Gå til innhold

scanning ide drive......

Xantix

Anbefalte innlegg

jeg får dette ved oppstart og da bruker den en del sekunder, lurer på om noen har vært bort i dette før. Vel det er ikke min pc, men en venns, og jeg vet ikke hva slags hovedkort han har, men det er tydeligvis en den av bios oppstarten, men noe irriterendes da det tar en del sekunder.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sannsynlig at alle diskene er satt på Cabel Select, eller at bios ikke er satt opp med hvilke type disk og diskstørrelser du har, og bruker noen sekunder mer på å finne ut dette ved hver oppstart.

Dersom det er en gammel bios, kan det være litt vanskelig å sette på spesifike harddisker, med sylindre og heads og sånt. De fleste bioser av eldre merke har en "Auto Detect Drives" funksjon.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Jeg får så opp "No array is defined" og kan velge ctrl-f for " fast buid utility" og da har jeg en rekke med valg men ingen av dem virker får så fort jeg trykker tast 1-6 så hopper den ut og den samme meldingen dukker opp igjen......

MBFasttrak133 "Lite" Bios står det helt øverst....... Fint om noen kan hjelp til hvordan man kan skippe forbi denne testen. Har ikke funnet noe i bios enda, heller aldri vært bort i noe lignende.

X.

Lenke til kommentar

hmmmm fant ikke "integrated peripherals" noe sted jeg, og har sett gjennom alle mulige valg i biosen :( Den har hele tiden drevet med "scanning ide drives" men så fortsatt, dette med "no array found" oppstod når jeg måtte installere windows xp på nytt. Jeg tok da i bios og disabled hd slik at den skulle boote fra cd rom. Denne biosen er nemlig slik at det står

boot:

1) floppy ---> enable/disable

2) hd ---> enable/disable

3) cd-rom --> enable/disable

4).....

ikke slik som jeg er vant til med : first boot device: valg av enhet.

Så når jeg tok disable på hd kom dette med "no array found" selv etter at xp var på plass og jeg tok enable på hd så fortsatte denne feilmeldningen. Den står og blinker ca 10 sek før den fortsetter til xp, men problemet er at 20 sek med "scanning ide drives" pluss 10 sek. med "no array found" blir en del venting ved oppstart..... Lurer på om det rett og slett er pin greie på selve hovedkortet jeg.... Som sagt er det en venns, og jeg kjenner ikke korttypen og ikke har jeg fått bøkene heller, bare noen timer med boksen for å se på saken.

X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...