[ReXoR] Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hvorfor er det slik at enkelte OEM-produkter, mest tastatur/mus KUN selges med PC? Har lyst på nytt tastatur, men vil ikke bruke over 300 kroner på det, og da er jo OEM det eneste som er igjen. Frister litt med det derre Logitech Ultra X Flat Tastatur, OEM/Bulk men der står det jo "Logitech`s OEM-produkter kan kun selges sammen med PC." Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hmm. Smak litt på ordet OEM OEM betyr kort og godt original equipment manufacturer. Men det er litt misvisende da oem fabrikkene bare tilpasser utstyr til pcene. Eller software også, et eksempel er at jeg fikk tilbud om å kjøpe Nero 6 OEM til min NEC når jeg kjøpte den. Det er et tilbud til nye pc kjøpere som skal ha seg ny pc og da får de rabatt, som på tastatur og mus, operativsystem (Win XP OEM, Offic XP OEM) og annet software. Dette selges KUN ved kjøp av ny pc. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 OEM får du kjøpt i lag med enten, helt ny pc, eller bare minne, hardisk eller cpu. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Man får vitterlig kjøpt det med annen hardware også. F.eks kan man kjøpe Win XP Pro OEM med en dårlig mus som koster 50 kr... OEM kjøpes sammen med hardware, ja. Endret 4. desember 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) okay \o: Men jeg fant ut at databutikken selger det tastaturet uansett, så tipper det blir å kjøpe derifra. Får bare se om det blir igjen no penger etter julehandelen Når enn jeg får surra meg til å starte med den. Hmm? Man får ikke kjøpt KUN OEM-produkt, men f.eks. OEM og et eller annet av hardware? Humm... Endret 4. desember 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 korrekt.. utdrag i fra netshop sin definisjon av OEM: Kun for videresalg sammen med ny PC eller: Ny hardisk Nytt hovedkort Minne CPU link: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=794 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Stig-Arne: Dette varierer vel sterkt da, etter som: Hei. Det kan faktisk hende du kan ta kontakt med microsoft å høre om det er mulig å få en win 98 plate oglegge inn denne først e.v.t. Ellers blir det å kjøpe OEM lisensen fra oss og kjøpe f.eks en mus som er i retail utgaven i tillegg. Dette var da svar til spørsmål om jeg kunne kjøpe en XP oppgraderings-CD og bruke den med keyen jeg en gang fikk med til Win98 da vi fikk ny data, eller ikke. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 vel, vet at det varierer.. Men det at man kan be MS om en plate for å legge inn WinXP oppgradering, høres ikke helt korrekt ut. Hvordan gikk det i den saken da? Fikk du plate eller kjøpe du mus i tillegg? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 *snip* Vel, jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noen ting akkurat da. Det at jeg skulle høre med MS om det var mulig å få en plate, var fordi jeg har lisensen, dvs. den jeg fikk med maskina den gangen, men det er (selvfølgelig) ikke lenger installert, ei heller har jeg CD-en. Har ikke kjøpt noe ennå. Vurderte student version også, er ikke så mye dyrere det. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Okei, så du hadde OEM versjon av Win98, som var preinstallert i fra fabrikk? da har du jo selvfølgelig mulighet til å få ny cd.. Jeg sjekket en gang til min bærbare som hadde preinstallert Windows 2000 Pro. Der sa MS at jeg måtte kunne forevise kvittering på maskinen (noe som jeg ikke har da jeg kjøpe den brukt, maskinen er nå 4 år gammel) I tillegg måtte jeg jo ha cd key. Men de sa også at jeg kunne ta hvilken som helst kopi av w2k å legge inn, så lenge jeg hadde gyldig cd key. Mener å huske det var noe slik.. skal sjekke med MS en gang til:) Lenke til kommentar
sigen Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 OEM kan kjøpes med et hvilket som helst annet pc-relatert (legg merke til relatert) produkt, ikke bare minne, hd, hk, eller CPU. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Er det noe forskjell mellom OEM XP og ''Retail'' ? Jeg er i gang med å bekrefte en ordre på PS data på ett 6600GT og XP home OEM, nekter de å sende det selvom jeg har bekreftet den? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 F.eks Nero OEM og Logitech Ultra X OEM kan kjøpes uten noe som helst hensyn. Microsoft Windows XP Home/Pro OEM kan kjøpes med hovedkort, CPU, harddisk, skjerm, eller en mus til 50,-, så lenge det er en del som trengs for å få en PC til å fungere. Microsoft Office OEM er mye strengere og kan KUN kjøpes sammen med en helt ny ferdigsatt PC. Så har man valget da, kjøpe Win XP Home til drøye 2000,-, eller kjøpe WIn XP Home OEM pluss en mus, for totalt 900,- Microsoft kan dette med fornuftige lisensbestemmelser... Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Men går det bra i lag med et skjermkort? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 (endret) Er det noe forskjell mellom OEM XP og ''Retail'' ?Jeg er i gang med å bekrefte en ordre på PS data på ett 6600GT og XP home OEM, nekter de å sende det selvom jeg har bekreftet den? Det skulle gå HELT fint. Det er forskjell på Microsoft OEM og OEM. Sånn jeg har forstått det, kan butikken selge f.eks Nero 6 OEM så mye de vil i løssalg, selv om Ahead egentlig vil at det skal selges til CD/DVD-brennere. Men Microsoft Office har de rett og slett ikke lov til å selge utenom en hel PC. Edit: For å svare direkte til trådstarter: Jeg kjøpte akkurat samme tastaturet fra PSdata, sammen med en steelpad, intet annet. Fikk aldri noe spørsmål om jeg ville ha en PC "to go" for å si det sånn. Endret 16. desember 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Men operativsystemet er det samme? det har alle funksjonene til retail , ikke sant? Så da er det bare å bekrefte? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det er samme skiten ja, bare å bekrefte. Et skjermkort er veldig essensielt for å få en PC til å fungere, så Microsoft er nok fornøyd med deg også. Jeg vet ikke hva tanken til Microsoft er, om det skal hindre piratkopiering å kunne tilby et billig produkt om man kjøper det sammen med PC-deler. 2000,- for en retailversjon av XP Home 1800,- for en OEM-versjon, pluss en 200GB harddisk, med masse piratplass på Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det er samme skiten ja, bare å bekrefte. Et skjermkort er veldig essensielt for å få en PC til å fungere, så Microsoft er nok fornøyd med deg også. Jeg vet ikke hva tanken til Microsoft er, om det skal hindre piratkopiering å kunne tilby et billig produkt om man kjøper det sammen med PC-deler. 2000,- for en retailversjon av XP Home 1800,- for en OEM-versjon, pluss en 200GB harddisk, med masse piratplass på :!: Flott at Microsoft ikke har gitt opp meg! Da bestiller jeg i vei! Takk for hjelpen! Mens vi er i gang, er det noen som vet hvordan man får kopiert epostmeldingene som var i outlook viss man ikke har tilgang på outlook programmet (det har krasja etter et mislykket XP reperasjons-forsøk. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 huff, ingen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg bestilte et OEM-tastatur og en non-OEM mus hos komplett en gang. Null problem. Begge var fra Logitech btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå