misery Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Hei. Er det noen som bruker Linux til å lage musikk med her? Nå snakker jeg ikke om tracker-musikk, men om programmer som Cubase, Logic, SONIC. Finnes det noen liknende programmer for Linux? (Gjerne kommersielle) Og støttes de litt mer sære lydkortene? Hva med ASIO støtte, VST og DX plugins osv? Jeg har kjørt Linux en del før, men kommer ofte tilbake til Windows siden mange av de programmene jeg bruker hver dag er kun for Windows. Jeg skulle gjerne også hatt Photoshop for Linux. Gimp er ikke noe alternativ for meg. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 En skikkelig killer audio app for linux finnes ikke så vidt jeg vet... Det er mulig at en av disse er brukbar, men ikke forvent proffesjonell kvalitet. Du bør absolutt ha ALSA støtte for lydkortet ditt hvis du skal ha full duplex og flere kanaler. Hvilke lyskort som støttes ser du her Ellers skal Cool Edit Pro 1.1/1.2 og Cakewalk 9.0 kunne kjøre i wine, men man kan vel vente noe dårlig ytelse. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Beklager!! Men jeg tror nok du bør tilbake til Windows igjen, skal du drive med slikt noe. Foreløpig så finnes det ikke noe som er brukbart når det gleder slike programmer å få til Linux. De som lager disse proffe programmene, har fått det for seg at de ikke trenger å porte programmene sine til Linux. De sitter vel å tror at etterspørselen ikke er stor nok, men den finnes der så absolutt!! runmad Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Jeg har et sterkt håp om at når Linux blir mer kommersiellt, dvs. brukervennlig for massene, vil det begynne å komme proffe musikk programmer til Linux. Den dagen kommer jeg til å hoppe av glede...men det ser ikke ut til at det skjer alt for snart. <-SNUFS-> Men en positiv ting er jo at PC'n vinner stadig større område av det tidligere så veldig dominerte Mac-markedet. Dessuten blir jo faktisk Delta kortene fra Midiman levert med Linux drivere!!! GLEDE, GLEDE!! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Jeg håper Linux ikke blir mer kommersielt, det er jo det det hele er bygd opp på. At alle vanlige samarbeider om å lage bra programmer og sånt, og ikke bare de store selskapene. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Men det hadde vært så fint å kunne kjøre Logic på en Linux maskin. Det hadde vært andre boller det! Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Skjekk ut denne linken. Og denne linken til ALSA prosjektet. Kan være du finner noe som passer. (Det har forresten kommet en bok fra No Starch Press om Linux og musikk som det kan være lurt å sjekke ut.) [ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-06-04 23:54 ] Lenke til kommentar
eljar Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Tror opensound har en multitrack realtime mixer på gang.. Du kan jo kikke innom på http://www.opensound.com -elg Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 http://www.debianplanet.org/article.php?si...order=0&thold=0 Sikkert noe fint å lese om der. Lenke til kommentar
misery Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Takker for mange bra svar :smile: Det ser nok ut som jeg må enda vente noen år før jeg kan fjerne viruset en gang for alle og lage musikken min på en Linux boks. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 I mai nummeret av Linux Magazine varsles det at juni-nummeret skal omtale Brahsm som "is a sequencer and musical notaion program featuring several editing methods, including Score, Piano, Drumroll and Masstertrack Editors." Vet ikke noe mer om Brahms, men kan kanskje være et svar? Juni-nummeret skal også se på oppsett av lydkort i Linux, så løp og kjøp! Lenke til kommentar
misery Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 Interessant. Tror jeg skal kjøpe bladet og se. Jeg var forresten inne på hjemmesiden til Brahms. Selv om ikke screenshotene overbeviste meg så det iallefall brukervennlig ut. Men støtter det VST instrumenter? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 19:06, Dj_Offset skrev:brahms er en meget bra sequencer for KDE og bruker artsd.arts = analog realtime synthesizer og mildt sagt svært fleksibelt.Arts er brukt i hele KDE og er såpass gjennomtenkt at en lettkan skrive "plugins" som effekter og lydgeneratorer (software synths)som kan brukes fra KDE applikasjonene. - Kan minne litt om Buzz (hvis du har vært borti den for windows?) bortsett fra at arts er et rammeverk i likhet med enlightenment sound deamon (esd). Kanskje det er nettopp dette jeg trenger? Selv bruker jeg ikke noe annet enn Buzz, så det hadde vært flott å se et godt linux-alternativ. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det er jo veldig tøft om du tar med støtte for VST og VSTi. Så ikke ut som Brahms støtter det... [ Denne Melding var redigert av: Winnie Da Puhman på 2002-06-10 19:44 ] Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Kanskje det går an å lage en wrapper for VST/DX? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. juni 2002 Del Skrevet 11. juni 2002 Quote: Den 2002-06-11 12:41, Dj_Offset skrev:Arts har mye av dennefunksjonaliteten i utgangspunktet men jeg skal kikke på VST og se om det er mulig å få til det samme gjennom arts (evtkanskje et interface mot aRts).- Takk for tipset :smile: Det var egentlig det jeg tenkte på med wrapper, et vst-interface mot arts, hvor man kan kjøre VST-plugs : ) Er ikke så godt kjent med VST-standarden selv ennå, og det fins jo ingen dokumentasjon på host-siden, men det burde ikke være umulig. Men det er kanskje problemer med å kompilere VST mot Linux? Mener det står i dokumentasjonen at kilden skal være plattformuavhengig. dll-filer kompilert for f.eks Windows kan vel ikke brukes i Linux uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå