Gå til innhold

Anbefalinger til bra jazz?

Anbefalte innlegg

Nils Petter Molvær - Khmer, en utrolig bra plate. Har jo også Solid Ether av samme mann.

Come Away With Me skiva til Norah Jones er veldig bra. Jamie Cullum - Twentysomething også en meget bra skive. Ingen ting som slår disse to skivene hvis man kommer hjem etter en lang dag på jobb å skal slappe av en times tid. På med hodetelefonene og bare bli "borte"

Kan jo også nevne Bugge Wesseltoft og Jagga Jazzist, litt samme stil som Molvær. Og de er jo norske alle tre. Fikk med meg Molvær live på rockefeller før i år, meget bra konsert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del som har nevnt Louis Armstrong her, og det er jo forståelig, han var en viktig brikke i jazz (musikk)historien. Når det er sagt så har han også gjort mye rart, er fort gjort å gå seg vil i platelista;) Men, skal du kjøpe en jazzskive i nærmeste fremtid bør det blir denne; "Louis Armstrong & Duke Ellington\The Complete Sessions" ,knallbra :thumbup:

Endret av mcbeef
Lenke til kommentar
Nils Petter Molvær - Khmer, en utrolig bra plate. Har jo også Solid Ether av samme mann.

Kan jo også nevne Bugge Wesseltoft og Jagga Jazzist, litt samme stil som Molvær. Og de er jo norske alle tre. Fikk med meg Molvær live på rockefeller før i år, meget bra konsert.

Veldig enig. Recoloured - The Remix Album og NP3 kan også være vel verdt å få med seg selv om Khmer er den beste plata.

Lenke til kommentar

Er litt uenig med dere som liker Khmer på plate. Jeg var på konsert her i Molde, og må si det var en av de feteste konsertene noen gang. Men det blir bare skuff på plate... Vet ikke helt hvorfor.

Jazz jeg anbefaler:

Dirty Dozen Brass Band, marching-band fra New-Orleans. Spiller mye trad, men også annet, med fete arrangement, kun blåsere.

The Real Thing, norsk/svensk. Utrolig fett band, med solide musikere. Funk, swing, latinsk.

Charles Mingus Big Band, trenger jeg si mer?

Tower Of Power, lite storband. Spiller funky jazz-rock. Utømmelig kilde av kule sanger.

Buddy Rich Big Band, trenger vel ikke si mer her heller?

John Scofield, solid gitarist. Har mye kult, mye trio-saker.

Acapella-platene til Bobby McFerrin, litt spesielt, men mye rått.

Nye plata til Børre Dalhaug, "BigBandBlast". Børre Dalhaug er trommis i The Real thing. Fantastisk låtskriver, og har med seg en samling Norges beste musikere. Denne jeg hører mest på om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...