Gå til innhold

Barebone til studio...?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite prosjetkstudio, hvor jeg tidligere hadde en shuttle barebone. (SB61G2)

Jeg måtte gå bort fra denne, fordi ressurdelingen på hovedkortet gjorde det umulig å få gjort realtime-oppgaver stabilt. (mistet sync etc) Og tro meg, jeg gjorde ALT for å ikke ha noen form for ressursdeling (alt på egne IRQ'er etc, testet alt det der..)

Nå ser jeg at det er noen firmaer som selger lyd-bareboner basert på asus hovedkort.. Generelt er vel asus hovedkort bedre enn shuttle hovedkort, men jeg er fortsatt skeptisk til å kjøpe barebone til studio-bruk.

Samtidig er det veldig fristende å ha med seg rundt for å gjøre live-opptak og enkel demo'er på øvingsrom etc.

Noen som har noen erfaringer med barebone-pc'er som funker bra til dette, evt synspunkter ang shuttle vs asus bareboner etc?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaringer med barebone-løsninger, men jeg har "en del" erfaringer med PCer/Mac (mest PC) i studiobruk. Jeg tror at du ikke klarer å få både i pose og sekk her. Jeg ville anbefalt å kjøpe den beste PCen du kan har råd til, plassere et godt lydkort i denne, utføre diverse tweaks på operativsystemet, samt å unngå å bruke den til for mye annet.

Det er alltids fristende med et bærbart system. Det problemet har jeg løst med å kjøpe en billig laptop samt et godt USB/firewire/PCMCIA lydkort (en løsning fra RME er jo å ha et PCI-kort i den stasjonære, et PCMCIA-kort i laptop'en for så å flytte breakoutbox'en fra den stasjonære til laptopen ved behov). Laptop'en er ikke den kraftigste i verden (en Celeron 2.2 GHz 512 MB RAM), men kan kjøre relativt store mixer (hvis eksterne effekter er tatt opp på disk, ettersom jeg ikke tar med hele studioet ut på tur), samt mixer som bruker i stor grad software (av og til bounces effekter til disk, eventuelt v.h.a. Freeze-funksjonen).

Slik jeg gjør det er at jeg tar med meg mikrofon, stativ (og popfilter), lydkort og laptop ut "i felten" når det er behov for det. Har da muligheten til å spille av en råmix til f.eks. vokalisten mens han/hun synger, og så er det bare å ta med hele sulamitten hjem, lempe over vokalsporet via nettverket og mixe.

Jeg ville tvilt på om du finner barebone og lignende systemer i studioer fremover. Fordelene ved å ha en fullblods maskin vil dempe denne bruken kraftig. Det er jo stort sett ikke normalt å ta med seg maskinen ut, og hvis det da skulle bli behov for det, så kan det fremdeles gjøres med en litt større maskin.

Just my thoughts... :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...