Gå til innhold

Hvilket kort med tanke på TV-UT?

Anbefalte innlegg

Heisann!

1. Har i disse tider planlagt å kjøpe meg nytt skjermkort. Det jeg da lurer på er hvilket skjermkort som gir BEST tv-ut?

2. Som dere sikkert skjønner så har jeg tenkt å se DVDer på tvn som spilles på pcn. Det jeg lurer på er hvor lang kabel jeg kan ha fra pcn til tvn uten at det går ut over kvalitet ?

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-01 11:25, Zachzi skrev:

Heisann!

1. Har i disse tider planlagt å kjøpe meg nytt skjermkort. Det jeg da lurer på er hvilket skjermkort som gir BEST tv-ut?

2. Som dere sikkert skjønner så har jeg tenkt å se DVDer på tvn som spilles på pcn. Det jeg lurer på er hvor lang kabel jeg kan ha fra pcn til tvn uten at det går ut over kvalitet ?

-Zachzi

Jeg ville personlig anbefallt et ATI kort her jeg,...

Har erfart ATI sin tv-ut som helt konge,... men andre kan selvsagt mene noe helt annet,...

Ta eks. en titt eller to på : ATI Radeon 8500 LE eller noe slikt,...

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Asus V8200 Deluxe. Er utrolig fornøyd med TV-utgangen. Den gir ett veldig bra bilde, er lett og konfigurere om du trenger det, og har ekstrem ytelse. Jeg har bare ett minus ved det, og det er at jeg ikke kan bruke skjerm og TV samtidig.

Max kabellengde vet jeg ikke, men jeg bruker en som er ca. 7-10 meter lang, og det funker utmerket...

Lenke til kommentar

Alt av kvalitet bereor på dine egne øyne og ører, samt utstyret du bruker.

Hvilken TV skal du vise filmene på?

En 32" 100Hz Widescreen til 15k - 20k eller bedre?

Eller en 21" hytte - tv?

Takler TV'n din SVHS eller kun Coax?

NB: Husk å sjekk om en av SCART - ingangene på TV'n er SVHS - kompatibel. Mange TV'er er SVHS - kompatible via SCART - adapter.

Hvor lang bildekabel trenger du?

Kabelen må være skjermet for å ungå tap av kvalitet.

10m SVHS Monster Cable burdte vel holde?

Lydkabler:

Skal du kjøre fra et 5.1 kompatibelt lydkort til forsterker, eller?

Skjermede coax - kabler for 300 - 500 kr. metern eller optiske i samme prisklasse vil nok bli svinedyrt hvis du må dra dem noen meter...

Men kvalitetsmessig vil du tape mye på dette hvis du ikke legger i noen kroner.

Ellers; Skjermede Phono - kabler. Du får tak i en 8 metring Monster Cabler med spdif for data, og vanlige phonoplugger til forsterker hos Hi-Fi Center - kjeden. Ca 900 spenn tror jeg...

Samme type kabel kan nok brukes til bilde hvis TV'n ikke takler SVHS, da teminert med phonoplugger i begge ender, og kun en lengde, ca 400 kr.

Tilsammen vil nok bare det siste koste like mye som en crappy DVD - spiller fra Elkjøp + like crappy kabling...

Men alt avhenger av dine preferanser til kvalitet på lyd og bilde, samt utstyret du har...

Lenke til kommentar

Matrox sine dualhead kort er regnet som veldig bra. Har ett G400 og det fungerer helt perfekt, og til forskjell fra visse andre kort så kan jeg her bruke skjermen til helt andre ting, mens andre ser DVD eller DivX på TV'n (DVDMax funksjonen er genial).

Matrox sine kort er ikke helt med når det gjelder dagens 3D standard, men om kort tid kommer Parhelia (eller noe sånt) fra Matrox som ser meget bra ut. Det hevdes at dette kortet yter mer enn GF4 ti-kortene.

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden et Gainward GF3Ti200 kort å er kjempefornøyd med 3D ytelse.. Dessverre så var ikke TV-ut noe å juble for på dette kortet så jeg har bestilt et nytt Radeon8500LE 128MB kort fra Hercules.

Et slikt kort yter mer enn bra nok i dagens spill å som resten av ATi sine kort så er det utrolig fin 2D.

Valget er ditt, men som nevnt tidligere Matrox kommer snart med nye kort som ser ut til å bli en bombe i skjermkortmarkedet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 11:25, Zachzi skrev:

Det jeg da lurer på er hvilket skjermkort som gir BEST tv-ut?

Som en del andre har nevnt: ATI Radeon 8500 er et bra valg.

