Gå til innhold

Annbefalinger Og Virus Hjelp

Anbefalte innlegg

Fikk levert adsl fra telenor her for ett par dager siden. koblet opp modem/router (Topcom 871bt) og installerte. Gikk "inn" i routeren og gjorde denne om til et rent adl modem (PPPOE), fordi jeg ville være "aktiv" i DC.

Etter noen timer med opp og nedlastninger begynte problemene. hadde maksimal mulig trafikk opp, selv etter å ha slått av dc, bittorrent etc. Dermed så sluker/bremser det hele båndbredden min ned.

Oppdaget så guardpc.exe som brukte ca 50% av cpu ytelsen og spoolvs32.exe som brukte de gjennverende 50%. Så både nett og maskinen ellers ble enormt tregt. Disse fant jeg ut hadde tilknytning til virus/orm/trojan.

Lastet og installerte AVG, AdAware, ZoneAlarm, a-squared,

og DiamondCS. Slo modemet av og scannet med det som scannet kunne. AVG fant to saker en trojan wootbot.2.c og en orm padobot.Q og padobot.s. Og de andre fannt også en del såkalte kritiske feil. Jeg lot programmenene ta hånd om det de kunne.

Alt virker rent her nå, men det virker som om det er fremdeles en del trafikk ut på linja. Selv om jeg ikke bruker fildelingklienter eller har noen nettsider oppe. Det blinker intenst på modemet og kan merke en gang i blandt at nettet kan virke litt tregt, men langtifra like ille som det var først.

Kan det være virus/trojaner/ormer der ennå?

Og har noen en konfigurasjon med adware- antivirus- brannmurprogrammer som de har hatt god erfaring med.

Hvordan kan jeg forresten sette opp zonealarm til å funke med dc og bitcomet etc forresten? åpnet for trafikk på noen udp og tcp porter i ZA og satte disse opp i DC som forvalgte porter. men Funker ikke i "active" modus allikevel. Noen som vet?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende du har noe spyware i tillegg. Når det gjelder virus kan du jo kjøre en online virusscan, bare for å være sikker. Den finner du her.

Når det gjelder antivirus og brannmur kan jeg varmt anbefale henholdsvis NOD32 og Sygate Personal Firewall. Brannmuren fra Sygate er gratis. Du kan konfigurere (åpne/lukke) porter etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...