Gå til innhold

Kan dette støyproblemet løses?

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Har en Dell Dimension 8100 som støyer sånn at kona ikke får sove i naborommet!

Er det noe jeg kan gjøre?

Er rimelig handy og har skrudd fra hverandre og satt sammen mye elektronikk i min tid, men PCer har jeg ingen peiling på.....

Vet ikke engang hva som støyer?

Vifte?

Harddisk?

Grafikkkort?

Har følgende:

Intel 1.7 Mhz

2x128 Mb DRAM

Nvidia Gforce3

Hjelp mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet er jo at jeg ikke vet hva som støyer?

er det flere vifter?

noen har fortalt meg at grafikkkort også har vifter?

i tillegg er det vel støy fra harddisken?

(vi har nye Dell maskiner på jobben, og de er knapt hørbare, så noe må det jo gå an å gjøre?)

Lenke til kommentar

Det kan være så mangt som støyer i maskinen din. Men det behøver heldigvis ikke være slik. Alt som er i en slik maskin som du har, er mulig å få ned støyen på.

Går du inn for å få det stillegående kan det bli så bra at du ikke hører maskinen med mindre du legger øret inntil.

Billige ting:

CPU-kjøleren - her finner du gode og stillegående kjølere til ca. 200,-

Skjermkort - Dropp skjermkortet og kjøp ett eller annet billig som f.eks R9200. Vil yte omtrent like bra i spill og har ikke vifte på kjøleren. Pris ca. 400,-

Northbridge (kjøleren på hovedkortet) - Ny passiv kjøler koster deg ca. 50-100,-

Strømforsyning - Her er det mye å hente. Stor forskjell mellom en god og en dårlig. En god er ikke mulig å høre i det hele tatt hvis det er støy man ønsker å bli kvitt. Eks. på pris: F/S 300W ca. 400,-

Kabinettvifter - Har du slike er et fint triks å stille ned spenningen til f.eks 7V. Gratis er det også.

Harddisker - Her kan det være vanskelig å få det bra og billig. Har du en gammel disk ( < 120 giga) kan du regne med at det vil bråke litt uansett hva du gjør. En "strikkramme" vil fjerne mye av støyen, og er et rimelig alternativ.

For å finne ut hva som støyer, kan du prøve eliminasjonsmetoden: Bruk fingern for å senke turtallet på viftene og se om det hjelper. Hvis du tror det kan være harddisken, plugg den ut og slå så på maskinen.

Merk! Dette gjøres på eget ansvar og hvis du er uforsiktig kan det føre til permanent skade på utstyret.

Lykke til and have fun! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bare postet to steder, jeg har postet 3 steder.

Årsaken er at jeg først postet på "Annet om Hardware" og "Kabinetter", fordi jeg var usikker på hvor det hørte hjemme.

Etterpå fant jeg ut at det var et eget forum for støydemping.

Men det var jo tydeligvis lurt, for jeg har fått mange gode tips!

Jeg klør i fingrene etter å få åpnet svineriet og stukket fingrene

mine i viftene.

Må dessverre jobbe nå, men imorgen setter jeg igang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For ordens skyld:

Problemet er delvis løst!

Kjøpte nytt grafikkort, vifteløst for under 500 kr.

og ny Samsung Harddisk for 900 kr.

Støyen er drastisk redusert.!

Vil vurdere å ta CPU vifta også, men er foreløpig godt fornøyd!

Takker alle for hjelp.

Lenke til kommentar

Bortsett fra det som allerede er nevnt: Vil tro at en runde med Q-tip i viftene dine vil hjelpe litt også. Er mye støv som samler seg på bladene som igjen skaper unødvendig turbulens og dermed støy. Rens viftene og hvis du finner ut at den jobben er utrolig kjedelig, så installer støvfilter på alle vifter som trekker luft inn i kabinettet. Har du mer luft kommende inn enn ut (via vifter) vil du også oppnå overtrykk i kabinettet slik at støv ikke kommer inn andre veier. Et slikt filter kan f. eks. være ei strømpebukse eller du kan kjøpe fra div. databutikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...