DarkSlayer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Krister461 - så kom med gode grunner som jeg kan bruke da istedet for å rakke ned på meg. Jeg sier at folk flest har et negativt bilde av muslimer(og utlendinger), og oppfatter at de støtter grov vold, terror, undertrykking av folk og spesielt kvinner, æresdrap, osv osv osv... Tar jeg feil i denne påstanden? Når vi så har dette bildet av muslimene som vi får spadd inn tv'en hver dag, hvor er bildet av disse som muslimene som tollerante, respektfulle, mot terror og vold, mot hellig krig, mot ... osv ... Har jeg gått glipp av noe? Skal jeg sitte her og lure på om vi har terrorsceller her i norge? Vi har jo blitt truet. Skal jeg sitte her og lure på hvor lenge det er til neste gang det skjer noe her? Skal jeg sitte her og lure på om vi etterhvert får en stor gruppe mennesker som vil frata meg demokrati, frihet og alt det norge står for? Hver gang vi stiller spørsmål, så blir vi stemplet som rasister for å få oss til å tie. Og utlendinger forblir like tause.... Det er ikke de som skriker som man må bry seg med, det er de som er helt stille... Jeg har ikke en klar oppfattelse av hva muslimer i norge står for, og deres syn på ting vi vanlige nordmenn forakter. Jeg oppfatter dem kun som en gruppe mennesker som ikke ønsker å snakke om noe... Hører jo aldri ifra dem, de er jo ikke synlige i det offentlige rom ... kun en dust som liksom er talsmann for muslimer i norge (som til stadigheter tråkker i salaten) og en og annen brannslokker ... Det er da jeg lurer på om de har holdninger som ikke tåler dagslys... beklager hvis det er krasst, men det er slik jeg ser på det. Jeg kan ikke forsvare en taus gruppe mennesker. Kirken vet jeg hva står for, og de er jeg fullstendig imot. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Er ikke helt med i debatten her, men har en "liten" kommentar; Drapet på van Gogh i ENderland ble begått av en utdannet og oppegåedne muslim. Jeg har trodd at slike drap kun blir utført av personer som er mentalt syke og som strengt tatt ikke burde ha gått fri omkring, jfr drapet på Anna Lund. Når det viser seg at drapet var planlagt, med overlegg og uten noen som helst skrupler, så skremmer det. Det vil s at alle retttroende muslimer i teorien er tikkende bomber som ikke trenger å være verken mentalt ustabile eller profesjonelle mordere. Det er skremmende, og skremmer nok svært mange. Hadde drapsmannen vært psykotisk ville det neppe ha blitt så mye oppstyr. Unnskyld meg, men det at et drap blir begått av det du påstår er en oppegående muslim betyr ikke at alle muslimer er tikkende bomber! I så fall er alle nordmenn tikkende bomber pågrunn av orderud-drapene! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Den store majoriteten av muslimer er faktisk for terror som virkemiddel. I muslimske land er det over 90%, i vestlige land kun noe mindre. Og det skal vi ta ditt ord for? Du er tydeligvis en ekspert på muslimer... De får tre ganger så mange barn. De øker med 15% i året. Ånei, jæælp, lager de unger også? De er jo gale! Alle tror at muslimer er kjeltringer og kriminelle Og ifølge kripos så stemmer dette. Yeah right, hvis meg et sitat der en fra kripos har sakt dette! Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Unnskyld meg, men det at et drap blir begått av det du påstår er en oppegående muslim betyr ikke at alle muslimer er tikkende bomber! I så fall er alle nordmenn tikkende bomber pågrunn av orderud-drapene! Jeg tror ikke at man er helt god i hodet når man dreper forsvarsløse, enten det er på Orderud eller i Amsterdam. Veronica Orderud har dessuten psykopatiske trekk. Men det var igrunn bare en kommentar. Hadde drapsmannen vært en seriemorder hadde det nepep blitt så mye oppstyr. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Krister461 - så kom med gode grunner som jeg kan bruke da istedet for å rakke ned på meg. Beklager hvis det virker som jeg rakker ned på deg, det er ikke meningen. (og beklager at jeg lager så mange poster på rad, men jeg synes det er enklest å forholde meg til en person av gangen.) Jeg sier at folk flest har et negativt bilde av muslimer(og utlendinger), og oppfatter at de støtter grov vold, terror, undertrykking av folk og spesielt kvinner, æresdrap, osv osv osv...Tar jeg feil i denne påstanden? Jeg håper virkelig det. Riktignok kan det virke slik på forumet her, men de ivrigste posterne her representerer ikke flertallet av resten av samfunnet slik jeg oppfatter det. Når vi så har dette bildet av muslimene som vi får spadd inn tv'en hver dag, hvor er bildet av disse som muslimene som tollerante, respektfulle, mot terror og vold, mot hellig krig, mot ... osv ...Har jeg gått glipp av noe? Tja...jeg forsåvidt enig med deg at vi får mye slikt spådd inn fra tv'en og media generelt...men, det er fordi det blir bra tv av det! En overskrift der det står "Muslim voldtok norsk jente" selger mye mer enn "Jente voldtatt". Skal jeg sitte her og lure på om vi har terrorsceller her i norge? Vi har jo blitt truet. Skal jeg sitte her og lure på hvor lenge det er til neste gang det skjer noe her? Skal jeg sitte her og lure på om vi etterhvert får en stor gruppe mennesker som vil frata meg demokrati, frihet og alt det norge står for? Nei, jeg synes det høres ut som om du begynner å bli paranoid! Hver gang vi stiller spørsmål, så blir vi stemplet som rasister for å få oss til å tie. Og utlendinger forblir like tause.... Jeg har ikke stemplet noen som rasister basert på spørsmål de har kommet med. Men om man faktisk ønsker svar på fornuftige spørsmål så må man behandle de man ønsker svar fra med respekt. Og det synes jeg ikke har blitt gjort i denne tråden ihvertfall. Jeg har ikke en klar oppfattelse av hva muslimer i norge står for, og deres syn på ting vi vanlige nordmenn forakter. Jeg oppfatter dem kun som en gruppe mennesker som ikke ønsker å snakke om noe... Hører jo aldri ifra dem, de er jo ikke synlige i det offentlige rom ... kun en dust som liksom er talsmann for muslimer i norge (som til stadigheter tråkker i salaten) og en og annen brannslokker ... TV-programmerer får ikke tv-seere av å la reflekterte muslimer bruke tid på å forklare hva de mener, tv-programmer får tv-seere ved å la Carl I. Hagen rakke ned på muslimer og gjerne finne noen muslimer med kontroversielle meninger prøve å rakke ned tilbake. Om du faktisk har et så brennende behov for å vite hva muslimer i norge står for, så ta og oppsøk noen da? Møt dem med respekt og spør rett ut om hva de mener om forskjellige saker? Da vil jeg tro du vil få reflekterte og fornuftige svar tilbake. Jeg kan ikke forsvare en taus gruppe mennesker. Det er ingen som har bedt deg forsvare de heller. Bare la være å rakk ned på de! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg tror ikke at man er helt god i hodet når man dreper forsvarsløse, enten det er på Orderud eller i Amsterdam. Helt enig! Men, hva var da poenget med ditt forrige innlegg? Lenke til kommentar
kevral Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Yeah right, hvis meg et sitat der en fra kripos har sakt dette! I drapsstatistikken som ligger på Kripos' hjemmesider er utlendinger fra muslimske land betydelig overrepresentert. Dette sier ikke at alle muslimer er kriminelle, men det sier at muslimer er betydelig mer kriminelle enn nordmenn. Endret 5. desember 2004 av kevral Lenke til kommentar
Peri Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Det med at folk har et negativt bilde av muslimer tror jeg stemmer. De hadde jo den avstemminga i holmgang eller tabloid der d var noe sånn "syns du muslimer er en trussel mot vestlige verdier", var sånn ca det.. 45 000 ringte og 97% stemte ja. Tror ikke at 97% er imot muslimer men det gir jo en viss pekepinn på hvordan det ligger ann. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Dette tuder på at vold begått i Islams navn ikke plager den gjennomsnittlige muslim spesielt mye. Hør på deg selv! Tror du faktisk på det du selv skriver, eller bare føler du deg bedre når du sprer rundt anti-islamsk propaganda? Jeg tror på det jeg ser av oppførsel. Hvordan tolker du muslimers iver etter å ta avstand fra Rushdie, men manglende iver etter å ta avstand fra vold begått i Islams navn? Hva med et argument? Endret 5. desember 2004 av JBlack Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Yeah right, hvis meg et sitat der en fra kripos har sakt dette! I drapsstatistikken som ligger på Kripos' hjemmesider er utlendinger fra muslimske land betydelig overrepresentert. Dette sier ikke at alle muslimer er kriminelle, men det sier at muslimer er betydelig mer kriminelle enn nordmenn. Det er jo en helt annen sak! Jeg er fult klar over at utlendinger er overrepresentert i disse statistikkene. Men, det er fortsatt en ørliten del av muslimene som faktisk er en del av drapsstatistikken. Og disse peronene kan du si hva du vil om uten at jeg gidder å lage noen diskusjon utav det! Det med at folk har et negativt bilde av muslimer tror jeg stemmer. De hadde jo den avstemminga i holmgang eller tabloid der d var noe sånn "syns du muslimer er en trussel mot vestlige verdier", var sånn ca det.. 45 000 ringte og 97% stemte ja. Tror ikke at 97% er imot muslimer men det gir jo en viss pekepinn på hvordan det ligger ann. Hmm...det var jo et skummelt høyt tall... ...men, jeg tviler på at de som ringer inn og stemmer på holmgang er et rettferdig utvalg fra det norske samfunn! Og, de fleste som hører til en religion vil jo se på medlemmer av andre religioner som en trussel mot deres verdier. Det betyr derimot ikke at de tror at muslimer er for vold og terror! Jeg tror på det jeg ser av oppførsel. Hvordan toker du muslimers iver etter å ta avstand fra Rushdie, men manglende iver etter å ta avstand fra vold begått i Islams navn? Hva med et argument? Nå har sikkert 20 poster snart i denne tråden, om du leser litt så finner du nok et eller annet argument gjemt inni der også! Om en muslim hadde sakt at alle nordmenn er idioter, samtidig som en norsk nasjonalist hadde begått en voldshandling i Uganda. Hadde du da (a) sakt at denne muslimen er en idiot og prøvd å bevise at han tar feil, eller (b) gått i tog for å ta avstand fra det denne nordmannen gjorde i Uganda? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg er ikke mere redd for en person med en annen hudfarge ,men jeg er faktisk bekymret for manges syn på religion , dette være seg uansett religion , men om ekstreme krefter får "rote" i den gyta kan det bli farlig , det som skremmer mange da er at det er betydelig flere ekrteme personer som "roter" i den muslimske gryten enn i noen andre . Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Det er ikke jeg som skal gå til islamer for å finne ut hva de står for, de skal komme til meg. Så enkelt. Fordi: Hver gang en tulling sier at vi burde sende alle muslimer til .......... <- "slemmt sted", så kan ikke jeg argumentere at de bør oppsøke en muslim osv ... det funker ikke. Nå er ikke holmgang seriøs forskning, men 97% er ganske mye selv for det svadaprogrammet. Jeg er nok redd for at min påstand om at nordmenn er skeptiske til muslimer stemmer ganske godt. PS: det er mye svada som påstås her ... litt facts hadde vært på sin plass, for ingen har kommt med noe særlig av tyngde her ... bortsett fra kripos sin fjaseliste og holmgang... Endret 5. desember 2004 av DarkSlayer Lenke til kommentar
kevral Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Det er jo en helt annen sak! Er det det? I forhold til nordmenn er muslimer kriminelle -- uten at det sier at alle muslimer, eller engang noe flertall, er kriminelle. Hmm...det var jo et skummelt høyt tall... ...men, jeg tviler på at de som ringer inn og stemmer på holmgang er et rettferdig utvalg fra det norske samfunn! Et spørsmål i den sammenheng: Hvis du har en undersøkelse om "muslimer utgjør en trussel for vestlige verdier" -- hvordan tror du en fundamentalistisk muslim (tenk bin Laden om en slik presisering er nødvendig) ville ha svart på det spørsmålet? Lenke til kommentar
kevral Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 PS: det er mye svada som påstås her ... litt facts hadde vært på sin plass, for ingen har kommt med noe særlig av tyngde her ... bortsett fra kripos sin fjaseliste og holmgang... Kalte du nettopp drapsstatistikken for en fjaseliste? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Det er ikke jeg som skal gå til islamer for å finne ut hva de står for, de skal komme til meg. Så enkelt. Hvorfor skal de komme til deg? En enkelt muslim har ikke noe behov for at du skal tenke godt om de. De bør kunne gå utifra at de får den respekten et hvert menneske fortjener, uansett religion, hudfarge eller statsborgerskap. Men, det er du som tydeligvis er nysgjerrig på hva de mener og da er det du som bør ta intiativ for å finne det ut. PS: det er mye svada som påstås her ... litt facts hadde vært på sin plass, for ingen har kommt med noe særlig av tyngde her ... bortsett fra kripos sin fjaseliste og holmgang... Nå vet jeg ikke helt hva slags facts du er ute etter...må jeg bevise at hver enkelt muslim ikke støtter vold og terror? Siden det ble kripos sin drapsstatistikk så kan jeg bruke den som eksempel: fra 94-03 ble begått 54 drap av personer med utenlands opprinnelse. Disse inkluderer riktignok folk fra sverige og andre ikke-muslimske land. Jeg mener å ha hørt at vi har ca. 80.000-muslimer i norge...dvs at om alle disse drapspersonene hadde vært muslimer så hadde de fortsatt bare utgjort 0.06% av den totale massen. Så, her er jeg ikke enig med Vanessa i at dette viser at muslimer er noen fæle mennesker. Et spørsmål i den sammenheng:Hvis du har en undersøkelse om "muslimer utgjør en trussel for vestlige verdier" -- hvordan tror du en fundamentalistisk muslim (tenk bin Laden om en slik presisering er nødvendig) ville ha svart på det spørsmålet? Hehe...tja...vi kan vel heller opprette en egen tråd der vi spekulerer i hvordan bin Laden ville stilt seg til diverse Holmgang-spørsmål, f.eks. den gode klassikeren: "Vil du ha lavere skatt?"...det kan bli interessant, men i den tråden kan vi vel holde oss til saken? edit: forvekslet kevlar med vanessa! Beklager den...dere ser alle like ut for meg! Endret 5. desember 2004 av krister461 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg tror på det jeg ser av oppførsel. Hvordan toker du muslimers iver etter å ta avstand fra Rushdie, men manglende iver etter å ta avstand fra vold begått i Islams navn? Hva med et argument? Nå har sikkert 20 poster snart i denne tråden, om du leser litt så finner du nok et eller annet argument gjemt inni der også! Om en muslim hadde sakt at alle nordmenn er idioter, samtidig som en norsk nasjonalist hadde begått en voldshandling i Uganda. Hadde du da (a) sakt at denne muslimen er en idiot og prøvd å bevise at han tar feil, eller (b) gått i tog for å ta avstand fra det denne nordmannen gjorde i Uganda? Jeg har lest tråden, og de eneste argumentene er dårlige forsøk på analogier som dette. Jeg spurte hvordan du vil tolke muslimer oppførsel. Du vil åppenbart ikke tolke den. Men jeg skal svare på ditt spørsmål. Analogien er feil fordi jeg er ikke nasjonalist. Hva en nasjonalist gjør i Uganda reflekterer ikke tilbake på meg på noen måte. Men dersom jeg skulle vært en representant for Norge i Uganda, da ville jeg selvsagt på vegne av nordmenn i Uganda beklage denne hendelsen. Så du stiller et retorisk spørsmål basert på en ikke-sammenlignbar situasjon, og da får det svar du ønsker. Men om man gjør situasjonen sammenlignbar, da får du det svaret du ikke ønsker. Det at man faktisk ville aktivt ta avstand fra dette. Muslimene derimot, selv på oppfordring, velger å ikke ta aktivt avstand fra disse handlingene. De velger å stikke nesa i været og være overbærende i stedet. Samtidig vet vi at muslimer generelt i andre tilfelle er svært hårsåre på vegne av sine religion (ref: Rushdie), og kan gå til tøffe tiltak for å gjenopprette sin ære (ref. Fatwaen og drapsforsøket på Nygård). Men når muslimer verden over begår terrori i Allahs navn. Når tusener av muslimer tar til gaten og jubler etter 9/11, da er ikke dette noe som går på muslimers ære løs. De velger i stedet å toe sine hender. Hvorfor tror du Rushdie skaper så mye engasjement blant muslimer for å få gjennopprettet æren, mens drap begått i Allahs navn av muslimer ikke krever noen form for gjennoppretting av æren? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg har lest tråden, og de eneste argumentene er dårlige forsøk på analogier som dette. Jeg spurte hvordan du vil tolke muslimer oppførsel. Du vil åppenbart ikke tolke den. Jeg synes analogien klart viser min tolkning: at man har sterkere behov for å vise motstand mot beskyldninger som blir rettet mot deg enn hendelser begått av andre som ikke deler ens egne synspunkter. Men jeg skal svare på ditt spørsmål. Analogien er feil fordi jeg er ikke nasjonalist. Hva en nasjonalist gjør i Uganda reflekterer ikke tilbake på meg på noen måte. Jeg er enig i at du ikke trenger og svare for hva nasjonalistiske nordmenn gjør siden du er en ikke-nasjonalistisk nordmann! På samme måte mener jeg at ikke-fundementalistiske muslimer bør svare for hva fundamentalistiske muslimer gjør. Men dersom jeg skulle vært en representant for Norge i Uganda, da ville jeg selvsagt på vegne av nordmenn i Uganda beklage denne hendelsen. Ja, og på samme måte har muslimske representanter i Nederland gått ut og tatt avstand fra hendelsen der! Lenke til kommentar
kevral Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Så, her er jeg ikke enig med kevlar i at dette viser at muslimer er noen fæle mennesker. Ikke legg meninger i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at muslimer er fæle mennesker. Derimot har jeg sagt at SAMMENLIGNET med nordmenn er de kriminelle -- omtrent fire ganger så kriminelle. Hehe...tja...vi kan vel heller opprette en egen tråd der vi spekulerer i hvordan bin Laden ville stilt seg til diverse Holmgang-spørsmål, f.eks. den gode klassikeren: "Vil du ha lavere skatt?"...det kan bli interessant, men i den tråden kan vi vel holde oss til saken? Så du ikke relevansen? Poenget var nettopp at en fundamentalistisk muslim ville svare at han HÅPER og BER OM at muslimer er en trussel mot vestlige verdier. Endret 5. desember 2004 av kevral Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Så, her er jeg ikke enig med kevlar i at dette viser at muslimer er noen fæle mennesker. Ikke legg meninger i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at muslimer er fæle mennesker. Beklager den! Jeg forvekslet deg med Vanessa som skrev følgende: Alle tror at muslimer er kjeltringer og kriminelle Og ifølge kripos så stemmer dette. Hehe...tja...vi kan vel heller opprette en egen tråd der vi spekulerer i hvordan bin Laden ville stilt seg til diverse Holmgang-spørsmål, f.eks. den gode klassikeren: "Vil du ha lavere skatt?"...det kan bli interessant, men i den tråden kan vi vel holde oss til saken? Så du ikke relevansen? Poenget var nettopp at en fundamentalistisk muslim ville svare at han HÅPER og BER OM at muslimer er en trussel mot vestlige verdier. Det kan godt være...men jeg for min del diskuterer ikke fundamentalistiske muslimer, men den vanlige muslim i norge... Lenke til kommentar
kevral Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Det kan godt være...men jeg for min del diskuterer ikke fundamentalistiske muslimer, men den vanlige muslim i norge. Ja vel. Men 97% "ja" til spørsmålet om hvorvidt muslimer utgjør en trussel for vestlige verdier kan forklares på flere måter enn at 97% av innringerne er "islamofobe" FrP-velgere. Det er merkelig at det ikke var mer enn 3% nei på den undersøkelsen. Var det nesten ingen muslimer som så programmet og følte det nødvendig å forsvare seg i disse muslimhetsende tidene? Eller kan i teorien mange muslimer ha sett programmet -- og stemt "ja"? I såfall ville nemlig også jeg ha snakket om den vanlige muslim i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå