Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 poenget mitt var jo akkurat det du sier " Uansett, at en vei finansieres og betales ned idag av de som bruker den," Nettop ,med en øremerket skatt ville de betales fortere ned fordi en slipper et fordyrende ledd som bompengeselskapene er , både med tanke på kostnadene ved å opprette en bompengering og drive denne +at missbruket av pengene forsvandt Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jo, hadde man hatt uendelig med ressurser så hadde det jo selvfølgelig vært best å betale ned alt med engang og bli kvitt hele bompengegreia (og det misbruk som tydeligvis følger med blant enkelte selskap). Det praktiske problemet man i realiteten står ovenfor er jo at man ikke har uendelig med ressurser og må stadig veie opp diverse budsjett mot hverandre. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hva med kostnadene til feks busser/trikker som tagges ned og der seter skjeres opp, jeg gjør jo ikke dette , hvem skal betale ? passasjerene?Som du ser blir det feil og dele opp etter hva hver person bruker , vi er et fellesskap og bør derfor dele både goder og utgifter . Jo men å bli lagt inn på sykehus fordi en har vært på fylla og sloss koster enormt det og , hvem skal betale dette da ?? Dette er en sak for domstolene, sloss man på fylla bøtelegges man stort sett. Hva med kostnadene til feks busser/trikker som tagges ned og der seter skjeres opp, jeg gjør jo ikke dette , hvem skal betale ? passasjerene? Nei, forsikringsselskapene - og evt. de skyldige hvis de skulle bli tatt. Som du ser blir det feil og dele opp etter hva hver person bruker , vi er et fellesskap og bør derfor dele både goder og utgifter . Selvsagt er vi et fellesskap, men jeg ser ingen problemer i at hver og en bruker betaler ned sin tunnel der og da, mens de kjører. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Suzze , kostnadene ved et sykehusopphold bli ikke mindre om noen blir meldt til politiet . Det er desverre ikke så enkelt at forsikringen dekker alt ,dessuten det forsikringen dekker er det vi forsikringstakere som betaler . Greit nok at du mener enhver betaler for seg ,men er stygt redd foe at vi da får en skjev fordeling av utgiftene , da måtte en fordele det som var i budsjettet pr hode i landet og reten på bompenger , hvor er det det største behovet er både for nye veier ,tuneller og vedlikehold , jo i og rundt de største byene , og vil det være rett at disse betaler alt selv ? En annen ting er at et bompengeselskap bruker millioner pr år til drift ,disse kunne en fått noe vei for vert år Lenke til kommentar
Cera Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 hvor er det det største behovet er både for nye veier ,tuneller og vedlikehold , jo i og rundt de største byene , og vil det være rett at disse betaler alt selv ? Noen som simplifiserer og genraliserer kraftig her. Er ikke sikker på at det brukes mest penger pr. innbygger i de store byene. Det finnes en rekke broer og tuneller i dette langstrakte land som er til bruk for et fåtall innbyggere. Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Når det er snakk om statlige bompegneselskaper så må man her som i alle andre statlige virksomheter godta "kurs/konferanser/teambygging/teamturer/etc". E vel et fett om slike offentlige "bonuser" betales over skatteseddelen eller gjennom autopass. Dessuten er dollaren billig nå, så igrunn fint at man tok turen nå. Om bommene må stå i 37,33 eller 37,34 år er d samme. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 hvor er det det største behovet er både for nye veier ,tuneller og vedlikehold , jo i og rundt de største byene , og vil det være rett at disse betaler alt selv ? Noen som simplifiserer og genraliserer kraftig her. Er ikke sikker på at det brukes mest penger pr. innbygger i de store byene. Det finnes en rekke broer og tuneller i dette langstrakte land som er til bruk for et fåtall innbyggere. Joda men slikt skjer en gang pr 50 ende år menst det hvert år bygges nye veier inn og ut av storbyer , hva kostet ikke den tunellen i Oslo (husker ikke hva den het9 for at bilistene skulle spare noen få minutter . Så jeg " simplifiserer " ikke som du sier ,for det er en kjent sak at om en bru eller tunell bygges i grisgrendte strøk så er dette noe som det som regel har vært kjempet for i 10 til 50 år før det ble en realitet ,hvor mye er det da brukt i tettbebygde strøk på samme tid ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? God idé. Sett opp prisene på kollektivtrafikk til hva det reelt koster. Man skal da ikke straffe billister ved at kollektivtrafikken subsidieres over statsbudsjettet? Kollektivtilbud og gode veier er begge deler noe som kommer hele samfunnet til gode. Selv de som ikke kjører bil har glede av et godt veinett. Uten et godt veinett så ville ikke samfunnet fungert. Men det til side, man klarer aldri å få til en rettferdig beskatning av noe som helst. Forsøket er i utgnagspunktet håpløst, fordi det er så mange faktorer innvolvert. Dersom man på død og liv skal skatte billister ekstra, sett opp bensinavgiften med 50 øre. Mye lettere, og man slipper å kaste bort resursser på bommer, administrasjon og alt tøvet som følger med. Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Men det til side, man klarer aldri å få til en rettferdig beskatning av noe som helst. Forsøket er i utgnagspunktet håpløst, fordi det er så mange faktorer innvolvert.Hvorfor ikke prøve med falt skatt, eventuelt avskaffe all skatt og gi markedsøkonomien en sjanse? Staten kan fint gjøre oppgaver som militæret, rettsvesen, politi, sentraladministrasjon på rentene av oljefondet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Når det er snakk om statlige bompegneselskaper så må man her som i alle andre statlige virksomheter godta "kurs/konferanser/teambygging/teamturer/etc". E vel et fett om slike offentlige "bonuser" betales over skatteseddelen eller gjennom autopass. I de fleste tilfellene dreier det seg ikke om statlige selskap. Det er pårivate selskaper, aksjeselskap, som f.eks. Fjellinjen AS som driver bommer. Disse har en avtale med staten om å sende vidre f.eks. 80 % av hva de drar inn, regner jeg med. Bompengeselskapene er kun et indrivelsesselskap. De skal sikkert tjene penger selv også! Og dermed så er det ikke dine og mine penger som benyttes på USA-reiser. Dette går av selskapets egne inntekter, og ville ellers vært utbetalt som f.eks. utbytte til askjonærene. I Mange tilfeller er nok det staten, men ikke i alle. Dermed, avblås en så totalt unødvendig missunelses-diskusjon! En USA-reise på buisniess for to, tur retur, kommer nok fort vekk på 100 000. En representasjons-middag er heller ikke gratis, og noen gaver blir det fort. Hvis man skal bo på f.eks. samme hotell som konferansen holdes på, er sikkert ikke det det billigste. Hørt om konferanser på 2-stjernershotel? Ikke jeg ihvertfall.. Alt i alt, nå¨r det gjelder USA-reisen, var ihvertfall ikke kostnadene så jeg rystet på hodet. Men, om dere gadd å lese hva jeg skrev, det er ikke dine og mine penger som brukes på det som er slått opp. Det er penger som ellers ville vært i bompengeselskapet! Staten har sine avtaler om hvor mye av hva som indrives som skal sendes videre, slik jeg forstår det. Tenk litt på det, alle dere som er så misunlige på de som har mer enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Og dermed så er det ikke dine og mine penger som benyttes på USA-reiser. Dette går av selskapets egne inntekter, og ville ellers vært utbetalt som f.eks. utbytte til askjonærene. Vel, nå er det slik at studieturer og konferanser av slikt slag ger driftsutgifter og trekkes ikke fra overskuddet Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Og dermed så er det ikke dine og mine penger som benyttes på USA-reiser. Dette går av selskapets egne inntekter, og ville ellers vært utbetalt som f.eks. utbytte til askjonærene. Vel, nå er det slik at studieturer og konferanser av slikt slag ger driftsutgifter og trekkes ikke fra overskuddet Men siden staten ikke får sin andel etter overskuddet, men efter inndrivelsene, tar du igjen feil. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Syns bompenger generelt er noe dritt. Pengene går ikke til det de skal, og hvorfor skal et bompengeselskap ha overskudd? Burde ikke så mye som mulig av det forbrukerne betaler gå til nedbetaling? Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen. Problemet med å bygge nye og bedre veier er at det aldri vil bli nok. Da vil bare flere ta ibruk bilen istedenfor kollektivtilbudet. Veiprosjekter burde velges med omhu, prosjekter som er til det beste for samfunnet. Og samfunnet burde betale for det. Og ja, betaler litt skatt, ja bruker Oslo sporveier hver eneste dag, og ja holder på med å ta lappen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen. LOL? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen. LOL? Støttes. Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen.Tror du folk kjører bil fordi det er så skrekkelig festlig? Hvem synes du burde få bestemme hva som er beste fremkomstmiddel for den enkelte - staten/sosialistene eller enkeltpersoner selv? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen.Tror du folk kjører bil fordi det er så skrekkelig festlig? Hvem synes du burde få bestemme hva som er beste fremkomstmiddel for den enkelte - staten/sosialistene eller enkeltpersoner selv? Hvorfor bare staten, sosialistene her hvorfror tot du ikke med høyresiden også? Er det fordi vi ikke kan regne dem med siden de driver de værste bompengeringene Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hvis det er en offentlig regning som forfaller, er det jo bare å la bilistene betale den, slik de alltid har gjort. Bilistene betaler alltid. Harry Herstad bør forøvrig ta hatten sin å gå. Her som andre steder (SK Brann.) Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen.Tror du folk kjører bil fordi det er så skrekkelig festlig? Hvem synes du burde få bestemme hva som er beste fremkomstmiddel for den enkelte - staten/sosialistene eller enkeltpersoner selv? Hvorfor bare staten, sosialistene her hvorfror tot du ikke med høyresiden også? Er det fordi vi ikke kan regne dem med siden de driver de værste bompengeringene Fordi høyresiden i høyere grad stoler på at folk vet best selv. Høyresiden mener at deg og meg vet best hva vi vil bruke pengene på. De ser heller at vi får beholde en større del av lønnen vår slik at vi selv kan bestemme hvilket brød vi vil kjøpe, istendfor at staten skal subsidiere en tyupe brød alle må spise. Det er indiualisme i praksis. Ditt forrige innlegg viser problemet til venstresiden, man annerkjenner ikke at enkeltmennesker selv vet best. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Eneste tilfellet jeg støtter bompenger eller spesialavgifter er når man prøver å senke f.eks antall personer som bruker bil unødvendig. Kollektivtilbudet i Oslo er så bra i dag, at de fleste kan bruke dette istedenfor bilen.Tror du folk kjører bil fordi det er så skrekkelig festlig? Hvem synes du burde få bestemme hva som er beste fremkomstmiddel for den enkelte - staten/sosialistene eller enkeltpersoner selv? Hvorfor bare staten, sosialistene her hvorfror tot du ikke med høyresiden også? Er det fordi vi ikke kan regne dem med siden de driver de værste bompengeringene Fordi høyresiden i høyere grad stoler på at folk vet best selv. Høyresiden mener at deg og meg vet best hva vi vil bruke pengene på. De ser heller at vi får beholde en større del av lønnen vår slik at vi selv kan bestemme hvilket brød vi vil kjøpe, istendfor at staten skal subsidiere en tyupe brød alle må spise. Det er indiualisme i praksis. Ditt forrige innlegg viser problemet til venstresiden, man annerkjenner ikke at enkeltmennesker selv vet best. Og når leste du at jeg hørte til venstresiden ? du er temmelig rask til å plassere folk som ikke mener det samme som deg . Siden jeg driver eget firma så var det vel mer sannsynelig at jeg var på høyresiden i politikken . Dessuten er det vel mange flere på høyresiden som snylter på staten enn noe annet sted, netop fordi de som samles der er høytlønnede direktører ,skipsredere og bedriftseiere som har penger nok til å leie inn advokater som kun leter etter smutthull for å unnga skatt og avgifter , det er bare å se i skatteregistret feks inntekt 30 000 skatt 0 formue 20 mill , joda enkelt å spare opp xanntall mill med en slik inntekt . MEN nå var det IKKE dette som skulle diskuteres her men det uakseptable pengeforbruket og forslag til hvordan dette kunne forhindres . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå