Gå til innhold

Smale sider =table?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tabeller bør ikke brukes til oppsett av nettsider, heller til fremstilling av tabulære data..

Å lage smale sider ved bruk av DIV er intet problem, les litt om det hos f.eks www.htmldog.com .

Edit: Nå funker min også.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg rota litt rundt i dreamweaver og ser at jeg kan legge til noe som heter "div layer", men den ekspanderer etterhvert som jeg skriver/legger til bilder (ser forsåvidt at table gjør det samme). Det jeg lurer på er da om det er en "cmd" jeg kan legge til i koden slik at den ikke ekspanderer, men forblir slik jeg plasserer den på siden.

Og.. til f.eks. vil det være "ok" å bruke en div layer til øverste banner på siden, en annen til en vertikal sidemeny, og en til hovedvinduet der jeg skriver og viser bilder? :hmm:

Ser at noen legger en table og så mange div layer inni der igjen. Hvordan gjør dere det? Jeg er fersking på slikt, hadde basic html siste året på gymnaset og følte jeg fikk litt dreisen på det, men det er en stund siden ;)

edit: stikker til køys nå, leser eventuelle svar i morgen :)

Takker for respons!

mvh

meg

Endret av lollipop
Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg rota litt rundt i dreamweaver og ser at jeg kan legge til noe som heter "div layer", men den ekspanderer etterhvert som jeg skriver/legger til bilder (ser forsåvidt at table gjør det samme). Det jeg lurer på er da om det er en "cmd" jeg kan legge til i koden slik at den ikke ekspanderer, men forblir slik jeg plasserer den på siden.

Lær deg CSS, og sett bredden i et stilark :)

Og.. til f.eks. vil det være "ok" å bruke en div layer til øverste banner på siden, en annen til en vertikal sidemeny, og en til hovedvinduet der jeg skriver og viser bilder? :hmm:

Ja, det er en heilt vanlig måte å gjøre det på.

Ser at noen legger en table og så mange div layer inni der igjen. Hvordan gjør dere det? Jeg er fersking på slikt, hadde basic html siste året på gymnaset og følte jeg fikk litt dreisen på det, men det er en stund siden ;) 

Du skal ikkje bruke tabeller (tables) til noke som helst, som har med design/layout å gjøre. Legg alle inni en "hoved-div" istede ;)

Om du bruker WYSIWYG funksjonen i DW, så anbefaler eg deg å sette deg ned litt og lære deg HTML/CSS skikkelig for hånd. Det gjør alt masse lettare og meir underholdande :D

Relaterte lenker:

Grunnleggande CSS - egen artikkel.

HTMLdog - fin side med masse bra tutorials på både CSS og HTML.

Kast tabellane! - egen artikkel, igjen

Box lessons - nyttig for en ivrig "elev"!

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Takker for svar

Har ikke anledning itl å lære meg css nå, men vil at de div layer som har satt opp ikke skal utvide seg etterhvert som det kommer mer tekst om dere skjønner. Kan jeg få til dette på en lettvint måte uten å ty til css, burde jo ikke være vanskeligere enn en å legge til litt info i taggen? :innocent:

Lenke til kommentar

Det er bare å gi DIV-en en width-verdi.

HTML:

<div width="300px">Innhold</div> gjør at div-en ikke utvider seg. selv med mye tekst i.

En annen måte er jo max-width, men da vil vel bredden variere innenfor 0-->maxwidth.

Det lureste er jo å angi disse egenskapene i et eksternt stilark, se Arves linker..

Edit: Dette gjelder selvsagt også height/max-height.

Jeg må se til å skjerpe meg med disse height og width-greiene nå :blush:

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...