Gå til innhold

MPX og Garanti vare


Anbefalte innlegg

Litt før sommerferien kjøpte jeg en Amd Athlon 2800+ fra MPX

2 uker senere gikk hele cpuen i dass

etter det tok det meg litt tid å få sendt den fordi jeg hadde en annen pc...

nå for ca 2 uker sendte jeg en retur melding om at cpuen hadde sloknet kort tid etter at jeg hadde motat den...

dagen etter får jeg melding om at henvendelsen var ok og at jeg bare kunne sende den til dem og når de hadde motat den skulle de sende en ny en

Jeg sendte den og tenkte at jeg skulle få cpuen etter kort tid...

neida etter 7 dager ringte jeg og spurte om det tok veldig mye lengere tid før jeg fikk det og fikk vite at det tok ca 5-6 dager etter at de hadde motat pakken før de sendte den nye.

I dag fikk jeg en melding fra MPX som jeg trodde var om at de hadde sendt den og at den var på vei...

Neida... :no:

Det jeg fikk var et fint lite gebyr og en fin spydig kommentar om at kjernen var fysisk skadet (som om jeg hadde skadet den) og at det var mye gris med kjølepastaen (???), og at de hadde fått den til å virke med en ¨ CPU Burn in -20min- hva nå en det betyr...

Så de sender bare den gammle cpuen tilbake og anklager meg for å ha gjort skaden så de sendte like godt en fin liten betalings gave...

For det første cpuen ble puttet forsiktig ned i hovedkortet å lå der i ca 2 uker under en vifte som skal kunne takle 3200 og en silver kjøle pasta som skal være mer en bra nok... og for det andre var det ikke NOE søl med kjølepasta når jeg sendte den... Altså har de sittet der å prøvd å få den til å virke så de slipper å sende en ny og så de kan få betalt for det??? noen som har noe mening om dette og hva er en CPU BURN IN -20-??? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta bilde skal jeg huske til neste gang takk for forslaget... men skal man virkelig måtte ta bilde av ting man selger? det blir vell litt absurd da man liksom er kunde og skal man ikke stole på kunder som sender inn varer hva er vitsen med å lure dem??? man sendte jo varen så man tjener jo ingenting på det...

Lenke til kommentar

Dersom du er uenig med det de sier bør du skrive på en fin måte at søl og skade måtte ha skjedd hos dem når den var under testing, for det var ikke slik du sendte varen tilbake. Det er godt mulig at dette ble gjort av en teknikker, og at en annen tok oppdraget på nytt senere, som også kan forklare forsinkelsen.

 

I alle fall skal du ikke gi deg om du mener du har rett. Vil dem ikke høre, misten dem nok minst en kunde til.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en litt trist sak, men du skal være klar over følgende ledd i kjøpsloven neste gang du lar et produkt innen reklamasjonstid ligge:

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

Hvis du bruker fem og en halv måned fra du oppdager feilen til du søker retur på varen vil du nok hos de fleste leverandører/butikker ikke kunne kreve et nytt eller reparert produkt (nytt i dette tilfellet). Jeg kjenner ikke databransjens rutiner inngående, men vet at "rimelig tid" hos de fleste hvite- og brunevareleverandører er satt til 2 måneder. Med andre ord, du mister reklamasjonsretten på et produkt dersom du ikke innen rimelig tid etter at du har oppdaget, eller burde ha oppdaget feilen på produktet.

 

At MPX legger noe annet til grunn får være så sin sak, jeg har ikke sett CPUen så det vil jeg ikke uttale meg direkte om, men jeg har vært borti skadede CPUer før, og jeg måtte ta bilde av CPUen med et digitalkamera i makromodus og så blåse opp bildet på PCen før jeg så skaden på kjernen.. det kunne ikke sees med det blotte øyet. Dersom du ikke ser skaden på CPU nå, ville jeg kontaktet MPX og be om bevis på at kjernen er skadet, gjerne et bilde de har tatt eller kan ta hvis du sender de CPU på nytt. Hvis MPX først mener at varen er skadet av deg, og ikke er en garantisak, så er det helt vanlig at de krever et gebyr for testing av produktet, det gjelder alle som driver butikk/verksted.

 

Vær for all del ikke spydig eller frekk mot butikken da dette i de aller aller fleste tilfeller virker mot sin hensikt. Og husk at hvis de setter seg på bakbeina og du ikke kan bevise at du har rett så har du ett problem. Derfor er det viktig at du ikke oppfører deg slik at de kan komme til å sette seg på bakbeina.

 

Lykke til!

 

Edit: Angrerett gjelder vel ikke hvis det er feil på produktet. Det gjelder hvis du kjøper en ting, finner ut at du ikke skulle kjøpt tingen allikevel og sender den uåpnet tilbake. Du kan ikke teste en vare, finne feil på varen og så bruke angreretten for å sende varen tilbake.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Det er egentlig ingenting du kan få gjort i denne saken, og MPX har nok rett i det de sier, selv om de brukte lang tid.

 

Det er utrolig fort gjort å kjerneskade socket A cpu'er, litt skjev belastning ved montering av kjøler er alt som skal til, og det var bl.a. derfor AMD fulgte etter intel med heatspreader på sine nye sokler.

For øvrig var det litt merkelig kotyme av MPX å teste en kjerneskadet cpu, da garantien mot amd uansett er ugyldig. Egentlig kunne de like greit bare sendt den rett i retur til deg.

Lenke til kommentar

når mpx kommer med en spydig mail til meg blir jeg jo litt sur... prøvde liksom ikke å henge ut MPX

men altså de sier jo at den virker, så hvis den gjør det så er jeg likeglad, men når det gjelder det med garanti på kjerneskade altså så du mener hvis jeg hadde fått tilsent en kjerne skadet cpu men ikke kunne bevise at den var skadet før jeg testet den så får jeg ikke noe igjen på garantien? det virker jo litt teit siden da er feil produksjon / feilpakking plutselig min feil? Men som jeg sa hvis den virker så virker den...

Også sa de jo at de skulle sende en ny så fort de fikk pakken så jeg vet ikke helt... de sa det kanskje på en feil måte eller noe, jeg får se....

takk for alle svar da...

Ps hvis cpuen ligger i boksen den kom i, kan den da bli skadet av støvet som danner seg inne i boksen?

Lenke til kommentar
For det første cpuen ble puttet forsiktig ned i hovedkortet å lå der i ca 2 uker under en vifte som skal kunne takle 3200 og en silver kjøle pasta som skal være mer en bra nok... og for det andre var det ikke NOE søl med kjølepasta når jeg sendte den...

Etter hva jeg har lest andre steder skjer de fleste/alle skadene på kjernen ved montering av kjøleren. Har sett noen instruksjoner på hvordan det skal gjøres og jeg monterer kjøleren alltid feil. Tror riktig er å sette den på vannrett dersom man får til det.

 

I og med at du skriver at viften skulle kunne takle 3200 mhz så virker det på meg som du ikke har vært klar over denne problemstillingen.

 

Og _dersom_ det faktisk var en monteringskade på prosessoren når MPX fikk prosessoren så var kanksje ikke svaret så spydig likevel, da det mest nærliggende er at du har skadet den siden ingen andre har montert CPUen.

 

 

 

Kalll meg gjerne spydig :whistle:

Lenke til kommentar
når mpx kommer med en spydig mail til meg blir jeg jo litt sur... prøvde liksom ikke å henge ut MPX

På samme måte som MPX ikke prøvde å henge ut deg da de opplyste deg om at prosessoren er kjerneskadet.

 

men altså  de sier jo at den virker, så hvis den gjør det så er jeg likeglad, men når det gjelder det med garanti på kjerneskade  altså så du mener hvis jeg hadde fått tilsent en kjerne skadet cpu men ikke kunne bevise at den var skadet før jeg testet den så får jeg ikke noe igjen på garantien?

 

Ja, slik er det, men du skal vanskelig finne en ny cpu som er kjerneskadet. Som jeg og andre har nevnt her, 99,999% av kjerneskader kommer når du monterer kjølerern med feil fremgangsmåte, noe de fleste gjør (ujevnt press, huker først en side av sokkelen og skviser ned den andre, eller aller verst: huker feil side av sokkelen).

 

Ps  hvis cpuen ligger i boksen den kom i, kan den da bli skadet av støvet som danner seg inne i boksen?

Nei, tror nesten du må ta et forstørrelsesglass og kikke på kjernen din, for å skjønne hvordan en kjerneskade ser ut. Støv kan ikke forårsake slikt.

Lenke til kommentar
I og med at du skriver at viften skulle kunne takle 3200 mhz så virker det på meg som du ikke har vært klar over denne problemstillingen.

 

Det jeg mente var at den takler opp til AMD ATHLON 3200+

 

 

Og _dersom_ det faktisk var en monteringskade på prosessoren når MPX fikk, da det mest nærliggende er at du har skadet den siden ingen andre har montert CPUen.

 

Så du menere at de ikke monterer den når de tester den?

Lenke til kommentar
I og med at du skriver at viften skulle kunne takle 3200 mhz så virker det på meg som du ikke har vært klar over denne problemstillingen.

 

Det jeg mente var at den takler opp til AMD ATHLON 3200+

Ja, jeg skjønte at det var det du mente. Men dette har ikke noen sammenheng med kjerneskaden som har oppstått.

 

 

 

 

Så du menere at de ikke monterer den når de tester den?

 

Jo, jeg mener at de gjør det. Men sjansen for at de gjør det rett er litt større enn en som ikke er kjent med farene ved å montere prosessoren feil. Og ut fra det du sier så virket ikke prosessoren når de mottok den, eller :roll:

 

 

For å si det slik jeg synes ikke du har blitt urettferdig behandlet ut fra det du skriver. Men jeg mener du urettferdig kommer med kritikk av MPX uten å ha noen holdepunkter for det. (Men skal tro deg på en ting og det er at MPX har griset litt med kjølepasta og "beskylder" deg for å ha gjort det.

 

Spar heller kritikken til de som virkelig behøver det.

 

 

 

Bare en tanke for å spille litt på lag med deg: Er du sikker på at du har fått tilbake din egen CPU?

Lenke til kommentar
Ville bare si at du ikke er alene om å møte veggen hos MPX.

Jeg fikk ikke returnert en HD som klikka.

Omtrent samme opplegget som du beskriver.

Kjøpte Raptor (i en annen butikk så klart) som har virka perfekt .

 

Vil bare oppfordre de som møter veggen til å la være å handle der !

Det er ikke den erfaringen jeg sitter igjen med i alle fall. Jeg måtte returnere en harddisk der som sluttet å fungere (den bare laget pipelyder a'la PC-speaker) og jeg hadde utrolig dårlig tid. Jeg fikk da kjempehjelp og kunne kjøre til lageret deres (45 min å kjøre) og levere harddisken samt hente en ny samtidig. Dette var utrolig god service i mine øyne og det var tydeligvis noe som ikke systemet deres var lagt opp for, fordi de prøvde i ettertid 2 ganger å sende meg ny harddisk per post, den første gangen fikk jeg stoppet det før de fikk postlagt harddisken, men den andre gangen fikk jeg pakkelapp. De ble i alle fall glade da jeg fortalte jeg allerede hadde fått ny harddisk, og det skulle bare mangle at jeg var ærlig når de hjalp meg så godt :yes:

 

Jeg prøver ikke å lage noen halleluja-post, men jeg prøver bare å balansere ut denne tråden litt. Generelt sett har jeg ikke inntrykk av at MPX er en butikk folk har noen særlig problemer med.

Lenke til kommentar
Fjernet du kjølepastaen før du sendte prosessoren i retur?

 

Det var egentelig ikke så veldig nødvendig fordi det bare var et fint lag med kjølepasta på kjernen og for det andre hadde jeg ikke noe å fjerne den med akkurat da ;)

 

 

Jo, jeg mener at de gjør det. Men sjansen for at de gjør det rett er litt større enn en som ikke er kjent med farene ved å montere prosessoren feil. Og ut fra det du sier så virket ikke prosessoren når de mottok den, eller

 

Joa ;) Men det er faktisk en sjanse for at den kan ha blitt skadet undere deres montering de sa også noe om at den kan ha blitt kortsluttet pga kjølepasta gris eller at en hadde tatt på kjernen eller pinsene, men altså så dum er jeg jeg ikke at jeg tar på kjernen eller pinsene ;)

Lenke til kommentar
Bare en tanke for å spille litt på lag med deg: Er du sikker på at du har fått tilbake din egen CPU?

 

Jeg har ikke fått noe CPU ennå... får den sikkert på mandag, men det som er litt rart er at den står på plukkliste trenger den å være på plukk liste når den ikke skal hentes fra lageret? jaja jeg får se... håper selvfølgelig på det beste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...