Gå til innhold

Radeon eller GeForce?

Slimshady

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har tenkt å bruke rundt 1000-1500 kr til skjermkort.

Har et Epox EP-8RDA3i hovedkort med 2500+ barton prosessor. 512 DDR minne og Aopen HQ45 250 watts Kabinett.

Hvilket skjermkort er best kjøp? Radeon eller Geforce? Produsent... Saphire, Powercolor etc? Stabilitet og Enkle driver-rutiner er viktig. Gidder ikke å stresse med buggy drivere... Helst ett som bruker ATI eller Nvidia sine referanse drivere. Er også litt opptatt av at tv-utgangen virker tilfredstillende. Dvs FARGE og generelt bra bilde på tv og overscan. Gleder meg til å spille Half life 2!!!

Setter pris på fornuftige objektive meninger. I den grad det er mulig! Forstår at det er mye følelser ute og går angående om Geforce eller Radeon er best ;)

Angående strøm til skjermkortet, blir det problem med 250w? Må jeg ta noen hensyn der?

Setter pris på gode råd til en forvirra kjøper :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror jeg ville valgt et x700Pro kort, tror det ligger rundt 1500,- .. mulig litt mere

De finnes ikke i AGP utgave...

ATi har ikke klart å lage ferdig PCIe til AGP bruen demmes. Kommer en gang i Q1 2005

Anbefaler deg enten et 9800pro, GeForce 6800LE eller GeForce 6600GT (AGP)

De to sistnevnte koster litt mer, men jeg mener de gir deg mer for pengene. 6800LE har store mode-potensialer. 6600GT er ganske mye raskere enn et 9800pro

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill!

Har alle skjermkortene idag bra tv-utgang? Vil bruke den til å se divx på tv'en min:) Den tar ikke svhs skikkelig, så jeg bruker composite inngangen.

Har hatt problemer med dårlig tvbilde med asus geforce4 mx kortet mitt...

Lenke til kommentar

til nVidia(g-force) kortene som blir gitt som forslag her er 250w psu litt i minste laget!

nVidia kortene krever mere strøm enn ati(radeon) kortene!

siden du sier du gleder deg til å spille hl2 burde du ta et 9800pro el 9600xt hvis du ikke vil bruke så mye penger!

har selv et 9600xt kort, og drar hl2 og cs:s uten problemer på høy grafikk!!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Dersom HL2 er viktig, så bør du kjøpe et Radeonkort (i den prisklassen). Du bør uansett bytte ut strømforsyninga di.

PSU + 9600XT, det vil koste ca. 1500 - 1700,- kr.

Vedr. generelle forskjeller: undersøk litt selv. Les her på forumet, eller på andre hjemmesider. Det er et stort (og kjært) tema.

Lenke til kommentar
Dersom HL2 er viktig, så bør du kjøpe et Radeonkort (i den prisklassen). Du bør uansett bytte ut strømforsyninga di.

PSU + 9600XT, det vil koste ca. 1500 - 1700,- kr.

Vedr. generelle forskjeller: undersøk litt selv. Les her på forumet, eller på andre hjemmesider. Det er et stort (og kjært) tema.

Er ikke lett å finne noe annet under 1500 kroner nei..

:Edit Bligset ganske kraftig på prisen.. :p

:Edit 2 Men skal du velge mellom 9800 pro og 6800LE er det liten tvil om hva jeg ville valgt. Både med tanke på HL2 og andre spill hadde jeg valgt 6800LE kortet til 1792,- Det er et bedre kort med masse potensiale.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Takk for mange innspill!

Har alle skjermkortene idag bra tv-utgang? Vil bruke den til å se divx på tv'en min:) Den tar ikke svhs skikkelig, så jeg bruker composite inngangen.

Har hatt problemer med dårlig tvbilde med asus geforce4 mx kortet mitt...

Composite er og blir composite, blir nok ikke særlig bedre med tiden. Og skal du bruke det til å se divx på tv`n så er jeg ganske sikker på at et skjermkort med composite tv-ut kjøpt i 2000 er like bra som et skjermkort med composite tv-ut kjøpt i 2004. Jeg er litt usikker, men jeg tror AIW radeon kortene støtter RGB i tv-ut delen, men de koster jo enda litt mer.

Jeg har hatt følgende skjermkort i løpet av det siste halvåret: GF5950 Ultra, X800PRO, 9800PRO og GF6800GT. Og min erfaring sier at Radeon er definitivt det du bør gå for.

Lenke til kommentar

Har Asus Geforce4 MX 32MB per idag. Syns det er mye klatt med tv-utgangen og innstillingene der for å jonglere mellom monitor og tv med riktige oppløsninger. Overscan fungerer ikke....

Skal det være så vanskelig å bruke tv-utgangen?

Skal ikke kjøpe Asus skjermkort igjen. De er litt dyrere og har sine egne løsninger på ting føler jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...