grodd. Det skades lettere, og kan deformeres av belastningene.

Edit:

Ville bare nevne at det er helt ok å trene for det om, men barn og ungdom bør løfte lett med mange repitisjoner, i stedet for tungt med få repetisjoner.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar
Armalite66:

- Da er det vel mer eller mindre bare snakk om "pumping"?

Og ikke f.eks. svømming, løping osv... (aight?)

Ja. Et problem hos mindreårige er også at de skal bli "store" med en gang. For det første har de ikke annlegg for det ennå i kroppen, for det andre tar det lang tid å bygge "filmstjerne kropp", og enda lenger tid å bygge "bodybuilder kropp". Så har vi også tenårings staheten med at de skal gjøre alt selv, og det ender med at de utfører en øvelse med feil teknikk og pådrar seg (sen)skader. Snakker om styrketrening nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
grunnen er vel at kroppen er mye svakere og tåler mye mindre før den er utviklet

(noe den i de fleste tilfeller er når man er 16).

og når kropper er svak er det mye lettere å bli skadet av hardtrening.

Man slutter å vokse i høyden når man er 18, men musklene vokser, og man blir kraftigere til man er i begynnelsen av 20-årene.

Lenke til kommentar
grunnen er vel at kroppen er mye svakere og tåler mye mindre før den er utviklet

(noe den i de fleste tilfeller er når man er 16).

og når kropper er svak er det mye lettere å bli skadet av hardtrening.

Man slutter å vokse i høyden når man er 18, men musklene vokser, og man blir kraftigere til man er i begynnelsen av 20-årene.

Det at du har sluttet å vokse i høyden, betyr ikke at beina inni kroppen din er ferdig vokst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...