Gå til innhold

Digitalisere 8 mm videofilm

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha digitalisert en haug med 8 mm film. Siden det er snakk om såpass mye film vil dette fort bli dyrt å levere i butikk.

Hvilke alternativ har jeg til å gjøre dette selv? Jeg lurer litt på å kjøpe meg et TV-inn kort slik at jeg kan spille filmen på tvn og så ta den opp på datamaskinen. Ellers har jeg hørt noe om at det går ann å bruke et digitaltvideokamera med analog inn på for så å spille tapene over på DV. Hvilket av alternativene vil minske kvaliteten på filmene minst? Det er viktig at kvaliteten ikke reduseres så mye mer enn det den er blitt til nå. Finnes det andre bedre alternativ?

Hvor mye koster i tilfelle et brukenes TV-kort? Har noen noen anbefalinger og hva må jeg i tilfelle se etter?

-ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Regner med at du mener 8mm video? Hvis ja ( og du har et analogt og digitalt kamera) prøv dette:

Det analoge kamera har et uttak for video (gul) og et uttak for lyd(mimi jack) mulig også at det har et uttak for S-Video. Kobel en kabel fra vidiouttaket til det digatale kamera, gjør det samme med lyden.

Kobel DV kamerat til PC´n, start capture og ditt analoge kamera. Nå bør du få bilder fra kamera "opp" på PC´n. I enkelte programmer hører du ikke lyden før det analoge kamera er slått av eller koblet i fra.

Lykke til. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg kan ha misfortsått deg: Hvis du mener konvensjonell 8mm film (sånn som man kjører gjennom en framviser) så var forslaget mitt ubrukelig.... Jeg trodde at du mente "Hi8" når du skrev 8mm og at du var upresis.

Skal du digitalisere 8mm konvensjonell film så skal angivelig den rimeligste måten være å projisere filmen på et pent hvitt lerret og filme det av med et digitalkamera. Men det finnes firmaer som gjør denne jobben for deg også - og da sannsynligvis med høyere kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt usikker nå. Kamera er sikkert fra slutten av 80-tallet. Er et lite mini kamera, skal se om jeg ikke klarer å finne ut hva det heter. Kassettene som brukes til opptak er ca. like store som gamle musikk kasseter. Mener å huske at det stod 8 mm på disse kassettene. Men jeg kjører ikke filmen på fremviser, kjører den på tv via kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg ble litt usikker nå. Kamera er sikkert fra slutten av 80-tallet. Er et lite mini kamera, skal se om jeg ikke klarer å finne ut hva det heter. Kassettene som brukes til opptak er ca. like store som gamle musikk kasseter. Mener å huske at det stod 8 mm på disse kassettene. Men jeg kjører ikke filmen på fremviser, kjører den på tv via kameraet.

Da høres det ut som dette er en form for VHS. Sånne små VHS-kassetter man putter inn i VHS-kameraene og setter inn i en større kassett for å spille av på videospilleren. Am I right?

I så fall skal det funke via en analog inngang på et digital videokamera. Koble til kabelen, trykk på Play på det gamle kameraet, og trykk på "Rec/Pause" på det digitale videokamera ditt. Hvis ikke du har et digitalt videokamera med analog inngang, eller ikke digitalt videokamera i det hele tatt, bør du spørre venner og bekjente. Det er jo tross alt veldig mange som har videokameraer til over 4000,-.

Hvis jeg har rett, håper jeg dette klarner ting litt opp.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje en form for liten VHS kassett ja, vet at andre gjorde det, men vet ikke grunnen til at vi ikke gjorde det. Om det var at det ikke gikk eller vi ikke fikk tak i. Jeg ble i hvert fall litt klokere nå. Skal se om jeg ikke får lånt meg et digitalt kamera så jeg får forsøkt.

Er det noen som vet om det er noen forskjell på å gjøre det på den måten fremfor å bruke et TV-inn kort? Om det er noe forskjell på kvaliet? Ene bedre enn det andre?

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Sannsynligvis Video8-kassetter og ikke VHS-C. De sistenevnte kan puttes i et VHS-adapter og spilles av i en vanlig VHS-spiller, det kan ikke Video8-kassetter. Til gjengjeld kan de spilles av i en del Digital8-kameraer og derved digitaliseres.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Ja kan nok stemme at det er et SONY kamera. Får ikke sjekka det før på torsdag kveld så derfor litt mangelfull informasjon. Video8 ringer i hvert fall en bjelle. Bruker vel en slags video kabel når jeg skal koble kameraet til tvn. Fra kamera til tvn. Mener å huske det...

Lenke til kommentar

Ting tar tid :blush:

Kameraet er et Sony CCD-TR55E kamera fra 1989. Kassetene det bruker er Video 8. Kamera har en gul inngang som det står V ved siden av og en svart utgang som det står A ved siden av. I tillegg er det en bitte liten utgang som det står RFU DC OUT på.

Kabelen jeg bruker til å koble til tvn er en RFU adapter...Den går fra de tre inngangene som jeg nevnte over og inn i antenna bak på tvn.

Hvis jeg nå skal overføre innholdet over fra mitt kamera og over på et digitalt kamera hva slags kabler trenger jeg da? Hva slags kabel trenger jeg for å overføre innholdet fra det digitale kamera og over til pcn? Er det slik å forstå at det vil gå med alle digitale kameraer?

Setter stor pris på all hjelp jeg hittil har fått!

-ole

Lenke til kommentar

Gult er kompositt video, og svart er lyd. Digitalkameraet må ha analog inngang. Ikke alle har det. Og du trenger nødvendigvis en komposittkabel og en lydkabel med plugger som passer til uttakene på kameraene.

Forbindelsen mellom det digitale kameraet og PC'en er greiere. Da trenger du kun en firewirekabel - og selvsagt en firewireinngang på PC'en.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått lånt meg et digitalt kamera. Men er ikke sikker på om dette har en analog inngang. Jeg har kun verdens dårligste bruksanvisning for hånd. Her er det eneste bildet jeg har tilgang til:

BILDET

Sier det dere noe om dette kamera har analog inngang?

Har ikke firewire inngang på pcn. Men har usb, ser ut fra tegning ut som det går ann å bruke com port. Men vil ikke det gjøre at det tar sinnsykt lang tid å overføre dataene?

Endret av oleisbest
Lenke til kommentar
Har ikke firewire inngang på pcn. Men har usb, ser ut fra tegning ut som det går ann å bruke com port. Men vil ikke det gjøre at det tar sinnsykt lang tid å overføre dataene?

Du kan bare glemme å bruke både USB og comport for å overføre video. Det er kun firewire som duger. USB kan i beste fall brukes til å overføre stillbilder fra kameraer med bildebrikke. Poenget er at PC'en må greie å ta imot dataene i samme fart som kameraet spiller dem av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...