Gå til innhold

Oppfriskning for de som er på jakt etter skjerm

Ni kon

Anbefalte innlegg

Når du er på jakt etter en LCD skjerm bør du vite hva du skal se etter.

Å lese denne er en god start :D

Det er en del missforståelser om LCD som er ute å rusler blandt enkelte brukere.

1) Spesifikasjoner på en skjerm har egentlig ikke så mye å si på hvordan den oppfører seg

2) To skjermer i samme modell fra samme produsent kan oppføre seg helt forskjellig. Dessverre er det lite å gjøre med dette. Du kan være maks heldig å få en kanon skjerm, eller mer uheldig å få en du ikke blir så imponert over. Jeg tror at de som ligger i dette segmentet er utrolig kresne og kjøper kvalitetsskjermer. Er du missfornøyd her så ta kontakt med produsenten/importøren her i Norge så hjelper de deg garantert. Eizo, Nec og LaCie har aller kontorer i Norge. Det samme har ViewSonic, Samsung, Benq, Iiyama og øvrige produsenter. Dog påpekes at etter min erfaring er det de tre førstnevnte i denne sammenhengen som skiller seg litt ut.

Hva skal så du se etter?

I disse julekalender tidene kan du godt følge med på de ulike julekalendre der ute:

Brukeren ^fmj har en bra oversikt her

Du kan også følge med på

Brukeren Orjanp, som igjennom et helt år har holdt oss oppdatert på "ukens tilbud"

Her kommer det garantert noen godbiter :D

Jeg suger litt tak i dette med spesifikasjoner:

At en skjerm har lavere/bedre responstid enn en annen betyr ikke at den er bedre i spill!

Responstid måles kun i sort/hvitt, når farger kommer inne forandrer denne seg drastisk. Husk dette.

Se også på panel type etc.

Avslutter med å fortelle at jeg studerte to skjermer der den ene har 16 ms og den andre har 12 ms. Det var tydelig etterslep på 12 ms skjermen, mens 16 ms skjermen ikke hadde noe. SÅ at en skjerm har 10 ms eller kanske 8 gjør den ikke nødvendigvis bedre til spilling. Så sant du ikke spiller i sort/hvitt da :p

Da sier jeg lykke til i jakten der ute.... :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...