Gå til innhold

Linux og musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-06-11 16:02, Dj_Offset skrev:

Idéen er god, men etter å ha lest litt om temaet på linuxdj.com fant jeg

dette:


"Why not VST?


Well, actually, maybe VST. This has been discussed on the mailing

list. There are some concerns about whether VST's license for the API

allows us to extend it, and about whether VST is technically as good

as our vaporware APIs. But there is also a recognition that the

ability to port the hundreds of excellent existing VST plugins to

Linux would be really really cool. Unfortunately we can't legally

redistribute the header files from the VST SDK. The ball is in

Steinberg's court."



Vet ikke helt om jeg skjønte problemstillingen her. Er det et problem i seg selv at de ikke kan distribuere headerne, eller er SDK'et ikke kompatibelt med Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-11 20:21, A_N_K skrev:

Vet ikke helt om jeg skjønte problemstillingen her. Er det et problem i seg selv at de ikke kan distribuere headerne, eller er SDK'et ikke kompatibelt med Linux?


 

Poenget er vel at VST er copyrigth'et av Steinberg, skal man ditribuere noe som helst med VST støtte må man betale for det.

Lenke til kommentar

Quote:


Poenget er vel at VST er copyrigth'et av Steinberg, skal man ditribuere noe som helst med VST støtte må man betale for det.



La meg sitere fra VST SDK:

'You can:

release products without having to pay to use the VST Plug-in Interface technology'

Det du ikke får lov til er å distribuere SDK'et, dette er Steinbergs privilegie. Det er altså gratis, men ikke fri software.

Edit: Siden det står svart på hvitt i SDK'et at det er plattformuavhengig skal det ikke være noe problem å lage en Linux host (problemet må jo da være manglende dokumentasjon)?

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-06-11 22:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-11 22:05, Linuxguru skrev:

Hva med Audacity(?) - Søk etter det på sourceforge f.eks. Har ikke prøvd det, men det ser kurrant ut...


 

Jeg prøvde ut dette programmet tidligere i dag. Nå kjører ikke jeg Linux, men de hadde heldigvis en Windows utgave slik at jeg fikk testet det. Programmet er på dette stadiget ikke stort mer enn et multitrack lydredigeringsprogram. Den hadde støtte for VST plug-ins, men det fungerer bare under Windows (og MacOS?). Designet i programmet må være det jeg likte best. Veldig oversiktlig og rask.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-11 22:31, misery skrev:


Den hadde støtte for VST
plug-ins
, men det fungerer bare under Windows (og MacOS?). Designet i programmet må være det jeg likte best. Veldig oversiktlig og rask.


Noen idé om hvorfor det ikke støtter vst i linux? Så vidt jeg kan se skal det ikke være noe prinsipielt i veien for det?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-11 23:31, Dj_Offset skrev:

Quote:


Noen idé om hvorfor det ikke støtter vst i linux? Så vidt jeg kan se skal det ikke være noe prinsipielt i veien for det?


 

Teknisk er jeg ikke i tvil om at dette er mulig, men

praktisk blir det værre. Først og fremst pga problemer

med GPL vil jeg anta.

 

Så hvis man forplikter seg til å følge gpl eller noe, må man legge ved headerne? Det er da ikke det største problemet i alle fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...