pebbe Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 I Bergen for en tid tilbake siden var det en kvinne i førti-årene som tok sitt eget liv i skogen nærmt huset sitt. Hun var psykiatrisk sykepleier og jobbet med ungdom som var i fare til å ta selvmord (og som hadde gjennomført selvmordsforsøk). Hun var jo blant dem som visste best om hvordan pårørende har det etter selvmord, allikevel gjorde hun det... Denne episoden kan vel kanskje vise hvor urasjonelt de som tar selvmord tenker. Kan nesten virke som de er i psykose når de gjennomfører det. Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Han var alene i bilen. Jeg vet hvem det her var, har så vidt snakket med han, og jeg kjenner noen av de som sto han nærmest. Og please, man kan ikke bebreide noen for å ta sitt eget liv. Jeg har snakket med både politi og brannvesen, og kjenner mange som var i begravelsen. Alle sier at han ikke var alene i bilen Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 I Bergen for en tid tilbake siden var det en kvinne i førti-årene som tok sitt eget liv i skogen nærmt huset sitt. Hun var psykiatrisk sykepleier og jobbet med ungdom som var i fare til å ta selvmord (og som hadde gjennomført selvmordsforsøk). Hun var jo blant dem som visste best om hvordan pårørende har det etter selvmord, allikevel gjorde hun det... Denne episoden kan vel kanskje vise hvor urasjonelt de som tar selvmord tenker. Kan nesten virke som de er i psykose når de gjennomfører det. Det skjedde faktisk ikke mer enn et par hundre meter herfra. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Alle handliger er mye lettere å gjennomføre kollektivt enn aleine. I tillegg (evt. eller, kommer an på situasjonen) finner man gjerne endelig noen som forstår en, et fellesskap der man får respekt. Man ser noe av de samme i f.eks nynazistiske miljøer der personer som er "utafor" ellers blir tatt i mot med åpne armer og føler tilhørighet selv om de innerst inne ikke er noe for å banke innvandrere. Overfør nå så dette til en deprimert person som har fundert på hvordan det ville være å ta livet av seg. Denne personen møter så andre personer på nettet som tenker mye mer på det og har satt seg dypere i situasjonen med selvmord. Dermed er det gjort.... Slike masseselvmord (som følge av pakter, ikke religiøse e.l. overbevisninger) kommer fram i media og kan gjerne utløse andre grupperinger og enkeltselvmord igjen. I Norge mener jeg tallet ligger på mellom 500 og 600 selvmord i året, men grunnen til at man aldri hører om konkrete tilfeller er nettopp for å ikke inspirere andre til det samme. Personlig hadde jeg aldri tatt selvmord som en "løsning" på problemene. Det er alltid en vei ut av ting om man så må begynne på nytt i et annet land. Selv om man tror gjerne at det er det beste for familien og kjente at man stikker ut i skogen og tar livet sitt, er det alltid noen som finner en og som må påvirkes av dette i lange tider etterpå. Dette er ikke nødvendigvis folk som kjenner offeret, men folk som enten finner offeret ved en tilfeldighet eller som resultat av en leiteaksjon. (Hmm, bør ikke denne ligge i politikk, religion og samfunn?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå