Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WPA og G_only..

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er første gang jeg setter opp et trådløst lan, så vær litt grei ;)

Vil sette opp WPA-kryptering på WLANet, men på selve pc-ene finner jeg bare WEP-kryptering i inntillingene (brukte først kort-programmet, men da fikke jeg nettverk som ikke virket med internet etc selv om styrken var 100%. Fjernet programmet og bruke winXP sitt oppsett så funket det med en gang.). Så hvordan får jeg brukt WPA-kryptering med winXP?

Lurer også på om jeg skal bruke WPA Pre-Shared Key eller WPA Radius?

Samtidig har jeg problem med at selv om det skal være 802.11g så går hastigheten mellom 11.0, 5.5 og 1.0 - selv om styrken er "utmerket". På routeren har jeg satt nettverket til G_Only.

Jeg har forresten CNET router og CNET PCI og usb kort.

Setter stor pris på alle konstruktive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg har sett på spesifikasjonene på dette PCI-kortet før. Det står WPA i beskrivelsen øverst, men hvis du åpner spesifikasjonene lenger ned, så står det kun WEP. Hvis du også følger linken til produktinfo på produsentens websider, så sier denne også kun WEP. Foreslår du prøver å laste ned de nyeste driverene, og ser om de har støtte for WPA.

Edit: Du har definitivt en grunn til å reklamere, hvis det viser seg at kortet ikke støtter WPA, siden beskrivelsen er så tvetydig.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hallois

Ja, jeg syntes også det var litt merkelig at det ikke stod nevnt i specs hos cnet. Spørsmålet er vel om jeg da får reklamert routeren også, siden jeg kjøpte jo slik at jeg skulle få alt i samme merke - har skjønt det slik at det fører til mest stabilitet og kompabilitet.

Jeg har uansett sykt mye problemer bare med å få det til å virke uten kryptering også da, merkelige greier. Nå får f.eks. ikke kortet mitt ip-adresse fra dhcp'n på routeren, men istedet en automatisk helt på tryne ip-adresse..

Jaja.. får vel teste videre og se hva jeg finner ut :|

Takk for hjelpen! :thumbup:

Hvis du har peiling på hvorfor jeg ikke får skikkelig ip-adresse av routeren så kan du jo ta en kikk innom den andre tråden min :roll:

Jeg er litt oppgitt og har sluttet å teste for kvelden (er hos onkelen min dette skal settes opp). Så får lage en cd med driveroppdatering etc for så å se om jeg kan få til noe mer i morgen. Tror du det vil være bra å oppgradere til SP2 også? Kan jeg laste den ned å legge på cd? ..siden jeg har jo ikke internet på de trådløse pc'ene for tiden...

Lenke til kommentar

Hvis du får opp en merkelig IP-adresse, så tyder det på at maskinen ikke finner DHCP-serveren. Hvis du fortsatt har WPA konfigurert på routeren, så er nok det grunnen, siden dette ikke er støttet av kortet. Ellers blir det litt vanskelig å gjette hva problemet består i. Du kan prøve å resette routeren ved å trekke ut strømmen. Av og til kan det være nødvendig å resette en router til fabrikkinstillinger.

Hvis du har kjøpt utstyret på nettet, så har du angrefristen. Har butikken gitt opplysninger om angrerett, så har du 14 dagers angrefrist. Har du ikke fått opplysninger om angrerett, så har du tre måneder. Forutsetter at dette er privat kjøp.

Trådløst nettverk skal være mer stabilt med SP2. Du kan laste ned hele pakken her. Husk å velge riktig språk.

PS. Det er ikke lurt å opprette flere tråder om problemer som relaterer hverandre.

Lenke til kommentar

Hallois

Hvis jeg drar ut strømmen og plugger i så går den vel ikke tilbake til fabrikkinstillinger? Det gjør vertfall ikke min SMC router. Hmm, sikkert bare jeg som feiltolker. Sorry, ja, får se hva jeg finner på, kanskje ikke så dumt å sette tilbake til fabrikkinstillinger fra router-"menyen". Kanskje en restart av router'n først for å se hvordan det går.

Hvordan fungerer en tilbakestilling til fabrikkinnstillingene når jeg har kjørt firmware update på den?

Jeg har ikke noe kryptering på i det hele tatt nå men får likevel ikke noen ip fra dhcp'n. Merkelige sachen, men kanskje en restart/fabrikkoppset vil hjelpe på det, eller bare å få lagt inn sp2 og nye drivere for kortet på pc'n.

PS. Det er ikke lurt å opprette flere tråder om problemer som relaterer hverandre.

Godt poeng, jeg skal paste over den andre posten hit og se om jeg kan lukke den andre tråden. Won't let it happen again :|

Hei

Jeg har satt routeren til å gi meg ip-adresse - dhcp - men jeg får en helt merkelig ip-adresse. Istedet for å få 192.168.62.xx så får jeg 169.254.118.200 og nettverksmaske 255.255.0.0 istedet for 255.255.255.0.

Dette er en maskin som er kobllet til trådløst, og tilkoblingen virker veldig ustabil akkurat nå.. Vet ikke hva jeg har gjort galt. Internet fungerte en stund på pc'n, men nå gjør den jo ikke det.. :/ ..drev å prøvde å fikse til kryptering, men har fjernet den igjen nå i håp om å få til internet på ny. Noen forslag til hva som er grunnen til at jeg får "Automatisert konfigurasjon av IP-adresse" som det så fint heter når jeg sjekker ved ipconfig?

Hmm. Jeg klusser fælt med WLAN gitt :|

Tror jeg nå skal gå over til å teste statisk ip, kanskje jeg kan få det til å fungere

Hmm.. statisk ip var ikke noen god idé, da begynte jeg å få problemer med den som er kabel-tilkoblet også

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Hvis du drar ut pluggen, så resettes den ikke til fabrikkinstillinger. Poenget med det, er at hvis den henger på noen måte, så vil den starte på nytt. Tilbakestilling til fabrikkinstillinger vil ikke slette oppdatert firmware, men det vil slette alle innstillingene på routeren slik at du kan starte helt fra nytt med konfigureringen. Den 169-adressen er den adressen som du får når maskinen/nettverkskort ikke finner noen DHCP-server.

Lenke til kommentar
Den 169-adressen er den adressen som du får når maskinen/nettverkskort ikke finner noen DHCP-server.

Hadde en anelse av det ja. Jaja, da var det på'n igjen. Prøver nå å oppdatere winxp med SP2 og nyeste driverne til nettverkskortet, så får vi se hvordan det går.. Har dratt ut pluggen på routeren i håp om at den skal skjerpe seg litt også ;)

Takk for oppklaringen.

Wish me luck :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har nå WPA-PSK på router og maskin og foreløbig ser det ut til å virke stabilt. Fikk oppgradert nettverkskortet og da var det støtte for WPA. Fikk ikke installert SP2 derimot, for hadde visst ugyldig winXP key :whistle:

Har fremdels bare 11.0 Mbps på nettverket derimot, noen plass jeg kan tvinge det til å bruke G only? ..på routeren kan jeg sette på G only, men har ikke funnet denne muligheten på nettverkskortet.. Hastigheten varierer mellom 11.0 og 5.5 (noen ganger ned i 1.0, men vet ikke om det skjer nå etter jeg har satt på WPA). Kontakten med nettverket varier mellom god og utmerket og er vanligvis på 100% når jeg sjekker..

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å øke hastigheten?

Lenke til kommentar

Når du setter G-only på routeren, skal alle enheter tvinges til å bruke G. Men det betyr ikke at du er garantert G-hastighet, bare at enhetene kommuniserer etter G-standard. Når du har så godt signal, skal man normalt kunne oppnå bedre hastighet enn 11 Mbps. Men det kan være støy fra andre trådløse enheter som trådløse telefoner, videosendere og andre trådløse nett i nærheten. For dette, kan det av og til hjelpe å skifte kanal som routeren bruker. Hovedkanalene er 1, 6 og 11. Har du sjekket hvilken hastighet du oppnår uten WPA? Det er ikke alle trådløse routere som er like egnet til å kjøre så tung kryptering som WPA innebærer.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg satte tilbake til fabrikkinstillinger på routeren for en times tid siden, og da begynte maskinene plutselig å bruke 54Mbps. Ser at den nå står på canal 6, mens jeg tidligere kjørte den på canal 10, så det var nok der problemet lå. You're right on ;)

Ellers har jeg som sagt fått wpa på pci-kortet etter oppdatering, men usb-dongle tingen finnes det ikke så nye til. Var på siden til cnet for nedlasting, og der va det slik at hvis du hadde en A i produktnavnet så hadde de bare en gammel driver, men med D i produktnavnet (eller noe sånt) så kunne jeg fått en nyere driver.. Så lurer litt på om den USB donglen jeg har fått rett og slett ikke støtter WPA enda. Blir vel nødt til å ringe norek i morgen og høre hva de sier.. Det gikk vertfall ikke an å bare installere driveren for D-versjonen..

Har nå nettverket oppe å kjøre uten kryptering nå. Kan jeg slå på WPA på routeren og bruke WEP på den som er koblet til en USB WLAN eller vil det absolutt ikke fungere? ..slik at jeg i tilfelle må sette opp alle maskinene med wep kryptering samt routeren på wep og bare glemme WPA foreløbig?

Lenke til kommentar

Okei

Nå er vertfall alle 4 maskinene oppe å går med nettverket, selv om det bare er SSIS hide ting av sikkerhetsfunksjoner som er oppe å går..

Routeren's firewall er heller ikke aktivert nå, siden da jeg skrudde på den så fikk jeg bare den kablede til å laste inn internett sider :hmm:

Takk for all hjelp :)

Nå har jeg sendt mail til norek support for å høre om noe kan gjøres for å få WPA på USB'n og hvorfor det ikke står at PCI'n ikke vil fungere med WPA i windows ME (ikke nye nok drivere for ME). :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...