Orjanp Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Fjernet du kjølepastaen før du sendte prosessoren i retur? Det var egentelig ikke så veldig nødvendig fordi det bare var et fint lag med kjølepasta på kjernen og for det andre hadde jeg ikke noe å fjerne den med akkurat da Men hvis du da pakket prosessoren i esken som følger med prosessoren, er det stor sjanse for at kjølepastaen klines utover. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Bare en tanke for å spille litt på lag med deg: Er du sikker på at du har fått tilbake din egen CPU? Jeg har ikke fått noe CPU ennå... får den sikkert på mandag, men det som er litt rart er at den står på plukkliste trenger den å være på plukk liste når den ikke skal hentes fra lageret? jaja jeg får se... håper selvfølgelig på det beste Den skal jo pakkes, og må derfor hentes fra en eller annen plass. Det kan jo likegodt være fra en 'sendes tilbake til kunde' hylle. Det er vel ingenting som tilsier at plukkliste betyr pakking av nye varer. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Å si at den er kjerneskadet, og virker i en og samme mail rimer vel ikke helt? Griseri med kjølepasta'n kan vel ha kommet mens den ble kastet rundt av posten? Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 vell det var ikke akkurat så veldig mye kjøle pasta igjen at det kunne klines utover hele cpuen at det kunne kalles søl akkurat... Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Å si at den er kjerneskadet, og virker i en og samme mail rimer vel ikke helt? JA det var det jeg også stusset litt på hvis den er kjerne skadet hvordan kan den da virke? Høres jo litt rartt ut men så har ikke jeg vert borti så veldig mye kjerneskader at det gjør noe dette var første gangen etter 7 cpu monteringer så.... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Det trenger jo ikke være så mye. Kan like godt være uheldig ordvalg. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Å si at den er kjerneskadet, og virker i en og samme mail rimer vel ikke helt? JA det var det jeg også stusset litt på hvis den er kjerne skadet hvordan kan den da virke? Høres jo litt rartt ut men så har ikke jeg vert borti så veldig mye kjerneskader at det gjør noe dette var første gangen etter 7 cpu monteringer så.... Jeg har to Mobile XP 2400. Den ene prosessoren er litt skadd på siden av kjernen, den fungerer alikevel helt fint. Kjører de i et dual oppsett klokket til 2520 MHz. Så det trenger ikke bety at prosessoren er ødelagt. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Å si at den er kjerneskadet, og virker i en og samme mail rimer vel ikke helt? JA det var det jeg også stusset litt på hvis den er kjerne skadet hvordan kan den da virke? Høres jo litt rartt ut men så har ikke jeg vert borti så veldig mye kjerneskader at det gjør noe dette var første gangen etter 7 cpu monteringer så.... Jeg har to Mobile XP 2400. Den ene prosessoren er litt skadd på siden av kjernen, den fungerer alikevel helt fint. Kjører de i et dual oppsett klokket til 2520 MHz. Så det trenger ikke bety at prosessoren er ødelagt. Hadde faktisk også en Athlon CPU som jeg etter ett eksperiment klarte å "knekke" ene kanten av(dvs av firkanten), men det betyr ikke at kjernen trenger å være skadet slik jeg har forstått det. Uansett funket den likt som den hadde gjort før det skjedde. Tror også man skal huske at nettbutikkene skal tjene penger, dvs de kan ikke tro på absolutt alle. Regner med at de får drøssevis med reklamasjoner av folk som knekker kjerner eller har drept CPUer med OCing etc, så at de ikke bukker og sender ny uten videre forstår jeg godt. OG det vekker ikke tillit hos butikken dersom man ikke har tatt seg bryet med å gjøre litt rent før man sender. Kjølepasta kan faktisk mer eller mindre fjernes med ett stykke papir, selv om det ikke blir helt rent. Det er ikke for å forsvare MPX, men poenget er at man kan prøve å forestille seg hva som kan skje med en pakke i posten og sikre seg for at pakken kommer frem i en slik forfatning man selv helst ville motatt den i. Endret 5. desember 2004 av kindings Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Stemmer at cpu'ene kan fungere selv etter små kjerneskader, men som regel viser den seg under høy varme/max load over lenger tid. Hvis du ikke har tatt vekk goopet før du sendte inn cpu'en, blir det gris. Prøv å goope den, pakke den inn i samme esken og riste den rundt 100 ganger, så ser du selv... (har gjort det på et flyttelass hvor jeg ikke har hatt aceton for hånden). Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Hvis du ikke har tatt vekk goopet før du sendte inn cpu'en, blir det gris. Prøv å goope den, pakke den inn i samme esken og riste den rundt 100 ganger, så ser du selv... (har gjort det på et flyttelass hvor jeg ikke har hatt aceton for hånden). Du må jo også tenke deg at når viften har vært oppå er det vel litt mer en 1 mm tykt lag... og man tømmer jo ikke halve tuben med pasta på kjernen man skal bruke veldig lite for å forhindre netopp søl... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Greit at det er tynt, (det er < 1mm) men så lenge du kan ta på kjernen og få pasta på deg, kan det naturlig nok også komme på resten av prosessoren. Hvis du ikke tror det, kan du jo bare teste det. Hvis du ikke har rengjort kjøleren og pastaen ikke er stivnet på den, kan du trykke litt papir på pastaen og se om du klarer å sette avtrykk på andre deler av kjøleren. Lenke til kommentar
thomba14 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 så bare ved å bruke normalt papir skader det ikke cpuen? det var godt å vite Lenke til kommentar
radivx Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 For å si det som det er: MPX er noen dasskoster på kundebehandling!!! Skjerp dere MPX! Jeg bestilte en vare som tydeligvis var utgått, de sende meg en nyere versjon og fakturerte meg for mellomlegget!!! Jeg hadde ikke blitt spurt om dette på forhånd. Etter mange dager får jeg ett brev tilbake som er elendig formulert og full av skrivefeil. (Lurte faktisk på om det var en Norsk person som hadde skrevet det...) Er ikke glad i MPX.nop mer.... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 så bare ved å bruke normalt papir skader det ikke cpuen? det var godt å vite Det tar ikke skade nei, men det legger igjen fiber, noe som minker varmeoverføringen mellom cpu og kjøler. Det optimale er å bruke en klut som ikke legger igjen fiber, i kombinasjon med et løsemiddel som f.eks. Aceton, Isopropanol eller elektro-rens. Selv bruker jeg Aceton, og disse rosa putene i amd-eskene som pusseklut. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 så bare ved å bruke normalt papir skader det ikke cpuen? det var godt å vite Det tar ikke skade nei, men det legger igjen fiber, noe som minker varmeoverføringen mellom cpu og kjøler. Det optimale er å bruke en klut som ikke legger igjen fiber, i kombinasjon med et løsemiddel som f.eks. Aceton, Isopropanol eller elektro-rens. Selv bruker jeg Aceton, og disse rosa putene i amd-eskene som pusseklut. Poenget mitt med papiret var at det kan gjøres veldig enkelt dersom man ikke har noe annet for hånden. Når jeg sier papir, mener jeg sef en eller annen form for tørkepapir(inkl dopapir, noe jeg vil tro de fleste har) Dvs ikke vanlig A4 ark, i tilfelle noen ikke forstod det. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Dette høres ut som en litt trist sak, men du skal være klar over følgende ledd i kjøpsloven neste gang du lar et produkt innen reklamasjonstid ligge: § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. <bla bla bla> nei, nei og atter nei. kjøpsloven gjelder overhodet ikke i dette tilfellet, så slutt å spre tull og løgn! Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Dette høres ut som en litt trist sak, men du skal være klar over følgende ledd i kjøpsloven neste gang du lar et produkt innen reklamasjonstid ligge: § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. <bla bla bla> nei, nei og atter nei. kjøpsloven gjelder overhodet ikke i dette tilfellet, så slutt å spre tull og løgn! Er det ikke 2 måneder man bruker i praksis i dataverdenen iht. denne paragrafen ? Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Er det ikke 2 måneder man bruker i praksis i dataverdenen iht. denne paragrafen ? Jo, det er noen i elektronikk bransjen som har tolket det skjønnsmessige begrepet "innen rimelig tid" til bety 2 måneder. Dem om det. Nå har ikke MPX påberopt seg dette i vårt tilfelle *off topic* Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 nei, ærlig talt, nå må dere gi dere. kjøpsloven i sin helhet utgår i dette tilfellet. har dere i det hele tatt sett kjøpsloven? her er det snakk om handel mellom en forbruker og en bedrift, altså er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. kom ikke og referer til kjøpsloven - som omhandler kjøp bedrifter imellom! den loven og den paragrafen som _Xorcist henviser til er hoppende gal i dette tilfellet. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Beklager at jeg siterte feil lov, men lovteksten er jo i praksis det samme i forbrukerkjøpsloven.. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå