Gå til innhold

Hvorfor RAM har så mye og si ved overklokking?

Anbefalte innlegg

Her forleden (for et fint ord) lånte jeg bort den ene av mine to 512mb RAM-brikker til en venn i en 2 ukers tid. I mellomtida hadde jeg hatt det ganske gøy med å overklokke CPUen min. Jeg har en 3,0ghz P4, som jeg klokka til 3,4ghz, helt uten problemer (Jeg testet ikke høyere enn det). Detta var altså med medfølgende vifte, og kun en 512mb RAM-brikke.

MEN, så kom den dagen jeg fikk tilbake den ene RAM-brikka som jeg hadde lånt bort. Når jeg putta den inn i PCen min igjen, og prøvde å starte PCen min, så skjønte jeg ingenting. Den starta den, men den så ut til å fryse med en gang BIOS-bildet kom opp (DUNK, DUNK, DUNK, var det eneste jeg hørte i en rask rytme fra overkroppen min). Etter utallige forsøk på å starte PCen min, så resatte jeg til slutt BIOSen (med jumperen), og vips, så starta den!

Men jeg ble litt misfornøyd med at det stod 3,0ghz overalt. Så jeg tenkte jeg skulle klokken til 3,4ghz som jeg hadde hatt den på før. Men neida, samma problemet som sist, og jeg måtte resette BIOSen igjen. Så prøvde jeg på 3,2ghz, og det funka ihvertfall da ...

Først og fremst, hva er det som forårsaker dette, er det at jeg har 2 RAMbrikker, 1gb RAM (istedenfor 512mb), at den RAMbrikka jeg lånte bort var mye dårligere enn den andre brikka og at den ikke likte CPUen min? Og hvorfor?

Rambrikkene mine:

RAM1: Crucial 400mhz et-eller-annet CL2.5

RAM2 (den jegg lånte bort): Kingston 400mhz CL3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du klokker en P4, setter du opp FSB, da multiplier er låst. Den andre brikken klarte nok ikke like høy fsb/ram timings som den første. Som du også nevner er det jo en CL3 brikke, mens den første er CL2.5... Visse ramchipper tåler enkelt og greit høyere fsb hastighet enn andre.

Er jo derfor man betaler i dyre dommer for merkeram som Corsair XMS, OCZ platinum. kingston hyperx, cruical ballistix osv. Det er for å klare høye fsb hastigheter, som igjen fører til høyere ramytelse og mulighet til å klokke cpu lengre (på f.eks athlonxp kan multiplier låses opp, og man kjører opp fsb kun for bedre system/ram båndbredde)

Lenke til kommentar

3400mhz ble nok for høyt for Kingston brikka, merk at du vil kunne klokke en brikke høyere enn 2 brikker i dual-channel.

Frekvensen du kjørte på når du overklokket til 3400mhz, var altså 226.67mhz noe som tilsvarer ca. PC 3700 hastighet.

EDIT: Du kan jo prøve 5/4 på minne, det vil si at minnet kjører en frekvens som er 4/5 av CPUens frekvens.

Da vil du fort se om det er minnet som er flaskehalsen, eller om det er CPU som plutselig ikke ville på angitt frekvens.

Lykke til videre! ;)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar
Jeg gjorde som du sa, og nå går CPUen min på 3,4ghz igjen :D (Får vel teste litt hva den er god for etterpå).

Men nå som jeg har satt minnet på 5/4, har jeg tapt noe ytelse på RAMbrikkene da?

Som Deuce sa så kjører minnet ditt på 4/5 av frekvensen du har satt opp til CPU'n.

Jeg vet ikke hva FSB står på, men vis den står på f.eks. 200, så kjører minnet ditt på en frekvens som er lik 160 FSB :)

Lenke til kommentar

Heilt riktig!Luraste du kan gjera e å prøva å få fsb`en på ram`a nermast mulig orginal frekvens når du går oppover..kjøre sjøl 2,66@3,4 og då kjøre eg 1:1 på ram`a...dvs 170Fsb på både cpu og ram! (170x20=3400) og det er SUPER stabilt. Så bare kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...