Gå til innhold

12.1, integrert grafikk og Mac

Locinho

Anbefalte innlegg

Tja...si det :roll:

Hvis det blir en 15", må det nok bli en 1557 fra Psdta eller Netshop (slik jeg har sagt tidligere). Hvis det blir en 12.1", må det bli Powerbook eller 1551...

Irriterer bare at jeg ikke har klart å finne noen 12.1" med dedikert grafikkminne...ellers hadde jeg slått til med en gang :D

Vel, Toshiba Portégé M200 har en 12.1" SXGA+-skjerm (oppløsning på 1400*1050), og Nvidia GeForce™ FX Go5200 (32MB). Det er att-på-til en Tablet PC. ;)

mkg_280x280_product_portege_98475.jpg

Touchè! :innocent:

Mvh ponke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, har klart å finne noen maskiner med dedikert minne siden jeg postet tråden, blant annet hos Toshiba slik du henviser og hos Sony...men er det bedre å ha 32 Mb dedikert minne enn 64MB (eventuelt 128Mb) integrert minne?

Har heller ikke satt meg inn i Tablet-pc'er, kan man skrive på selve "skjermen"? Touch-screen?Hadde egentlig ikke tenkt meg en slik en, men hvis det er framtidas pc, så hvorfor ikke... :cool:

Lenke til kommentar
Jepp, har klart å finne noen maskiner med dedikert minne siden jeg postet tråden, blant annet hos Toshiba slik du henviser og hos Sony...men er det bedre å ha 32 Mb dedikert minne enn 64MB (eventuelt 128Mb) integrert minne?

Har heller ikke satt meg inn i Tablet-pc'er, kan man skrive på selve "skjermen"? Touch-screen?Hadde egentlig ikke tenkt meg en slik en, men hvis det er framtidas pc, så hvorfor ikke... :cool:

Hehe, var mer eller mindre bare et svar på "utfordringen" ;)

Det spørs alltid hvilke skjermkort det sammenlignes mellom når det gjelder integrerte vs dedikerte skjermkort. I dette tilfellet er det nesten hipp som happ.

På slike maskiner kan man skrive rett på skjermen vha en penn. Du får mye mer for pengene om du er ute etter ytelse om du ser andre steder, men som sagt, jeg svarte bare på at du spurte etter 12.1" maskiner med dedikert skjermkort, denne har att-på-til SXGA+-skjerm :p

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Når du først har hatt en liten laptop, ultra portabel klassen, så virker alt annet stort.

Greit nok så kan mine kompiser spille på sine T4x IBM'er og jeg syns det er en konge maskin, så er det ikke helt det jeg vil trekke rundt på selv.

Får heller spille hjemme, får ikke abstinenser heller.

Var nettopp og kikket på powerblokk'n og ibook'n, men liker ikke styre pad'en.

Kan man innstille at den skal "aktiver" når man tar en double tap på pad'n eller må man klikke, på den ENE knappen som finnes.

Firefox som forøvrig er genial med sin 3'dje musknap (Scroll på min laptop, 1 knapp under de to vanlig) hvor link kommer i nytt vindu osv, gjør surfing fullstendig ok med 1 hånd på tastaturet og en på kaffe'n. Ikke at det er grunnen alene, men etter å ha prøvd mac i et par timer, så fant jeg ut, det blir nok aldri noe for meg. Syns faktisk ikke PB'n i butikken var så rask og responsiv som alle mener de er, prøvde både 12, 14 og 17 for og se om det var noe feil med den ene. (17 var litt bedre, men er den raskere? den hadde 1gb ram, de andre 512). (Tror standerd er 256? for 12"'eren?)

Selv om mac eier på design og spec's og mange kjekke funktioner, så gir min 100% IBM compatible laptop susen til mitt bruk.

Så prøv maskina gjerne innen du bare sammenligner spec's, der tror jeg mac'n tar det meste uannsett.

(Siste negative ting, syns faktisk at IBM skjermene i T4x og X3x seriene var bedre enn mac, som jeg _aldri_ ville sagt før jeg prøvde differansen nylig. De var greie mtp skarphet, men lys gjennomstrømingen var enorm, som fucka fargene litt, spesielt sort. Prøvde å justere med brightness med tastene, kanskje det blir bedre med en gamma kontroller e.l?)

2cents and some.....

Lenke til kommentar

Har vært og sjekket litt på powerbooken og ibooken...Har hørt at man ikke kan sammenligne mac med pc direkte ved å se på prosessorhastighet, ram osv ettersom disse to maskinene jobber på forskjellige måter (RISC vs CISC maskin eller no). Men er det noen "tommelfinger"-regel som letter sammenligninga slik at jeg vet sånn ca hvor mye jeg får for pengene?

Vil f.eks 512 ram til en Mac klare å spille de nyeste spillene som slippes i mac-versjon? 1.5Ghz prosessor hos mac er vel den raskeste, mens pc ligger over 2.0....vil det si at 1.5 hos mac kanskje svarer til 2.0 hos pc eller no?

Lenke til kommentar
[...]

[...]

Så prøv maskina gjerne innen du bare sammenligner spec's, der tror jeg mac'n tar det meste uannsett.

[...]

Jepp, tror jeg må prøve Mac i praksis før jeg eventuelt går over fra Pc...Tror det er et nokså "stort" skritt for meg å ta ettersom jeg egentlig ikke er så veldig rå på data...(selv om jeg har hørt man ikke trenger å være så proff for å bruke Mac).

Hvor prøvde du Mac-en? Sognsveien i Oslo? Er hjemme i jula, så kanskje jeg kan ta meg en liten tur hvis de har maskiner som kan prøves ut og testes litt...Ellers så vet jeg at det finnes "Eplehuset" i Trondheim, så kanskje jeg kan ta meg en tur på nyåret...

Jeg leste forresten i en annen tråd hvor en mente det ikke var noe problem å finne programvare til Mac :hmm: Er dette virkelig sant? En av de store grunnene til at jeg kvier meg litt, er engstelsen over at jeg kanskje blir stående litt "alene" mens alle rundt meg har vanlig pc...Fungerer fildelingsprogrammet til Mac bra?Er dette pirat, eller lovlig? (Ingen oppfordring til bruk, bare et spørsmål, får vel ikke varsel for at jeg spør dette?)

En annen ting er at jeg kanskje kommer til å bruke programmer som Matlab i framtida...vet ikke hvor lett det er å finne slike spesifikke programmer for Mac...

Lenke til kommentar
[...]

[...]

[...]

[...]

Jeg leste forresten i en annen tråd hvor en mente det ikke var noe problem å finne programvare til Mac :hmm: Er dette virkelig sant? En av de store grunnene til at jeg kvier meg litt, er engstelsen over at jeg kanskje blir stående litt "alene" mens alle rundt meg har vanlig pc...Fungerer fildelingsprogrammet til Mac bra?Er dette pirat, eller lovlig? (Ingen oppfordring til bruk, bare et spørsmål, får vel ikke varsel for at jeg spør dette?)

En annen ting er at jeg kanskje kommer til å bruke programmer som Matlab i framtida...vet ikke hvor lett det er å finne slike spesifikke programmer for Mac...

Matlab finnes til Mac OSX. Det samme gjør Maple.

Og om du skal ta høyere studier og blir å komme borti mange pdf-dokumenter, som studenter har en tendens til å gjøre, kommer du til å elske hvor rask Preview er til å åpne PDF-dokumenter.

Seriøst, programvare-mangel er stort sett ikke et tema for Mac-brukere. De har sine brukere, og de har sine utviklere, akkurat som Windows XP. Fildelingsprogramvare finnes også til Mac OSX.

Edit:

Har vært og sjekket litt på powerbooken og ibooken...Har hørt at man ikke kan sammenligne mac med pc direkte ved å se på prosessorhastighet, ram osv ettersom disse to maskinene jobber på forskjellige måter (RISC vs CISC maskin eller no). Men er det noen "tommelfinger"-regel som letter sammenligninga slik at jeg vet sånn ca hvor mye jeg får for pengene?

Vil f.eks 512 ram til en Mac klare å spille de nyeste spillene som slippes i mac-versjon? 1.5Ghz prosessor hos mac er vel den raskeste, mens pc ligger over 2.0....vil det si at 1.5 hos mac kanskje svarer til 2.0 hos pc eller no?

512MB minne synes jeg er i underkant av hva som er tålelig i det hele tatt med OSX. Anbefaler at du smekker i en 512MB-brikke ved siden av den 256MB-brikken du får med maskinen (aldri kjøp minne fra Apple, så enkelt er det, de er svindyre). 1,5GHz er ikke det raskeste generelt sett fra Apple, men det er den raskeste G4 i Apples bærbare. G5 finnes i versjoner opp til 2,5GHz i de stasjonære.

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Coooolt....får bare mer og mer lyst på en mac, egentlig! Skal sjekke litt med skolen, ettersom de har kjøpt lisens på Matlab for pc, så kanskje de har for Mac også...Mange forelesere her på haugen som har Mac, så det skulle ikke forundre meg at de har...

Men, tilbake til prisen...hvis jeg skal ha en powerbook med følgende spec:

Powerbook 12.1 med "Superdrive"

Eneste forskjellen er at jeg har valgte 512 istedenfor 256 ram...Med studentrabatt ble prisen på godt over 16k...

Er det virkelig verdt det, eller bare at design koster? For 16k kan jeg få mye 1557 for pengene...

Lenke til kommentar
Coooolt....får bare mer og mer lyst på en mac, egentlig! Skal sjekke litt med skolen, ettersom de har kjøpt lisens på Matlab for pc, så kanskje de har for Mac også...Mange forelesere her på haugen som har Mac, så det skulle ikke forundre meg at de har...

Men, tilbake til prisen...hvis jeg skal ha en powerbook med følgende spec:

Powerbook 12.1 med "Superdrive"

Eneste forskjellen er at jeg har valgte 512 istedenfor 256 ram...Med studentrabatt ble prisen på godt over 16k...

Er det virkelig verdt det, eller bare at design koster? For 16k kan jeg få mye 1557 for pengene...

Går du på Gløshaugen? Hva med å undersøke litt da. Du har allerede lisenser for Matlab OG Maple. Sjekk progdist eller kontakt Orakel-kontoret for mer informasjon.

Synes personlig ikke at du burde kjøpe ny PB nå, rett før juletider. Du har tvilsomt bruk for den i studiene enda ettersom du enda ikke har en bærbar, og en snarlig oppgradering av PB-linjen er forventet. Forøvrig synes jeg at det å kjøpe 12" PB med Superdrive (DVD-brenner) er sløseri med penger fordi en ekstern DVD-brenner som fungerer med Mac, som att-på-til brenner tolagsplater, koster kun rett over 1000 kroner fra hvilken som helst nettbutikk med godt varetilbud. Tenk over - hvor ofte trenger du egentlig brenne DVD-plater på tur?

PB 12" er ellers en fin maskin, men har sine nedturer. Nevner kjapt:

- Særdeles varm i venstre håndleddsområde (om du ikke er vant med maskiner som blir noe særlig varme der, eller ikke har hatt noe særlig med bærbare å gjøre fra før kan dette være litt av et sjokk).

- Den støyer litt vel mye for de som er vant med at viften stort sett aldri starter foruten ved kjøring av grafisk intensive programmer. Viften er ikke det mest støysomme som er, men den høres bra om den vil. Som på de fleste bærbare så starter viften sjeldnere på batteri-drift, enn nett-drift. Og støyen er heller ikke et problemområde mtp bruk i bibliotek eller forelesninger, så det er ikke sååå ille.

- Noen synes håndleddsområdets kant er noe brå. Jeg har funnet ut at dette er en vanesak. En herdes - akkurat som med tanke på varmen fra harddiskområdet.

- Mellomlegg mellom skjerm og tastatur må nærmest brukes. Har sett at skjermen rett og slett har blitt ripet opp av tastaturet på visse maskiner, anbefaler derfor bruk av et ark eller noe annet tynt mellom tastaturet og skjermen. Selvsagt varierer dette med bruk og "pakke-rutiner", men som en regel anbefaler jeg dette til PB-eiere.

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det er grunnprisen for en mac relativt lav, med dyre oppdateringer. Prøv å kjøpe maskinen uten ekstra ram og som Ponke foreslår uten superdrive, så kan du skaffe det senere.

Om du skal gå på NTNU finner du oversikt over programvare på Progdist. Det kan også være at det finnes spesialavtaler på forskjellige linjer, som it-student får jeg f.eks lisens til Visio gratis.

MacDaddy nr1 på Gløs er forøvrig Terje Rydland, som i minst ett av fagene sine har øving i SuperCard-programmering. Mye morro mac-propaganda :)

Endret av okvangar
Lenke til kommentar
Går du på Gløshaugen? Hva med å undersøke litt da. Du har allerede lisenser for Matlab OG Maple. Sjekk progdist eller kontakt Orakel-kontoret for mer informasjon.

Synes personlig ikke at du burde kjøpe ny PB nå, rett før juletider. Du har tvilsomt bruk for den i studiene enda ettersom du enda ikke har en bærbar, og en snarlig oppgradering av PB-linjen er forventet. Forøvrig synes jeg at det å kjøpe 12" PB med Superdrive (DVD-brenner) er sløseri med penger fordi en ekstern DVD-brenner som fungerer med Mac, som att-på-til brenner tolagsplater, koster kun rett over 1000 kroner fra hvilken som helst nettbutikk med godt varetilbud. Tenk over - hvor ofte trenger du egentlig brenne DVD-plater på tur?

Mvh ponke

Jepp, går på gløshaugen :D

Skal sjekke med folka på orakel...tenkte uansett ikke å kjøpe bærbar nå, ikke bruk for nå som jeg leser til eksamen :w00t:

Må ellers uansett vente på stipendet som kommer i januar...klarer ikke å hoste opp en så stor sum nå(spare litt til julegaver++ i juletida) :!:

Har aldri hatt en dvd-brenner, så vet ikke hvor mye jeg kommer til å brenne, men har en del ting som jeg gjerne ville samlet på noen få dvd'er framfor å bruke drøssevis av vanlige cd'er, tenker da på f.eks tv-serier....

Men ekstern dvd-brenner høres veldig fornuftig ut, har ikke sjekket prisen på slikt, men hvis det ligger rundt 1000 spenn, er det helt klart en del å spare! Uansett kommer jeg nok til å kjøpe ekstern harddisk, så da forsvinner også litt av behovet med dvd-brenner...

Takker for alle svarene og tipsene!

Lenke til kommentar
MacDaddy nr1 på Gløs er forøvrig Terje Rydland, som i minst ett av fagene sine har øving i SuperCard-programmering. Mye morro mac-propaganda :)

Hehe, stemmer det...har sett en del studenter (blant annet informatikk- og LUR-studenter) som har sittet på Mac-salen på P-15 bygget og programmert et eller annet... :yes:

Lenke til kommentar
Dette er et eksempel på en DVD-brenner som skal fungere på Mac OSX (10.2.3 eller senere) og som ikke koster skjorta (du kan jo bestille minnet fra samme sjappe du kjøper DVD-brenneren fra også for å spare porto):

LaCie DL DVD±RW brenner 16x Dual Layer

img_-1659678744_0.jpg

Pris: 1240,-

Mvh ponke

Jepp, så nettopp på en lignende DVD-brenner, virker mer fornuftig å ha en slik ekstern, ja...Angående minne, så lenge det er SO-DIMM så passer det?Må hastigheten være den samme som den innebygde? Har som sagt ikke så peil på slikt...

Lenke til kommentar

Ser ut som det er vanlig so-dimm. Når du velger oppgraderinger på macstore står at det leveres som standard med 256MB DDR266, og du kan kjøpe en SO-DIMM modul i tillegg. Applestore tar omtrent 1k for 256 ekstra, en Kingstonbrikke koster 400..

Men nå må det køyes, opsys og informasjonsforvaltning kaller.

Endret av okvangar
Lenke til kommentar
Jepp, så nettopp på en lignende DVD-brenner, virker mer fornuftig å ha en slik ekstern, ja...Angående minne, så lenge det er SO-DIMM så passer det?Må hastigheten være den samme som den innebygde? Har som sagt ikke så peil på slikt...

Denne skal vel passe ganske bra til for eksempel en PB 12". Så lenge det er So-DIMM DDR-minne på PC2100 eller mer tror jeg det meste "vanlige" passer greit i disse maskinene. Anbefaler å kjøpe noe som du har sett noen annen har brukt i lengre tid uten problemer. Står det No-Name betyr det vanligvis No-Way... Jeg bruker vanligvis gå for Crucial-, Corsair-, TwinMOS- eller Kingston-brikker når det gjelder bærbare.

Mvh ponke

Lenke til kommentar
Ser ut som det er vanlig so-dimm. Når du velger oppgraderinger på macstore står at det leveres som standard med 256MB DDR266, og du kan kjøpe en SO-DIMM modul i tillegg. Applestore tar omtrent 1k for 256 ekstra, en Kingstonbrikke koster 400..

Yeah! Fant ut at jeg sannsynligvis vil spare rundt 3000kr ved å kjøpe dvd-brenner og 512 ram sjøl :yes::thumbup:

Menmen, nå må jeg legge meg, lesesalen kaller imårra tidlig...

Nok en gang takk for at dere leter fram og finner svar på ting jeg lurer på, setter veldig pris på det!

God natt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...