Gå til innhold

Bad blocks på nesten ny harddisk :-(


Anbefalte innlegg

ganger med forhåndsbytte på så nye disker. - Men når du har handlet på IT-Butikken tror jeg nok desverre du sliter litt på alle måter :) (regn med at dette ikke går, og at retursaken også tar uhorvelig lang tid)

Har de ikke 7 dager på seg iht loven? Hva skjer hvis de bruker over 7 dager? Kan jeg da heve kjøpet (da løser jo problemet seg hvis jeg kjøper ny disk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seagate derimot, har vært absolutt på bunnen når det gjelder kvalitet de siste årene, 3 av 10 disker kom jo i retur :| - men de har blitt ganske bra etter at Barracuda ATA serien kom.

Jeg har iallfal ikke noen dårlige erfaringer med Seagte (stille og bra).

Nå hadde jeg i og for seg ikke noe dårlig erfaring med noen disker :-)

 

Men, hvis jeg nå må kjøpe en ny disk for å ta skikkelig image kopi.

Hva slags disk bør jeg da kjøpe, S-ATA 80GB ca (en plate, 2 hoder)?

Lenke til kommentar
Joda, bare synd programmet til Hitachi IKKE finner disken. Vet ikke om det er fordi det ikke støtter S-ATA (isåfall teit) eller fordi disken henger på en ekstra controller (Promise Fastrak).

 

Hehe, det er alltid like morsomt. Har hatt samme problemet selv, og da har det vært fordi jeg har hatt disken på en RAID-kontroller (riktignok PATA). Litt av poenget med å bruke produsentens program er at teknikeren som skal sjekke disken på butikkens serviceavdeling kan godt finne på å bruke det samme programmet. Har du da utført en test som ender med at programmet sier at disken er død, slipper du å bekymre deg for at teknikeren skal få et annet resultat.

 

Men alle andre programmer finner den jo (partisjoneringsprogrammer, MS-DOS etc). Så hittil har jeg testet med "chkdsk" og med Norton Disk Doctor (fra Win98se), og de finner den samme ene "bad block"

 

Ta iallefall kontakt med butikken du kjøpte den i. Det lukter definitivt RMA av dette.

Lenke til kommentar

Mangen useriøse kommentarer her gitt? Har selv ikke hatt problemer med noen disk produsenter etter at eg bruker vifter foran diskene.

 

Ingen diskprodusenter kan garrantere for at diskene er feilfrie. Har brukt seagate(den var død scsi) da eg fikk den, gadd ikke vente på ny. Valgte en WD. (Var i 97)

Maxtor, Hitachi ,WD, har eg ikke hatt noen problemer med nå i dag.

Lenke til kommentar
ganger med forhåndsbytte på så nye disker. - Men når du har handlet på IT-Butikken tror jeg nok desverre du sliter litt på alle måter :) (regn med at dette ikke går, og at retursaken også tar uhorvelig lang tid)

Har fått vite om dette punktet i kjøpsloven:

 

> " Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil

> bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en

> erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder

> likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til

> forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Hvis IT-butikken er så trege på retur, og bruker over 7 dager, vil ikke denne bestemmelsen da slå inn og gi meg rett på erstatning i mellomtiden som det står. Og ikke kunne lese, e-post, bruke nettbank (ikke betale regninger), samt det å måtte installere maskinen på nytt må da gjøre at denne vil slå inn, eller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...