Gå til innhold

Dugnadskode duger ikke


pgdx

Anbefalte innlegg

Send mail til [email protected] ber om kommentarer på hans artikkel "Dugnadskoding duger ikke", der han blant annet klager på Firefox, Thunderbird og GNU/Linux.

 

Firefox:

  • Mangler Google-toolbar (som om ikke det er et eget Google-søkefelt som default)
  • Firefox følger W3C, men det er MS som lager standarder

Thunderbird:

  • Mangler innebygget kalender
  • Kan ikke kommunisere med Sony Ericsson

Linux:

  • "[...]det blir på linje med å venne seg av med å puste på den ene måten til fordel for den andre. Det sitter langt inne og virker ikke som det er så viktig.

Så, kommentarer var visst ønsket til [email protected]

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig artikkel, han motsier jo seg selv konstant. I det ene øyeblikk skryter han Firefox opp i skyene og klager på stagnasjon i utvikling av IE, for deretter å klage på småting som mangel på "googlebar".

 

Syns den enkle og elegante stilen til Firefox er fin. Får faktisk gysninger av alle de spyware-bars'ene som noen installerer i IE: :p

one.jpg

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Han skriver jo noe som er av fornuft, men toskete formulering ødelegger det han prøver å få fram. Vi driter vel i om han er prinsippfast eller ikke.

 

Ang. det med hp, og installerte os; det trodde jeg ikke om hp. Tror også at han trekker det litt langt ut. Hp har jo begynt å levere linux som default os på en rekke modeller i det siste.

 

Google toolbar? Er det den søkegreia? Eller er det bare en spyware drit som bare er støttet av ie? (har google searchbar i ff da ihvertfall..)

Lenke til kommentar
Er det noen som gidder å gi et kort sammendrag av hva Google-toolbar gjør? Jeg har ikke Windows så jeg får ikke prøvd det selv.

Ser visst ut til at noen har bestemt seg for å "porte" googlebar til Mozilla, http://googlebar.mozdev.org/

 

Har forøvrig aldri brukt Googlebar, men virker som at vesentlige funksjoner inkluderer søkefelt og popup-blocker, og begge deler følger jo med som standard i Firefox.

Lenke til kommentar

Han klager over at han ikke får blogget uten Google Toolbar.

 

Det finnes Firefox extensions. Pop-up blocker og autofill har Firefox innebygget.

 

http://blog.warmbrain.com/justblogit/

 

Når det gjelder dette med standard for nettsider så opplever jeg ikke det som et problem i hverdagen. Noen nettsteder fungerer ikke, men da lar jeg heller være å bruke de.

 

Noen burde kanskje ta ansvar og opplyse denne mannen.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar

Send ikke kommentar om dere ikke har noe fornuftig å si. Spam kalles det, og det liker vi vel ikke? I tilleg gir det intrykk at av vi alle er noen fanatiske drittsekker, noe vi jo heller ikke er. Artikkelen hans er diskutert på BLUG, og han ga også svar på samme liste. Det i seg selv viser at han vet at en del mener at artikkelen ikke var spesielt god, og utifra svaret hans virket det som han hadde fått en del feedback allerede.

Ja, artikkelen hans var skadelig, la oss ikke gjøre det verre. Sender microsoft klagemail til alle som kritiserer de for sine sikkerhetsproblemer?

 

Jeg leste artikkelen hans, og syns ikke den var noe god i det hele tatt. Sammtidig så er den jo god for det den er, brukerfeedback. Bare synd at "hele" norge leste den og fikk samme intrykk som han. Var egentlig noe som hadde passet bedre inn på prisguiden i hw som brukererfaring enn noe som ble lagt ut på ramme alvor på en så stor nettside som startsiden.no

Edit: formatering

Endret av P@rm@nn
Lenke til kommentar

"I prinsippet er jeg for åpen kildekode."

Så fint. GNU/Linux og Mozilla-prosjektet handler imidlertid om fri kildekode og fri kunnskap.

 

"At det finnes en slik dugnadsånd blant verdens programmerere er fantastisk, og at det er mulig å lage så gode produkter uten å ta betalt for det, gjør at jeg får frysninger nedover ryggen av pur tro på menneskeheten."

Du har misforstått poenget. Prisen på produktet er ikke poenget med fri programvare. Produktet kan prissettes hvordan en enn vil, så lenge kildekoden bak er fritt tilgjengelig. Hvis du er ute etter gratisprogramvare, har du jo IE og Opera.

 

"Går man ut over det som er rene ideelle gi-bort-produkter basert på åpen kildekode..."

Nok en gang: Det handler ikke om gratisprodukter - det handler om fri tilgang til kunnskap for menneskehetens beste. Du som har så stor tro på meneskeheten burde fått med deg det.

 

"Men det taper på grunn av tre små detaljer:

1. Thunderbird snakker ikke med Plaxo

2. Thunderbird snakker ikke med Sony Ericsson

3. Thunderbird har ingen innebygd kalender"

1 og 2: Så gjør noe! Du roser jo denne "dugnadsånden". Er du programmerer, kan du jo hjelpe til selv. Er du ikke, spytt for eksempel i litt penger! Sponse utviklingen av Thunderbird-plugins for Plaxo og SE (for øvrig finnes det egne, frie programmer som snakker helt strålende med SE-telefoner).

3: Dette er meningen for å holde Thunderbird borte fra å bli stort og tykt. Det finnes mange gode og frie kalenderprogrammer der ute.

 

"Plaxo var redningen da harddisken på min bærbare PC skar seg forleden dag. I stedet for at jeg mistet alle mine kontakter og alle mine avtaler, kunne jeg logge meg på nett mens PCen var til reparasjon. Da den var tilbake, var Plaxo stedet å hente inn mine data til PCen igjen."

Du lever virkelig farlig. Med mindre det er viktig med spenning i hverdagen, anbefales det å ta backup ofte.

 

"Skal du lansere en konkurrent til Outlook, er disse fire millioner menneskene en fruktbar mark å høste fra."

Hvis du mener dette er en god idé, hvorfor ikke gi lyd til Mozilla-folket? Kanskje mange ikke er klar over at dette Plaxo er slikt et bra verktøy (ikke at jeg vet om det er det).

 

"3. Alle nettsteder tilpasser seg IE. Mens Firefox og andre skryter av å følge W3C-standarder og slike fine ting, setter IE standarden. Drøftinger av hvorvidt det er rett eller galt av Microsoft å praktisere en slik politikk overskygges av den praktiske hverdag, for eksempel når det kommer til å betale regninger."

Det er godt noen gjør det som er rett fremfor det som er praktisk, i hvertfall... Hva med å sende en liten mail til banken det gjelder, forresten? Med den storstile PR-kampanjen for Firefox som har vært, er W3C-kompatibilitet noe også alle banker bør sikte mot av egen interesse for å skaffe og beholde kunder.

 

"Ta Linux. Dette gratis operativsystemet er blitt bedre og bedre og utfordrer Microsoft Windows på stadig flere arenaer."

Jeg antar du snakker om det frie operativsystemet GNU/Linux. Nok en gang viser du hvordan du har misforstått gratis vs. fri vs. opensource-problematikken.

 

"Det er noe med å bytte ut operativsystemet, det blir på linje med å venne seg av med å puste på den ene måten til fordel for den andre. Det sitter langt inne og virker ikke som det er så viktig."

Think outside the box.

 

"Jo, det viste seg at HP kan nekte å påta seg garantiansvar for PCen dersom du har kastet ut det originale operativsystemet."

Unnskyld meg, men hvis du godtar en klausul som tvinger deg til å bruke et bestemt OS når du kjøper maskinen, og beholde det til all fremtid (for å beholde garantien), er det virkelig du som er dum, ikke HP. Det er din PC, du kjøper den, du skal få gjøre som du vil med den. Dersom du velger å la din frihet innskrenkes, er det virkelig ene og alene ditt tap.

 

 

 

---

 

Vet ikke om jeg skal gidde å sende det inn engang. Fyren må jo være en komplett molbo. Noe feedback før jeg eventuelt sender?

Lenke til kommentar

Si hva dere vil om artikkelen, men reaksjonene her underbygger i hvert fall alle mine fordommer om at gnu/linux og opensource fanatikere blir usaklige og personlig fornærmet når man kritiserer noen av deres elskede programmer.

 

gprs kommer også med et typsik svar som er ofte brukt når man kritiserer, "lag det selv". Vel, for 95 % prosent er det ikke aktuelt å endre programmet slik at det virker slik man vil ha det. Sponse det? Ja det kan man godt gjøre, men da kjøper man heller noe man vet virker.

 

"Går man ut over det som er rene ideelle gi-bort-produkter basert på åpen kildekode..."

 

Vel, firefox og thunderbird er rene ideellel gi-bort-produkter basert på åpen kildekode. Ideologien er opensource.

 

P@rm@ann er et godt unntak, og har holdt hodet kaldt. Gprs finner jeg i motsatt ende av skalaen.

Lenke til kommentar

Vel, for å være ærlig synes jeg artikkelen først og fremst er provoserende. Som fjotten

sa så føler jeg meg neste personlig fornærmet og sur, men har kanskje noe med at

noen kritiserer det jeg tror på uten at jeg får sagt min mening direkte. (Kan

selvfølgelig sende e-post, men foretrekker å bare telle til ti istedenfor).

 

Bortsett fra det så forstår jeg noe av problematikken ved hans omvending fra et

system til et annet som kanskje ikke har alle de funksjonalitetene som det gamle

hadde. Det er ikke lett å gi opp på funksjoner som man har tatt seg bruk av og

til slutt faktisk blitt avhengig av. Selv har jeg hatt det samme problemet, og det

tok meg litt over et år før jeg faktisk skiftet hèlt over til GNU/Linux fra jeg først

fikk noe innsyn i det i dèt hele tatt.

 

- rafael

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke gå i detaljer om alt som ble skrevet, men jeg sitter igjen med en følelse av at han egentlig ikke prøvde så hardt.

 

Jeg vet selv av erfaring at det å gå over til noe nytt ikke er så alt for lett, og det frister å bruke det man er vant til hvis noe ikke er som man forventer. Jeg synes han skulle gitt det et nytt forsøk hvor han virkelig prøvde å finne løsninger istedenfor å gi opp. F.eks noe så greit som manglende kalender, ligger på mozilla.org hvis man tar en titt. Eller støtte for palm eller lignende som andre har påpekt, kan løses via extensions. Og det med at sider ikke virker i firefox er et ganske lite problem for de fleste i disse dager. Funker det ikke, så er det enten en Microsoft sponsa side, eller en webmaster fra forrige århundre som driver den.

 

Jeg synes han burde gitt linux er forsøk også, så kunne han skrevet en artikkel om det i tillegg etter et par måneders tid med kun linux på maskinen :p

Lenke til kommentar

Edit: Da sendte jeg denne:

 

Hei...

 

Ramlet over link til denne artikkelen på et forum, og blei egentlig litt lei meg da jeg leste den.

 

Du skriver litt villedende, men jeg går ut ifra når du skriver "dugnadskode" så er det fri programvare du refererer til. Det vil si GNU sin gpl, og kompatible lisenser. Men du ser ikke helt ut til å vite hva det egentlig går ut på. Anbefaler deg at hvis du skal skrive artikler om dette bør du ta å sette deg inn i det og. Andre folk som ikke har kunnskap om fri programvare som leser dette kan ta det du skriver som riktig. Eller er det det du kanskje vil? Du snakker om "gratis" men det er ikke det fri programvare går ut på.

 

Og hva er det du prøver å få fram? Du sier du er for "dugnadskode" og imot Microsoft i begynnelsen. Men resten er jo pro Microsoft. Du skriver jo tilogmed at du mener at det er Microsoft som setter, og bør sette web standarder, istedenfor W3C. Selv unngår jeg sider som ikke fungerer i den nettleseren jeg vil bruke. Hvis banken min hadde sluttet å støtte W3C standarder og bare fungere i IE, hadde jeg byttet bank på dagen!

 

Er lenge siden jeg brukte Outlook Express. Outlook har jeg aldri prøvd. Men har de nå fått et slikt glimrende spamfilter som Thunderbird har? Jeg synes nå det teller mye mer enn en kalender. Det med Plaxo og SonyEricsson, så er det ikke Mozilla teamet sin feil at de ikke er støttet. Ta heller å send en mail til de og etterspør støtte for Thunderbird.

 

Og når det gjelder Firefox. Har du prøvd å se etter extensions? Jeg ser fire extensions for blogging. Google toolbar er det og. Meningen med Firefox er en lettvekts nettleser, som du utvider selv med de tilleggene du vil ha.

 

Videre, i en artikkel der du veier Firefox mot IE, og Outlook (express og vanlig) mot Thunderbird, så har du ikke skrevet noe om det som bør være det viktigste for en nettleser og epostleser. Nemlig sikkerhet. Nå skal ikke jeg begå feilen med å si at Mozilla er feilfrie de heller, men de er på langt vei mye sikrere enn MS sine programmer. Det er noe alle som følger med bør vite.

Ta en titt på denne artikkelen forresten: http://programmer.no/art.php?artikkelid=11929

Tyske og amerikanske myndigheter har også gått ut med samme advarsel...

 

Når det kommer til det med bakup og slikt ville jeg på ingen måte stolt på et annet selvskap, enda mindre et online selvskap slik du gjør. Dette blir jo på niva med de som har alle kontaktene sine på MSN Messenger og blir fortvilt når tjenesten er nede. Har selv dvdbrenner kjøpt hovedsakelig til backup samt to disker satt opp som mirror raid, slik at jeg både kan ta løpende backup samt brenne ut mer langsiktige backuper hvis f.eks. lyn skulle slå ned.

 

Mvh

Dataing studenter som er bekymret for framtiden.

Endret av zzzneo
Lenke til kommentar
Vel, min kommentar gjelder i aller høyeste grad fortsatt. Jeg er dog enig i at thunderbird og outlook ikke kan sammenlignes. Thunderbird suger i forhold.

Thunderbird er ment for å være et mailprogram. Skal du ha noe outlook-aktig, bruker du heller Evolution.

 

De fleste trenger bare å sende/motta mail. Husker godt noen jeg jobba sammen med som skulle legge inn Outlook på kontor-pc'ene sine istedenfor å bruke Outlook Express, for de trodde det var så mye mer avansert. Men det endte med at flere av dem gikk tilbake til OE fordi de bare brukte det til mailer. Outlook (hvertfall 2003-utgaven) er endel treigere, og har et mer rotete grensesnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...