Calm Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Statlige selskaper. Sikker? Trodde det var private selskaper som drev på konsesjon fra staten jeg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Av de 15 undersøkte selskapene i bompengebransjen er det bare fire som har opptrådt i fullt samsvar med de kravene man bør stille til selskaper som forvalter offentlige midler. Sier jo litt , skulle tro de drev pyramideselskaper hele gjengen . Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det jeg lurer mest på er hvorfor Harry Herstad må reise på konferanser på andre siden av Atlanteren for å kunne drive et bompengeselskap i Sunnhordaland. Er det fordi han må holde seg oppdatert på den rivende utviklingen innen bompengesystemer? Na tror jeg ingen av oss vet noyaktig hva de drev pa med der borte, sa jeg syns det blir litt sokt a ta det pa forskudd og si at de ikke hadde noe fornuftig a gjore der. Vent til beviset kommer, hvis du klarer det. Det gjelder for sa vidt deg og JoachimR. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Sunnhordland Bru- og Tunnelselskap A/S, hvor stortingsmannen er lønnet i 25 prosents stilling ( med kr. 172 241 i årlig godtgjørelse), har brukt 118246 kroner på en USA-tur for styrelederen og hans kone. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=257269 25% stilling dvs 688964 for en hel stilling , i tillegg til disse 25% har han stortingslønn og da bruke et slikt beløp på en reise er uakseptabelt etter min mening og viser kun forakt for å ivareta andres intresser . Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Bompenger er i utgangspunktet tøvete. En utrolig innefektiv måte å innhente skatt/avgift på. Bommene er fysiske installasjoner bygd for å foreta en omfordeling av penger innen samfunnet. En slik omfordeling burde utelukkende eksistere på papir. Bommer er monument over politisk dumskap og manglende evne til fornuftig tenking. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? Man skatter da på bilene sine? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? Man skatter da på bilene sine? Ja, men man skatter ikke på veiene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 vel, nå er vel bilen allerede den som er mest belastet med skatter og avgifter, så vet ikke om det blir helt riktig heller . Men hva med en fellesskatt for alle som ble øremerket til vei/samferdsel , vi er jo alle avhengig av veinettet i Norge uansett om en har bil eller ei , samtidig sparte man jo inn de millionene som sløses bort av bompengeselskapene og driften av disse . Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Ja, men man skatter ikke på veiene. Man betaler jo allerede enormt med avgifter når man kjøper bil + årsavgift + bensinavgift (literprisen er jo i all hovedsak avgift). Det er lite effektivt å kreve inn skatter/avgifter på ørten ulike steder. Bomringer er et dårlig eksempel i så måte, siden de koster mer enn de smaker. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? Men eh... Hva med oss som ikke bruker mange av de andre tingene skattene vares gar til? Skal vi begynne a betale skatt seperat pa alt det og eller? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er uenig, skal man straffe dem som ikke kjører bil med høyere skatter sier du? Men eh... Hva med oss som ikke bruker mange av de andre tingene skattene vares gar til? Skal vi begynne a betale skatt seperat pa alt det og eller? Jeg har aldri sagt noe om separat skatt Når det tross alt er dem som kjører bil som må betale ser jeg ikke helt problemet. Sakens kjerne, og det vi tross alt diskuterer i denne tråden er "Uakseptabel pengebruk i bompengeselskaper", og hvorvidt lederne av disse selskapene trenger å øse ut hundretusener av kroner, bl.a på gaver. Eller? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Vel skattene går til samfunnet generelt , om en da skulle begynne å påberope seg at det og det bruker ikke jeg og skal derfor ha fritak så ville ikke det være mulig , en betaler skatt og får mer igjen på ting en bruker og mindre på andre ting , sånn er det og sånn bør det være . Imidlertid har vi enkelte ting som alle må ha , feks veier og veier er dyrt å bygge i Norge , dermed ser jeg ikke det som så galt om vi fikk feks 0,5% økning på skatten og at disse ble øremerket for nye veiprosjekt samtidig la staten til et like stort beløp . Dette ville muligens fått fart på veiutbyggingen her til lands og en ungikk den skjeve fordelingen som det er i dag . PS: for ordens skyld så bor jeg i en del av landet der det ikke er bompengeringer . Endret 4. desember 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Når det tross alt er dem som kjører bil som må betale ser jeg ikke helt problemet.Det er jo akkurat det jeg mener. Hvorfor skal man matte betale ekstra for a bruke bil, hvorfor ma man ikke betale ekstra nar man skal bruke helsevesenet, bruke kulturtilbud, bruke sosialtilbud, osv, osv? Blir helt feil. Hele poenget med et velferdssamfunn er at alle skal hjelpe for a betale for alt. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det er jo akkurat det jeg mener. Hvorfor skal man matte betale ekstra for a bruke bil, hvorfor ma man ikke betale ekstra nar man skal bruke helsevesenet, bruke kulturtilbud, bruke sosialtilbud, osv, osv? Blir helt feil. Hele poenget med et velferdssamfunn er at alle skal hjelpe for a betale for alt. Å bruke bil forurenser miljøet i motsetning til å bli innlagt på sykehuset. Syns bare det er rett og rimlig at de som kjører bil betaler litt ekstra for akkurat det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Det er jo akkurat det jeg mener. Hvorfor skal man matte betale ekstra for a bruke bil, hvorfor ma man ikke betale ekstra nar man skal bruke helsevesenet, bruke kulturtilbud, bruke sosialtilbud, osv, osv? Blir helt feil. Hele poenget med et velferdssamfunn er at alle skal hjelpe for a betale for alt. Å bruke bil forurenser miljøet i motsetning til å bli innlagt på sykehuset. Syns bare det er rett og rimlig at de som kjører bil betaler litt ekstra for akkurat det. Jo men å bli lagt inn på sykehus fordi en har vært på fylla og sloss koster enormt det og , hvem skal betale dette da ?? Hva med kostnadene til feks busser/trikker som tagges ned og der seter skjeres opp, jeg gjør jo ikke dette , hvem skal betale ? passasjerene? Som du ser blir det feil og dele opp etter hva hver person bruker , vi er et fellesskap og bør derfor dele både goder og utgifter . Endret 4. desember 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jo men å bli lagt inn på sykehus fordi en har vært på fylla og sloss koter enormt det og , hvem skal betale dette da ??Som du ser blir det feil og dele opp etter hve hver person bruker , vi er et fellesskap og bør derfor dele både goder og utgifter . Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Dog er det en ganske stor forskjell på det å måtte betale for at andre skal få kunne bruke bil, kontra det å betale for at andre skal få et sykehus opphold. Bompenger er en helt riktig måte å dekke kostnader for enkelte prosjekter. Litt av prosjektet bør dekkes utifra "den store skattepotten" mens resten kan betales av de som faktisk bruker tjenesten(veien,brua etc.). Dog slik bruk av midler som har blitt bedrevet av disse selkapene er selvfølgelig totalt forkastelig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Så du bruker ikke veinettet , du tar aldri buss, trikk , el lignende du da , du kommer heller aldri til å ta lappen å kjøpe deg bil , du vil aldri ha behov for å forflytte deg langs landeveien ? Bli litt feil å tenke kun i nuet her, en vei ,bro eller tunell bygges ikke med tanke på dagen i dag ,men på fremtiden . Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jo jeg bruker veinettet nesten hver dag men jeg føler også at det er helt greit å måtte betale for bruken. Svært lite veibygging her til lands bygges primært med tanke på fremtiden også. Bare se på all utvidelse som må gjøres på mange av landets veier etter kun kort tid. Veien bygges etter det behovet som eksistere der og da (og i veldig nær fremtid). Uansett, at en vei finansieres og betales ned idag av de som bruker den, slik at de som kommer imorgen kan kjøre gratis er neppe noe man trenger å gå rundt å irritere seg over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå