Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Halla jeg er verden største nub i VB og lurer på en del ting. Jeg fant en code som gjør d mulig å få ting i programmet til å bevege seg. 1. Hvordan får jeg ting jeg setter opp til å bli harde så figuren som beveger seg bare flyter over ? 2.Hvordan får jeg figuren til å hoppe ? EDIT:Må jeg lage en tyngde kraft eller noe liknende ? (redigert) 3.Hvordan henter jeg opp hele bilder ? nå når skal gjøre d trkker jeg på den lage bilder knappen, også kopierer jeg ett bilde fra paint og limer inn. mass unyttig arbeid, er d ikke ?X 4.Hvordan endrer jeg bakrunnen ? er d bare å legge inn et stort bilde eller er d noen egne comand saker for d ? 5. Flere spørsmål kommer snart. På forhånd takk. Endret 4. desember 2004 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Det er svært vanskelig å svare på slike spørsmål uten koden tilgjengelig; kan du legge den ut, eller iallfall deler av den? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Man kan laste inn bilder IDE, eller i runtime. Du kan trykke på f eks en PictureBox, og bla nedover i menyen til du finnet "Picture", så velger du bildet ditt, eller slik: Me.Picture = LoadPicture("C:\bilde.bmp") Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Jeg bruker en code som dere la ut jeg ville bare teste litt ^^. Option Explicit Private Declare Function GetAsyncKeyState Lib "user32" (ByVal vKey As Long) As Integer Dim EndGame As Boolean Private Sub Form_Unload(Unload As Integer) EndGame = True End Sub Private Sub Form_Load() 'Siden programmet aldri vil komme ut av form_load 'må vi Show'e formen Me.Show 'Og vi starter "spillet" GameLoop End Sub Private Sub GameLoop() 'Lage en loop helt til en variabel stopper den Do Until EndGame = True 'Så går ikke pc'en til hellvete (100% cpu bruk) DoEvents SjekkTasteTrykk Loop End End Sub Private Sub SjekkTasteTrykk() 'Hvis spilleren trykker escape, stopper spiller If Not GetAsyncKeyState(vbKeyEscape) = 0 Then EndGame = True 'Sjekker piltastene og flytter formen hvis noen er trykker ned If Not GetAsyncKeyState(vbKeyUp) = 0 Then Picture1.Top = Picture1.Top - 15 If Not GetAsyncKeyState(vbKeyDown) = 0 Then Picture1.Top = Picture1.Top + 15 If Not GetAsyncKeyState(vbKeyLeft) = 0 Then Picture1.Left = Picture1.Left - 15 If Not GetAsyncKeyState(vbKeyRight) = 0 Then Picture1.Left = Picture1.Left + 15 End Sub Har jeg lov til å bruke andre sine codes egentlig ? Endret 4. desember 2004 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Teoretisk sett ikke, kommer an på hva den som har laget det sier, men stort sett er regelen: Ikke kopier, lær av andre istedet. Prøv å forstå hva koden gjør, og repliker det. og forresten det er Set Me.Picture = LoadPicture("c:\bilde.bmp") Det tøyset der har de heldigvis fjernet i .NET. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) ok Endret 6. desember 2004 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Teoretisk sett ikke, kommer an på hva den som har laget det sier, men stort sett er regelen: Ikke kopier, lær av andre istedet.Prøv å forstå hva koden gjør, og repliker det. og forresten det er Set Me.Picture = LoadPicture("c:\bilde.bmp") Det tøyset der har de heldigvis fjernet i .NET. Det er jeg som har postet koden, og det var for at den skulle brukes Men hva mener du med tøys? Set .. osv ? Man trenger vel ikke å skrive Set forann? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Men hva mener du med tøys? Set .. osv ? Man trenger vel ikke å skrive Set forann? Jo, dessverre må man det. Problemet ligger i at VB støtter såkalte "default propeties" som muliggjør slikt som følgende: Text1 = Text2 Koden vil sette "Text" i Text1 til hva "Text" i Text2 inneholder. Men her sitter man med et problem. Hva om man ønsker at noen objekter skal peke til hverandre, og skriver nøyaktig samme kode. Da vil ikke VB vite om det er en egenskap, eller selve kontrollen selv som skal endres. Derfor måtte VB-teamet legge til Set for å skille disse to tilfellene. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Er d mlig å lage en for for gravity ? d vil gjøre spillet interesant og spillbart. Og går d ann å gjør sånn at vist du kommer ut i kantene av spillet så blir du sendt tilbake til start ? Legger ved et bilde som forklarer hva jeg mener. Den røde streken er viser teleportasjon Endret 4. desember 2004 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Ja, det er det, men for å lage det må man vite hvordan resten av spillet ditt er laget. Zip hele mappen din, og post den her, så kan jeg se på den. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Akkratt nå har jeg ikke figuren, lagde den hos en venn, han skulle sende på msn når han kom hjem :/ Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Du har ikke lagt til frm-filen, men jeg kan se på exe-filen at det skal mere til. Du trenger et brett-system. Flater som spilleren kan "lande" på. Kan prøve å lage noe fort, så du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Her. Trur d er denne :o Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Du trenger et brett-system. Flater som spilleren kan "lande" på. Kan prøve å lage noe fort, så du skjønner hva jeg mener. D var liksom ideen men er kjempe dårlig, så får den ikke til å trekkes mot bakken eller krasje i ting :/ Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Du kan naturligvis bare lage brettene av kontroller, men dette er ikke å anbefale. Du bør tegne alt opp selv. Jeg legger dog med en måte å gjøre dette på. http://home.online.no/~aadnk/Filer/Castle.zip Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Ja, d var noe sånt jeg hadde tenkt! 3_versjoner.zip Endret 6. desember 2004 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå