Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Halla jeg er verden største nub i VB og lurer på en del ting.

 

Jeg fant en code som gjør d mulig å få ting i programmet til å bevege seg.

 

1. Hvordan får jeg ting jeg setter opp til å bli harde så figuren som beveger seg bare flyter over ?

 

 

2.Hvordan får jeg figuren til å hoppe ? EDIT:Må jeg lage en tyngde kraft eller noe liknende ?

 

 

(redigert)

3.Hvordan henter jeg opp hele bilder ? nå når skal gjøre d trkker jeg på den lage bilder knappen, også kopierer jeg ett bilde fra paint og limer inn. mass unyttig arbeid, er d ikke ?X

 

 

4.Hvordan endrer jeg bakrunnen ? er d bare å legge inn et stort bilde eller er d noen egne comand saker for d ?

 

 

5. Flere spørsmål kommer snart.

 

 

På forhånd takk.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en code som dere la ut jeg ville bare teste litt ^^.

Option Explicit

Private Declare Function GetAsyncKeyState Lib "user32" (ByVal vKey As Long) As Integer

Dim EndGame As Boolean

Private Sub Form_Unload(Unload As Integer)

EndGame = True

End Sub

Private Sub Form_Load()

'Siden programmet aldri vil komme ut av form_load
'må vi Show'e formen
Me.Show

'Og vi starter "spillet"
GameLoop

End Sub

Private Sub GameLoop()

'Lage en loop helt til en variabel stopper den
Do Until EndGame = True
  
  'Så går ikke pc'en til hellvete (100% cpu bruk)
  DoEvents
  
  SjekkTasteTrykk
  
Loop

End

End Sub

Private Sub SjekkTasteTrykk()

'Hvis spilleren trykker escape, stopper spiller
If Not GetAsyncKeyState(vbKeyEscape) = 0 Then EndGame = True

'Sjekker piltastene og flytter formen hvis noen er trykker ned
If Not GetAsyncKeyState(vbKeyUp) = 0 Then Picture1.Top = Picture1.Top - 15
If Not GetAsyncKeyState(vbKeyDown) = 0 Then Picture1.Top = Picture1.Top + 15
If Not GetAsyncKeyState(vbKeyLeft) = 0 Then Picture1.Left = Picture1.Left - 15
If Not GetAsyncKeyState(vbKeyRight) = 0 Then Picture1.Left = Picture1.Left + 15

End Sub

Har jeg lov til å bruke andre sine codes egentlig ?

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Teoretisk sett ikke, kommer an på hva den som har laget det sier, men stort sett er regelen: Ikke kopier, lær av andre istedet.

Prøv å forstå hva koden gjør, og repliker det.

 

og forresten det er

Set Me.Picture = LoadPicture("c:\bilde.bmp")

 

Det tøyset der har de heldigvis fjernet i .NET.

Lenke til kommentar
Teoretisk sett ikke, kommer an på hva den som har laget det sier, men stort sett er regelen: Ikke kopier, lær av andre istedet.

Prøv å forstå hva koden gjør, og repliker det.

 

og forresten det er

Set Me.Picture = LoadPicture("c:\bilde.bmp")

 

Det tøyset der har de heldigvis fjernet i .NET.

Det er jeg som har postet koden, og det var for at den skulle brukes ;)

 

Men hva mener du med tøys? Set .. osv ? Man trenger vel ikke å skrive Set forann?

Lenke til kommentar
Men hva mener du med tøys? Set .. osv ? Man trenger vel ikke å skrive Set forann?

Jo, dessverre må man det. Problemet ligger i at VB støtter såkalte "default propeties" som muliggjør slikt som følgende:

 

Text1 = Text2

 

Koden vil sette "Text" i Text1 til hva "Text" i Text2 inneholder. Men her sitter man med et problem. Hva om man ønsker at noen objekter skal peke til hverandre, og skriver nøyaktig samme kode. Da vil ikke VB vite om det er en egenskap, eller selve kontrollen selv som skal endres. Derfor måtte VB-teamet legge til Set for å skille disse to tilfellene.

Lenke til kommentar

Er d mlig å lage en for for gravity ? d vil gjøre spillet interesant og spillbart.

Og går d ann å gjør sånn at vist du kommer ut i kantene av spillet så blir du sendt tilbake til start ? Legger ved et bilde som forklarer hva jeg mener.

 

Den røde streken er viser teleportasjon :)

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...