yoyoyo12345678 Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Samene blir – ubestridt – betraktet som det første folket i Norge. Etter århundrer med kolonisering, misjonering og tvangsassimilering ble Samenes rett til selvstyre vedkjent etter et stortingsvedtak i 1989. Vedtaket gav Samene mandat til opprettelse av Sametinget som instrument for indre selvstyre samt som påvirkningskanal mot Stortinget og det Norske byråkratiet. Da beslutningen ble tatt var det få ramaskrik, og enda færre utredninger angående konsekvenser. De fleste var enige om at Samene burde få muligheten til selvstyre med hensyn til de ugjerningene den Norske stat hadde påført deres folk. Men hva har Sametinget ført til? Var opprettelsen like gjennomtenkt? Og hvilke problemstillinger står man overfor i dag? Dette er et tema som jeg tror aldri har blitt ordentlig debattert på hw, det hadde vært interessant å fått vinklet inn debatten på et ideologisk spor for en gangs skyld. Undertegnede mener Sametinget er noe forbannet bajs... Andre meninger? mvh Fredrik Thomassen Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Tja, jeg mener samene burde få selvstyre. Men sametinget virker å være en smule tullete. Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Tja, jeg mener samene burde få selvstyre. Men sametinget virker å være en smule tullete. I hvert fall så lenge det har så liten reel makt. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Hva med problemstilinger rundt at Sameting stadig krever mer makt? Hva med at Sametinget forfordeler samene ift andre minoritetsgrupper? Hva med at samene gjennom stortingets vedkjennelse av samene som urfolk gir dem uante rettigheter? Er dette riktig? Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hva med problemstilinger rundt at Sameting stadig krever mer makt? Hva med at Sametinget forfordeler samene ift andre minoritetsgrupper? Hva med at samene gjennom stortingets vedkjennelse av samene som urfolk gir dem uante rettigheter? Mener å huske FN også vil gi samene større rettigheter...... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Tja, jeg mener samene burde få selvstyre. Noen grunn? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Samene har vel en tendens til og ville ha alle godene av det norske samfunn og i tillegg ekstra goder fordi de er samer. De kan få ha en særrettighet til og drive med reindrift i Nordnorge, men særrettighetene får begrenses til dette ene spesialfeltet. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg er enig i at det er litt skeivt å skulle ha i både pose OG sekk. Skal man først ha selvstyre, kommer også ansvaret for eget næringsgrunnlag. Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Tja, jeg mener samene burde få selvstyre. Men sametinget virker å være en smule tullete. Er vel neppe tilfeldig at enkelte samer ønsker selvstyre nå som man har påvist olje og gass i barents. Noe skal de jo leve av etter at subisidie og trygdestøtten fra oslogryta er uteblitt. Jojkakaker og molter har begrenset apell. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Noe skal de jo leve av etter at subisidie og trygdestøtten fra oslogryta er uteblitt. Jojkakaker og molter har begrenset apell. Ja for det er jo i oslogryta verdiene produseres Men sametinget burde jo egentlig ha berørt østlandsområdet, og ikke Finmark ettersom det er på østlandet det bor flest samer. Men sånn helt seriøst så virker hele sametinget som bare svada slik som det ser ut i dag. Lenke til kommentar
KariKrydder Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Ja for det er jo i oslogryta verdiene produseres Tall fra skatteetaten lyver ikke. De stedene det skapes mest verdier er urbane strøk både på øst og vestlandet samt trøndelag. De stedene det skapes minst verdier er i våre tre nordligste fylker og i bondenæringen. Jeg sier ikke at det ikke skapes verdier, men for lite til å holde tritt med resten av landet mht levestandard og kjøpekraft. Det er derfor man har såpass kraftige subsidier og trygdeordninger. Man støtter grisgrende strøk med statlige overføringer i kommunekassen, ekstra mandater til storting, skatteletter osv... På bekostning av de som betaler toppskatt og næringslivet i resten av landet generelt. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Sametinger har vist seg å være en vits desverre, men man kan ikke forvente annet egentlig. Går man til et land/folk som har en kultur/bakgrunn som ikke inneholder mye utdanning, og verdier som vi finner blant de mer velstående vestlige demokratiske landene, så viser det seg gang på gang at det er vanskeligt å føre dem inn i en verden som vi lever i. For å ta et grotesk eksempel: Ser man på demokratiske land som taiwan og tyrkia, så er det faktisk land hvor man gjerne løser saker i parlamentet med å sloss litt. Masseslagsmål i ny og ne er helt vanlig. Dette er fordi de som sitter der kommer ofte fra landsbygda der de er vant med å løse ting med knyttenever. De har ofte liten eller ingen utdanning i tillegg. Og de har lite eller ingen erfaring med demokrati fra før av. Nå kan vi ikke sammenligne samer på den måten, men de er bønder, og de som er godt utdannet der har allerede flyttet til større byer som alle oss andre. Så de som sitter på sametinget er mer eller mindre bønder. Og disse bøndene er de som skal bygge sametinget .... som som selvfølgeligt gir utslag i endel rare ting. Det kommer seg sikkert med tiden. ...et sted må man begynne, men eg kunne godt sett at noen holdt dem i handa fra tid til annen. Burde innført politikerskolen el. lign. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 På kanten... Man støtter grisgrende strøk med statlige overføringer i kommunekassen, ekstra mandater til storting, skatteletter osv... På bekostning av de som betaler toppskatt og næringslivet i resten av landet generelt. Her ligger det implisitt, slik jeg ser det, at du mener at det er mennesker i Oslo som flytter penger som skaper verdiene i Norge. I forhold til hva som genererer mest omsetning er dette riktig, men noen eksempeler på de såkalte "verdiskapningsnæringene" dine viser et litt mer nyansert bilde: Markedsføringskonsulent: Skaper og forsterker "behov", men skaper de virkelig verdier? Aksjemegler: Flytter penger mellom ulike aksjeselskap og tar en hissig kurtasje for det. De fleste aksjefond gjør det betraktelig dårligere enn børsen. Skaper disse toppsdkatteyterne verdier? Eiendomsmegler: Hvem klarer ikke å kjøpe sitt eget hus? Riktignok satt litt på spissen, men de skaper da virkelig ikke verdier. Ærlig talt, vi kan faktisk lønne folk til å sitte inne i brusautomater og riste brusen før den kommer ut og disse vil produsere like mye verdier... Det er faktisk i distriktene det skapes verdier, mens det i sentrale strøk utnyttes for å skape større omsetning; selvsagt nødvending dette også, men realiteten er at en aktiv distriktspolitikk er essensielt for næringslivet generelt. Btw, den mest subsidierte næringen i Norge er Shipping.... Men nok om det.... Men sametinget burde jo egentlig ha berørt østlandsområdet, og ikke Finmark ettersom det er på østlandet det bor flest samer. Men sånn helt seriøst så virker hele sametinget som bare svada slik som det ser ut i dag. Tildels enig, men hovedformålet ved opprettelsen er jo at Samenes tradisjonelle levevei skal beskyttes, samt at særinteressene deres skal styrkes. Derfor kan ikke Sametinget i så stor grad berøre Østlandsområdet. Det som bekymrer meg mest med Sametinget er at det fører til nasjonsbyggin stor grad. Ønsker vi at Samene skal få suveritet? I tillegg til dette kan Samene få sinnsyke fordeler hvis vi melder oss inn i EU. Jeg er veldig skeptisk til å tildele etniske grupper særfordeler. Er det riktig å basere en beslutning på tidligere tiders ugjerninger? Blir ikke Sametinget bare en trøstepakke til Samene? Er det ingen pro-Sameting folk her? Peace ou! .. mvh Fredrik Thomassen Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Liker ikke at samene får særbehandling.. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Skal jeg våge å si hva jeg synes om nord-norge? well... here it goes. Nord-norge er landets blindtarm. For meg virker det som om at denne landsdelen bidrar med mindre enn de får.. og i likhet med blindtarmen kan vi godt være foruten. Faktisk er det også slik at i likhet med blindtarmen kan det skje mye kødd, folk syter og klager og skal ha og skal ha uten å ta initiativ selv... Sitte på ræva og motta trygd kan de godt gjøre, men ikke starte noe selv eller få seg utdannelse. Må jo være en grunn til at møringene eier nord-norges fiskeindustri. Jeg mener at vi bør erklære landsdelen nord-norge for eget land, så får de se hvordan det går... men tingen er at vi da måtte brukt uhorvelig mange penger på å droppe mat fra FN-fly... så jeg tror ikke det hadde gått så bra. Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Ikke glem at det største samekomunen i landet er Oslo. Det bor flere samer i Oslo enn i Kautokeino. Så det varer vel ikke føre en drifftig same starter reindrift i Nordmarka. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) GolfBag: hva hvis østlandet hadde blitt eget "land", tror du de hadde klart seg noe bra? Jeg setter mine penger på at Vestlandet hadde klart seg best hvis vi skulle begynt å dele landet inn i soner. Hver del av landet har sin "ting" å bidra med. Hadde vi ikke hatt Nord Norge så hadde vi jo for pokker ikke hatt joikakaker! Edit: oppsss. dette var off topic, beklager Endret 6. desember 2004 av EskimoBob Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg setter mine penger på at Vestlandet hadde klart seg best hvis vi skulle begynt å dele landet inn i soner. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 GolfBag: hva hvis østlandet hadde blitt eget "land", tror du de hadde klart seg noe bra? Nei Jeg er vestlending. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Tall fra skatteetaten lyver ikke. De stedene det skapes mest verdier er urbane strøk både på øst og vestlandet samt trøndelag. De stedene det skapes minst verdier er i våre tre nordligste fylker og i bondenæringen. Jeg sier ikke at det ikke skapes verdier' date=' men for lite til å holde tritt med resten av landet mht levestandard og kjøpekraft. Det er derfor man har såpass kraftige subsidier og trygdeordninger. [/quote'] Tallene fra skatteetaten lyver ikke nei, men de sier heller ingeting om hvor verdier skapes. Dem sier derimot noe om hvor verdiene omsettes, det er ikke det samme, banker og forsikringselskaper flytter bare penger frem og tilbake mens dem skummer fløten og betaler skatt for det (som viser i statistikken). Hvor mye eksportindustri finner man f.eks i oslogryta? Det er tross alt de som skaffer penger inn i økonomien vår fra utsiden og kan skape vekst. En haug av bank, forsikring og konsulentfolk i Oslo hjelper lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå