Gå til innhold

CPU blir ikke registrert av BIOS

Daron

Anbefalte innlegg

Monterte inn en ny CPU i går men av en eller annen grunn så vil ikke BIOS finne den.. Den gamle CPU'en ble fuinnet med både navn og type, slik at BIOS kunne finne de riktige innstillingene..

Nå blir den nye CPU'en (en AMD-M-XP 2400)bare registrert som en "unknown CPU type" med en klokkefrekvens på 600MHz(100x6)

Er CPU'en ødelagt? eller er den ikke kompatibel med hovedkortet mitt? har et ABIT NF7-S v.2.0 som etter det jeg vet om skulle være meget kompatibel med den prosessoren.. Har ikke klart å finne noen nøyaktige opplysninger om prosessoren.. slik at jeg eventuelt kunne prøve å skrive inn FSB og multiplier manuelt.. Opplysningene fra nettbutikken er meget små.. der stemmer ikke volten engang..(med den volten den blir stilt på av BIOS.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki. Det funka.. satt den til 133X14 og enablet at den skulle bruke overklokket verdier. da funket det.. Supert med rask respons som hjelper :)

Et lite ekstra spørsmål.. Jeg kjører PC2700 minne.. noe sjangse for noe overklokking ? har vannkjøling på maskinen så kjøling skulle gå greit.. men er totalt grønn på overklokking :)

Noen som vet en omtrentlig innstilling som jeg kunne ta utgangspunkt i? Hva jeg må begynne å stille på..

Lenke til kommentar

Mulig at jeg missforstår litt termene her.. men skal prøve..

Minnet er PC 2700, dvs 333MHz. delt på 2 blir det da en busshastighet på 166MHz..

Betyr det at minnet burde klare å følge med hvis jeg øker bushastigheten fra 133 som er originalt på CPU og opp mot 166? eller er det noen faktorer her jeg ikke har tatt med? Har lest en del av guidene, uten at jeg egentlig har blitt så mye klokere :)

Og når må jeg øke volten? Når du øker multiplier ?

jeg bare spør og graver litt :blush:

Lenke til kommentar

Grrr...

Uten at jeg har rørt noe.. nå har jeg samme problemet som før.. Maskinen vil ikke boote.. bare står og hyler.. kommer ikke inn i bios engang.. Virker som det er litt random om den klarer å starte opp eller ikke..

Innstillingene var 133x14, som gir den hastigheten som produsenten oppgir..

har ikke forsøkt noe overklokking ennå.. viktigste er å få den til å funke først.. Men vet ikke helt hva problemet ligger i.. virker som om hovedkortet ikke helt takler prosessoren.. noe som egentlig virker litt rart..

Lenke til kommentar

vet ikke hva vcore står på..(tror den sto på ca 1,57) har ikke rørt den delen.. men cpu skulle stå på originalinnstillinger..

Kan sikkert flashe, men tror ikke det hjelper, da jeg hadde samme problemet første gangnen jeg monterte prosessoren.. Da løste jeg problemet med å montere inn den gamle CPU og startet maskinen, så monterte jeg den ut og satt in den nye.. da ville den boote inn i bios hvor jeg kunne sette opp fsb og mulitplier manuelt.. da startet maskinen og funket helt fin.. kjørte en runde i 3DMark03 og surfet litt..

prøvde da å restarte maskinen etter å ha innstalert et programm.. men da vil den ikke starte.. bare pauser med en gang, svart skjerm og det kommer en hyle lyd med et par eskunders mellomrom..

Lenke til kommentar

Hmm... tror hele driten har gått til helvete...

Flashet og monterte inn gamle prosesoren. Hovedkortet fant CPU'en greit og alt var bare lekkert.. Prøver å reboote maskinen etter en kort stund i windows og så var jeg tilbake til samme problemet..

Maskinen henger før bios, svart skjerm og det kommer en hylekode(1sek lyd- 3 sek pause)

Fikk flashet igjen og etter mye om og men så fikk jeg startet maskinen igjen.. DEn rapporterte at det var feil med CPU, men etter en runde i BIOS gikk det helt fint.. fant CPU og riktige innstillingene.. og klarte å komme inn i windows..

Men da jeg skulle starte maskinen på nytt i dag så var det kun hyling igjen.. flashing hjalp ikke..

Er det noen som har en idè om hva problemet ligger ? Tviler nesten på at begge CPU'ene er ødelagt.. har vært forsiktig under innstalering og det er ingen synlige skader på noen av dem.. eller på hovedkort..

Lenke til kommentar

hvis maskina piper har den funnet cpu, da er det noe annet som er feil, den må nemlig cpu for å finne ut hvilken alarm den skal komme med. er cpu helt dau kommer den ikke med noe pip. piper maskina 3 ganger 3(dvs ikke 9 pip på rappen, men først 3, liten pause, så 3 til og så tre til etter der igjen) forholdsvis raske pip er det hvertfall minnefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...