Peri Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Det som skulle være muslimenes store markering mot vold og terror ble en fiasko. Bare 200 av oslos 40 000 muslimer møtte opp. Hvordan skal vi tolke det? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=257323 Endret 4. desember 2004 av Peri Lenke til kommentar
quiki Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hm, er vel for late til å stille opp. Eller så støtter de terror? Lenke til kommentar
Peri Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Fem tusen mennesker gikk i tog med støtte til dødsdommen over Salman Rushdie og i skrikende protest mot boken. DEN fikk muslimene til å ta til gatene. En kort passaje i boken ble sett på som støtende, og det var nok for dem til å mobilisere av alle krefter. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 La oss organisere et fakkeltog hvor vi demonstrerer mot fakkeltog. Lenke til kommentar
quiki Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 hehe, ja. fakkeltog er teit. Hvem bryr seg om noen tullinger går rundt med fakkler? Lenke til kommentar
Peri Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Det er jo en markering for å vise at de tar avstand fra vold og terror. Men virker jo som de ikke gjør det når du ser på oppmøtet. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det som skulle være muslimenes store markering mot vold og terror ble en fiasko. Bare 200 av oslos 40 000 muslimer møtte opp. Hvordan skal vi tolke det? Du får tolke det som du vil... ...men, om de hadde arrangert et tog for ikke-troende så tror jeg nok ikke at jeg hadde giddet å møte opp av den grunn... betyr det at jeg støtter vold og terror? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg har hatt mer enn én kraftig uenighet med Peri før, men her mener jeg han har et godt poeng, spesielt når man ser det i sammenheng med toget til støtte for dødstruslene mot Rushdie. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det som skulle være muslimenes store markering mot vold og terror ble en fiasko. Bare 200 av oslos 40 000 muslimer møtte opp. Hvordan skal vi tolke det? Du får tolke det som du vil... ...men, om de hadde arrangert et tog for ikke-troende så tror jeg nok ikke at jeg hadde giddet å møte opp av den grunn... betyr det at jeg støtter vold og terror? Siden det ikke er mange mennesker i verden som begår vold i det ikke troendes navn, så er det ikke noe behov for å ta ekstra avstand fra det. Dermed er det er ikke noe å ta avstand fra. Mange muslimer verden over begår vold i religionens navn. Da er det på sin plass å lure på hva den stilltiende massen mener. Ingen kan kreve at disse muslimene skal gå i tog, eller på annen måte ta avstand fra det andre gjør i islams navn. Men muslimene kan heller ikke kreve at andre ikke skal finne oppførselen deres mistenkelig heller. Muslimene har et valg. De kan ta avstand fa den vold som begås i islams navn, og på den måten få økt tillit hos andre. Eller de kan velge å ikke ta avstand, og dermed utsette seg selv for mistanke og misstillit. De velger det siste. Enten ut av stolthet, ut av dumhet, ut av likegyldighet, eller fordi de ikke tar avstand men støtter opp om den. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er enig i at man ikke kan kreve at muslimer skal gå i tog. Og jeg synes ikke det er noen grunn til å mistenkeliggjøre det at de ikke går i tog. Kanskje blir det ikke begått så mye vold i "de ikke troendes navn"...men, det er folk som begår vold mot utlendinger fordi de mener at nordmenn er best...og det er folk som begår vold mot fargede fordi de mener at hvite er best....men, jeg føler ikke behov for å gå i tog selv om jeg er en hvit nordmann...ei heller synes jeg at folk bør mistenke at jeg godtar denne volden selvom jeg ikke går i tog! Lenke til kommentar
Danko Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hm, er vel for late til å stille opp. Eller så støtter de terror? Begrepet "terror" har desverre blitt altfor utvannet i det siste. Omtrent hver minste lille handling assosieres med terror nå til dags.. Han vil ha norske muslimer med seg i kampen mot vold og terror i kjølvannet av drapet på den nederlandske filmskaperen Theo van Gogh 2. november Egentlig synd at de blander terror begrepet sammen med drapet på van Gogh. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg syns det er tåpelig at folk her til lands forventer at alle muslimer skal stille opp på et fakkeltog mot terror. Hvorfor skal bare de, og ikke vi - gjøre dette? Hvorfor skal muslimer i Norge hele tiden beklage seg fordi andre muslimer er terrorister? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 En person ble bortvist av politiet fordi han forstyrret deltagere med rasistiske kommentarer. Synes egentlig at dette er mer oppsiktsvekkende! Lenke til kommentar
kevral Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hvorfor skal muslimer i Norge hele tiden beklage seg fordi andre muslimer er terrorister? De skal ikke det. Men siden religionen deres gjennomgående preker vold mot vantro hadde det kanskje vært i de "moderate muslimenes" interesse å vise at de ikke delte "fundamentalistenes" forkjærlighet for drap og terror? Sånn hvis de ikke egentlig støttet "fundamentalistene", mener jeg? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hvorfor skal muslimer i Norge hele tiden beklage seg fordi andre muslimer er terrorister? De skal ikke det. Men siden religionen deres gjennomgående preker vold mot vantro hadde det kanskje vært i de "moderate muslimenes" interesse å vise at de ikke delte "fundamentalistenes" forkjærlighet for drap og terror? Sånn hvis de ikke egentlig støttet "fundamentalistene", mener jeg? På samme måte må det vel være i de "moderate kristnes" interesse å vise at de ikke deler de "fundamentalistiske kristnes" forkjærlighet for vold og terror? Men, jeg synes ikke at vi skal forvente at kristne skal gå i noe tog mot vold og terror av den grunn! Og jeg synes absolutt ikke at man skal antyde at de egentlig støtter "fundamentalistene" heller! Jeg vil også tro at de fleste muslimer vil ha seg frabedt at du kommer med påstander som at "religionen deres gjennomgående preker vold mot vantro"! Religion er en privat sak, ikke det terrorister og fundamentalister tar opp på video og sender til CNN! Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg liker ikke fakkeltog, ihvertfall ikke når det er åpenbart at misjonen til deltagerene er brannslukking og PR. Synes politikere burde holde seg for gode til det, særlig FrP. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg vil også tro at de fleste muslimer vil ha seg frabedt at du kommer med påstander som at "religionen deres gjennomgående preker vold mot vantro"! Men det blir ikke noe mindre sant for det. Les Koranen -- Allahs bokstavelige ord -- og så tar vi denne diskusjonen etterpå. "Your failure to be informed does not make me a wacko." Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Kortid var sist vi såg kristne gå i tog i mot vold som blir gjordt i guds namn? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Bare et lite sidespor: Jeg så fakkeltoget da jeg var på Karl Johan. Så også Kristin Halvorsen ble blendet av et unormalt skarpt lys fra NRK-s kameraer. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Men siden religionen deres gjennomgående preker vold mot vantro... Her følger noen sitater fra Allah. Oversatt til engelsk men ellers gudens bokstavelige og evige ord (spør enhver muslim). Bibelens Nye Testamente, i sammenligning, er en samling historiske skrifter der samtidige forteller om Jesus liv og virke (spør alle andre enn hardcore "jorden er 3000 år gammel og dinosaurfossilene er plassert her av Gud for å teste troen vår" fundamentalistiske kristne). 2:191, And slay them (the unbelievers) wherever ye catch them 2:193, And fight them on until there is no more Tumult or oppression 2:216, Fighting is prescribed for you, and ye dislike it. But it is possible that ye dislike a thing which is good for you 3:28, Let not the believers Take for friends or helpers Unbelievers rather than believers: if any do that, in nothing will there be help from Allah 4:84, Then fight in Allah’s cause - Thou art held responsible only for thyself - and rouse the believers. It may be that Allah will restrain the fury of the Unbelievers; for Allah is the strongest in might and in punishment. 4:141, And never will Allah grant to the unbelievers a way (to triumphs) over the believers 5:33, The punishment of those who wage war against Allah and His Messenger, and strive with might and main for mischief through the land is: execution, or crucifixion, or the cutting off of hands and feet from opposite sides, or exile from the land: that is their disgrace in this world, and a heavy punishment is theirs in the Hereafter; 8:12, I will instill terror into the hearts of the unbelievers: smite ye above their necks (cut off their heads) and smite all their finger-tips off them 8:15-16, O ye who believe! when ye meet the Unbelievers in hostile array, never turn your backs to them. If any do turn his back to them on such a day - unless it be in a stratagem of war, or to retreat to a troop (of his own)- he draws on himself the wrath of Allah, and his abode is Hell,- an evil refuge (indeed)! 8:17, It is not ye who slew them; it was Allah: when thou threwest (a handful of dust), it was not thy act, but Allah’s: in order that He might test the Believers by a gracious trial from Himself 8:60, Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies, of Allah and your enemies, and others besides, whom ye may not know, but whom Allah doth know. Whatever ye shall spend in the cause of Allah, shall be repaid unto you, and ye shall not be treated unjustly. 9:5, But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem. 9:3, And an announcement from Allah and His Messenger, to the people (assembled) on the day of the Great Pilgrimage,- that Allah and His Messenger dissolve (treaty) obligations with the Pagans. If then, ye repent, it were best for you; but if ye turn away, know ye that ye cannot frustrate Allah. And proclaim a grievous penalty to those who reject Faith. 9:28, O ye who believe! Truly the Pagans are unclean; so let them not, after this year of theirs, approach the Sacred Mosque. 9:29, Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued. 9:39, Unless ye go forth, (for Jihad) He will punish you with a grievous penalty, and put others in your place; but Him ye would not harm in the least. 9:73, O Prophet! strive hard against the unbelievers and the Hypocrites, and be firm against them. Their abode is Hell,- an evil refuge indeed. 9:123, O ye who believe! Fight the unbelievers who gird you about, and let them find firmness in you: and know that Allah is with those who fear Him. 22:19-22; These two antagonists dispute with each other about their Lord: But those who deny (their Lord),- for them will be cut out a garment of Fire: over their heads will be poured out boiling water. With it will be scalded what is within their bodies, as well as (their) skins. In addition there will be maces of iron (to punish) them. Every time they wish to get away therefrom, from anguish, they will be forced back therein, and (it will be said), “Taste ye the Penalty of Burning!” 25:52, So obey not the disbelievers, but strive against them herewith with a great endeavour. 25:68 ”Those who invoke not, with Allah, any other god, nor slay such life as Allah has made sacred except for just cause, nor commit fornication; - and any that does this (not only) meets punishment. “(But) the Penalty on the Day of Judgment will be doubled to him, and he will dwell therein in ignominy,- 37:22-23, “Bring ye up”, it shall be said, “The wrong-doers and their wives, and the things they worshipped- Besides Allah, and lead them to the Way to the (Fierce) Fire! 47:4, Therefore, when ye meet the Unbelievers (in fight), smite at their necks; At length, when ye have thoroughly subdued them, bind a bond firmly (on them): thereafter (is the time for) either generosity or ransom: Until the war lays down its burdens. 48:13 And if any believe not in Allah and His Messenger, We have prepared, for those who reject Allah, a Blazing Fire! 48:29, Muhammad is the messenger of Allah; and those who are with him are strong against Unbelievers, (but) compassionate amongst each other. 69:30-37 (The stern command will say): “Seize ye him, and bind ye him, And burn ye him in the Blazing Fire. Further, make him march in a chain, whereof the length is seventy cubits! This was he that would not believe in Allah Most High. And would not encourage the feeding of the indigent! So no friend hath he here this Day. Nor hath he any food except the corruption from the washing of wounds, Which none do eat but those in sin.” Og et lite stykke muslimsk historie: "Ali Ibn Abi Talib encountered a man called 'Umru and told him, `I indeed invite you to Islam.' 'Umru said, `I do not need that.' 'Ali said, Then I call you to fight.' (This was the same policy Muhammad used with those who rejected his invitation.) 'Umru answered him, `What for my nephew? By God, I do not like to kill you.' `Ali said, `But, by God, I love to kill you"' (ibn Hisham, "The Biography of the Prophet", part 3, p. 113; see also Al Road Al Anf part 3, p. 263). Endret 4. desember 2004 av kevral Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå