Iminzilion Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 #include <iostream> int main() { int test cin >> test; cout << test; } holde på å tar opp igjen gamle c++ kunnskaper (det lille jeg har jeg kjørte igjennom den testen og prøvde å compilere... prøvde på begge boxene mine. og får til svar: test.cpp: In function `int main()': test.cpp:5: error: `test' does not name a type test.cpp:6: error: `cout' undeclared (first use this function) test.cpp:6: error: (Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.) test.cpp:6: error: `test' undeclared (first use this function) hva er feilen? har stressa i en evighet nå med dette Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Husk semikolon etter int test, og angi namespace. Litt usikker på hva som skjer dersom bruker avbryter cin med ctrl+z eller noe, men for å være sikker kan det lønne seg å sette int til 0. #include <iostream> using namespace std; int main() { int test = 0; cin >> test; cout << test; return 0; } Edit: Ganske lenge siden jeg brukte cin og cout... kan man bruke disse med int? Edit2: Jepp Sp+ Endret 4. desember 2004 av solar_panel+ Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Har vi ikke et eget forum for programmering her? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Har vi ikke et eget forum for programmering her? Jo, det har vi og vi har en egen c++ kategori hvis jeg ikke tar helt feil, så jeg flytter den dit Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Kode sier mer enn ord: #include <iostream> int main() { int test = 0; std::cin >> test; std::cout << test << std::endl; return 0; } Endret 5. desember 2004 av Myubi Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 /home/iminzilion/tmp/ccYWnzDE.o(.text+0xd): In function `std::__verify_grouping(char const*, unsigned int, std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)': : undefined reference to `std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >::size() const' /home/iminzilion/tmp/ccYWnzDE.o(.text+0x60): In function `std::__verify_grouping(char const*, unsigned int, std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)': : undefined reference to `std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >::operator[](unsigned int) const' /home/iminzilion/tmp/ccYWnzDE.o(.text+0x9d): In function `std::__verify_grouping(char const*, unsigned int, std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)': : undefined reference to `std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >::operator[](unsigned int) const' slikt får jeg bare nå etter jeg skiftet og tok med std Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 #include <iostream> int main() { int test cin >> test; cout << test; } du glemte et semikolon... dessuten må du bruke std #include <iostream> using namespace std; int main() { int test; cin >> test; cout << test; } men hvis du har problemer med std så har du et problem faktisk. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Så jo helt fin ut den koden Myubi pastet også. Det burde jo funke fin. Hvilken kompilator bruker du? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 enda samme feilen. bruker gcc Lenke til kommentar
søppel Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Du må kompilere med g++, ikke gcc. Feilene du får er linker-feil fordi linkeren ikke finner symbolene som ligger i C++-libbet. Dette linkes inn "automatisk" når du kompilerer med g++. Endret 5. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Er ikke gcc Ansi C, mens g++ er C++? jeg har bare brukt g++ Lenke til kommentar
søppel Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) gcc kompilerer C. Om jeg ikke tar helt feil må du spesifisere eksplisitt at du vil kompilere med full ANSI-kompatibilitet v.h.a. parametere til gcc. Endret 5. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 hehehe. sko bare teste dere funket med g++ *kosemose på* takk alle sammen Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Default C-standard for gcc er gnu99 eller noe, med -ansi blir det straks mer restriktivt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 ummm, ble ikke ANSI Standard C standard en gang på 80-tallet? Faren min har From C To C, a guide to Ansi C, og det er et stykk gammel bok. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Fra beskrivelse av -ansi (man gcc): "This turns off certain features of GCC that are incompatible with ISO C90". Den siste C-standarden er ISO C99 som har en del til felles med gnu99, -ansi er primært til støtte for kompilatorer som ikke er oppdatert til å følge C99 (liker ikke blanding av kode og deklarasjoner f.eks). Endret 6. desember 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Visste jeg ikke, trodde ikke C ble revidert lenger. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Så vidt jeg vet har ikke standard C blitt revidert de siste fem årene heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå