Gå til innhold

ASR og backup av Windows XP

juwa

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg trenger litt hjelp med ASR funksjonen i backup verktøyet til XP Pro.

Jeg har foretatt en full backup til fil av datamaskinen min med backup av "system state". Jeg hadde bare en HDD da jeg foretok backup så filen la jeg på c:\

Lagde også seff en ASR diskett.

Nå skal jeg kjøre ASR (booter og F2, etc) og som en del av ASR er prosedyren å formatere alle HDD i datamaskinen.

Dette er faktisk ikke noe valg for c:\ disk, men da mister jeg jo backupen min som er en fil på min c:\

Jeg har forsøkt å trikse det til ved å legge filen på en annen HDD slik at jeg kunne peke til denne når ASR prosedyren spør etter xxx.bkf filen. Problemet er at jeg får ikke tilgang til denne HDD, kun c:\ og cdrom spilleren.

Noe som har vært borti noe lignende?

PS! jeg vet jeg kunne brukt Ghost osv, men nå har jeg tilfeldigvis kun denne backupen......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er det du mener?

det er dette jeg snakker om

http://www.microsoft.com/resources/documen...dg_dsm_svxw.asp

og dette

http://www.microsoft.com/resources/documen...dg_dsm_ugql.asp

Riktignok sier denne artikkelen at den kun gjenoppretter OS, men ASR disketten blir benyttet sammen med xxx.bkf filen og da blir det en komplett gjenoppretting.... tror jeg ...... å ha lest et sted

Endret av juwa
Lenke til kommentar

Er det en System state Backup eller en ASR backup du har?

System state restore foretas med Windows Backup Utility.

Hvis det er en ASR Backup du har, så skal denne kunne hentes direkte fra en lokal disk, men er usikker på om denne må være formatert med Fat/Fat32

Kan visst være NTFS.

Men ASR vil ikke gi deg en full restore av OS'et ditt. Den vil bruke WinXP CD'en, og deretter laste inn noen få verdier som ligger i ASR backupen din.

Hvis du har en vanlig system state backup i tillegg, kan du evt bruke denne i stedet for ASR, etter at OS'et er installert på ny. System state backup inneholder bla. brukerkontoer og register, men ikke f.eks programmer.

Endret av xoop
Lenke til kommentar

det er en full system backup foretatt med Windows Backup util hvor man også må opprette en ASR diskett.

FAT/FAT32 skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen da man benytter setup fra XP cd til å laste et OS og "mounte" devices. Det er kun hvis man er avhengig av et DOS miljø (av et eller annet slag) at FAT og FAT32 har brukt å bety noe. NTFS skal være fullt støttet i setup programmet til windows XP.

Lenke til kommentar
Er det en System state Backup eller en ASR backup du har?

System state restore foretas med Windows Backup Utility.

Hvis det er en ASR Backup du har, så skal denne kunne hentes direkte fra en lokal disk, men er usikker på om denne må være formatert med Fat/Fat32

Kan visst være NTFS.

Men ASR vil ikke gi deg en full restore av OS'et ditt. Den vil bruke WinXP CD'en, og deretter laste inn noen få verdier som ligger i ASR backupen din.

Hvis du har en vanlig system state backup i tillegg, kan du evt bruke denne i stedet for ASR, etter at OS'et er installert på ny. System state backup inneholder bla. brukerkontoer og register, men ikke f.eks programmer.

men hvordan kan man da få gjenopprettet programmene i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Har du forresten gjort om disken din til dynamic?

Dette kan være en årsak til at du ikke finner andre partisjonener under installasjon.

ok..... er du sikker på det? at dynamic gjør at disken ikke er synlig? hvor har du lest det?

kan godt være at det stemmer, men jeg vil være sikker før jeg setter igang igjen

Lenke til kommentar

Du må ha tatt backup av eventuelle programmer

Er det slik at Windows installasjonen din ikke fungerer lenger?

Det er ikke det at disken ikke er synlig, men dynamiske disker krever en spesiell driver for å vise andre volum enn system volumet.

Det finnes faktisk en rekke måter å gjenopprette systemet ditt på hvis du ennå ikke har formatert disken din.

Endret av xoop
Lenke til kommentar

Det er ikke det at disken ikke er synlig, men dynamiske disker krever en spesiell driver for å vise andre volum enn system volumet.

da er det vel ikke annet enn å prøve da, høres jo litt fornuftig ut

du har vel ikke sjekket dette ut på technet eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Okei, det var jo litt leit da. Programmer er jo uanset ikke så viktige, da de stort sett kan installeres i ettertid, men hvis du har data på disken som er veldig viktige, anbefaler jeg deg å bruke et recovery program som f.eks Stellar Phoenix, eller tilsvarende. Då må du først montere disken i en annen PC.

System state backup'en din vil bare kunne hjelpe deg med å gjenopprette Register, systemfiler + noen innstillinger.

Lenke til kommentar
Okei, det var jo litt leit da. Programmer er jo uanset ikke så viktige, da de stort sett kan installeres i ettertid, men hvis du har data på disken som er veldig viktige, anbefaler jeg deg å bruke et recovery program som f.eks Stellar Phoenix, eller tilsvarende. Då må du først montere disken i en annen PC.

System state backup'en din vil bare kunne hjelpe deg med å gjenopprette Register, systemfiler + noen innstillinger.

jepp... lurt å glemme de 3 reglene som er for PC BACKUP, BACKUP, BACKUP

vanligvis benytter jeg GHOST og synes det spiller bra. Men akkurat denne gangen stolte jeg på backup util til XP. Jeg har faktisk brukt det mange ganger ifm win2kAS og der har det funka bra. Men for XP har dem gjort en del endringer som jeg ikke var helt klar over som laget litt kluss... Jeg begynner nok visst å bli rusten...

Det som irriterer mest er alle save gamene mine på HL2 :-) som er borte

Endret av juwa
Lenke til kommentar

da er det vel ikke annet enn å prøve da, høres jo litt fornuftig ut

du har vel ikke sjekket dette ut på technet eller noe slikt?

Neiii.... å sette den andre disken til Basic hjelper heller ikke... Det virker som om at det på ASR disketten blir satt opp konfig for de volum som er mountet akkurat da. Og at man kun får tilgang til disse ved en ASR prosedyre.

Dvs, jeg hadde ikke 2 HDD satt i PC da jeg tok full system backup med windows backup util. Jeg får ikke tilgang til en ekstra HDD med xxx.bkf fila liggende der nå. :no:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det nytter ikke å bare sette disken tilbake til basic, gjør du dette mister du informasjonen som ligger på disken. Du kan bare konvertere fra basic til dynamic, og ikke motsatt.

ja... det vet jeg....

Kanskje jeg forklarte meg dårlig, men det jeg mente var at jeg opprettet disken på nytt som basic (i windows) og så la backupfila der.. på den måten ville ikke jeg vært avhengig av disse driverene for dynamic disk som du sa.

Men det funka ikke det heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...