Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lappe punktering med "punktering på boks skum"

Frekkas

Anbefalte innlegg

Hadde en totalt flatt dekk her om dagen. Jeg orket selvsagt ikke å ta av dekket og dra med det for å få det lappet, siden det var 8 minus og hadde kun en jalla-jekk baki bilen. Så jeg dro heller på Bilextra og kjøpte en slik spray boks med skum som du fyller i dekket (Tyreweld eller hva det heter) Fylte opp etter bruksanvisning og kjørte så noen kilometer for å la det sette seg i dekket. Dro så på en bensinstasjon og sjekket trykket, og det var faktisk nesten perfekt fylte bare et par psi med luft. Spørsmålet er om en slik spray faktisk reparerer hullet eller om det bare er en midlertidig løsning? Vil jo helst slippe å kjøpe nye dekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har gjort det ett par ganger før, og da har dekket vært tett resten av levetiden. Utrolig kjekt å ha en boks liggende i bagasjen :thumbup:

Høres veldig bra ut! Har du da gjort som det står på bruksanvisningen og byttet ut den gassen som kom ut av boksen med vanlig luft etter en tid? Tro om det kan skade dekket å kjøre med den drivgassen i?

Lenke til kommentar

I bruksanvisningen på disse boksene står det vel også at du skal kjøre rett til nærmeste verksted for å skifte ut dekket du har lappet. Er ikke noe bra å kjøre med dette skummet for lenge. Er vel heller ikke noe morsomt for de som jobber med hjulutrustning å få inn et dekk som er fylt med slikt skum.

Prøvde en boks med slikt på en bil en gang. Gjorde det i følge bruksanvisningen, men dekket ble ikke tett fordi. Det bør vel nevnes at det ble feilsøkt på dekket først for å finne ut hvor lekkasjen kom i fra, men det ble ikke funnet noen.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 ganger fått en skrue i dekkene mine og begge gangene lot jeg skruen stå og fylte opp med en boks tyreweld, og fylte opp resten med luft.

Sist gang det skjedde kjørte jeg et år med dekket før jeg kjøpte nytt og da forde dekkene på begge sidene var nedslitt.

Lenke til kommentar

Dette skummet legger seg inni dekket nesten som en slange når det stivner.

Det er vel i og for seg ikke noe i veien for å kjøre med dette lenge, men det kommer jo litt an på hva som har forårsaket lekkasjen.

Er det feks en spiker vil den så lenge den er på plass holde ganske tett. Problemet kan bli at skruen el vil bevege seg litt hver gang den treffer bakken, som igjen kan føre til ny lekasje.

Jeg har også registrert flere ganger når jeg har tatt av dekk hvor skum har vært brukt, at det er store mengder vann inni dekket. Akkurat hvorfor dette har forekommet vet jeg ikke, men det har skapt en del problemer.

Særlig da om vinteren, hvor dette vannet fryser til is i bunnen av dekket når bilen står over natten. Man får da et "ekstra" lodd på noen hundre gram, og masse ubalanse i hjulet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...