Quote:

Det kommer an på hvor god kabel du bruker, men de fleste sier at 10m går fint :smile: men har du vurdert standalone DVD-spiller? Det er litt mindre dill enn TV-ut og ikke nødvendigvis så veldig mye dyrere enn et skjermkort. Du slipper også å tenke på tv-ut delen neste gang du skal nytt skjermkort. Dette kommer selvsagt an på hvor mye film du har tenkt å se da.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 12:00, Jalla skrev:

[...]

Takler TV'n din SVHS eller kun Coax?

[...]

Det heter S-Video eller kompositt. S-VHS er en videomaskin og -kassett-type. Coax er en bestemt type kabel. Altså, ingen av dem er signaltyper.

Dette til orientering.

Lenke til kommentar

Takk for all strålende hjelp!

Har nok kommet til den konklusjon at det er lurere å punge ut for en standalone DVD-spiller da kablingen kan bli svindyr. Det er tross alt min 15m fra datan til tvn...

-Zachzi

Lenke til kommentar

Glemm det med kabelengde.

Ja du får meget god TV-out uansett hvor mange meter det er fra PC til TV :smile:

Kjøp deg ett Hercules 3D Prophet 7500 64MB DDR 2xVGA

AGP, ATI Radeon 7500, TV-Out.

1.170,- på http://www.flexi-data.no/ får ett kort som er kåret til det beste "allround" kortet og som har en meget god TV-out :smile:

Sjekk selv på hardware sin test av kortet:

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/a...7500/index.html

Testen er av ett ATI kort men jeg tror Hercules sin versjon er like bra :smile:

MSI Turbo II

AMD XP 1500+

Samsung CD-RW/DVD

256 MB Apacer SdRam

Samsung SyncMaster 950P 19"

Aashima Miditower (350W PSU)

Hercules Prophet II GeForce2 Pro

[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-01 19:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 18:36, Zachzi skrev:

Takk for all strålende hjelp!

Har nok kommet til den konklusjon at det er lurere å punge ut for en standalone DVD-spiller da kablingen kan bli svindyr. Det er tross alt min 15m fra datan til tvn...

Nåh? Det koster alt fra 300NOK til 900NOK for en middels til god 15m S-Video-kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har ett gf2mx400 m tv ut som jeg bruker til DVD, har en tv ved siden av dataen (ca1,5m) og en tv i stuen(ca20m) når jeg ser på tven ved siden av dataen bruker jeg en phonokabel på 1,8 m (uskjermet) når jeg ser på tv i stuen bruker jeg 2x10m uskjermet phonokabel. Kvaliteten er like dårlig(elendig) på begge tv`ne. Så konklusjonen min er at 20m kabel går like greit som 2m.NB ikke kjøp ett slikt skjermkort.

Lenke til kommentar

Hvis det er regn tv ut du er ute etter ville jeg gått for dette kortet. Det har hardware støtte for DVD avspilling, divx osv og Dolby Digital ut.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=5&s=pl

Så min anbefaling er å gå for et skjermkort som gir best ytelse på spill og kombiner med dette kortet.

Ingen skjermkort kan måle seg med denne tv ut kvaliteten.

Les også denne pollen

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=31838&forum=23

Har du et greit kort til spilling fra før er det bare å suplere med dette.

[ Denne Melding var redigert av: thunstad på 2002-06-01 22:56 ]

Lenke til kommentar

Jeg bruker 15m S-Video kabel fra "PC DVD kit". Betalte 250kr og fikk SCART adapter og audiokabel (du trenger vel det?) med på kjøpet. Bilde er noe svakere enn fra DVD (jeg kjører RGB, ikke S-Video fra DVD maskin), men helt akseptabelt (32" 100Hz TV). Jeg ser ikke noe vits å investere 10000kr i S-Video kabel siden PC-en leverer ikke helt perfekt bilde - komprimering på DivX ødelegger bildet mye mer enn kabel klarer å gjøre.

Jeg har ATI Rage Fury.

[ Denne Melding var redigert av: DidzisK på 2002-06-02 00:51 ]

Lenke til kommentar

ATI!!!!

Jeg har prøvde med en compsit kabel som en jeg kjenner hadde laget (amatør) og der var det veldig mye støy! En DVD så ut som en dårlig laget DivX!

Men så laget jeg en kabel selv, industricoax av veldig høy kvalitet og silver-loddetinn og vanlige phonoplugger, nå kan jeg se på en DivX uten støy i det hele tatt! Det er så bra at de DivX'ene jeg lager selv ser faktisk ut som DVD'en!

Kabelen er 12m lang og jeg har ATI 8500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...