Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du vil gjøre nyttigt program, så kanskje noe av dette:

Enhets konverteringsprogram (ex. du velger via meny vilken kategori, si "Mass", deretter skriver du inn den massen som du vet i den rette enheten, f.eks. 2kg og så konverteres den automatisk til andre enheter, f.eks. pounds. Du lærer da å handtere menyer og input/output til bruker samt litt anna småsnask, plus at det er ett nyttigt program. Om du får en temp i Fahrenheit og lurer på hva den er, så swoops.

Kalkulator (ikke så kul kanskje siden det finns allerde, men du lærer jo litt forskjellig her også, data-handtering, layout osv.)

Treningslogg via Excel. Lag et VB-program som sparer trenings-resultat i en Excel fil. programmet har jo selvsagt sitt eget bruker-grensesnitt, så brukeren ser ikke Excel under bruk, med mindre han trykker f.eks. på "Show Excel" knappan som du har lagt inn der, eller om han åpner fila i Excel etterpå. Du får da trening i å interface til andre programmer (Office), noe som er både kult og ganske lett i VB.

Lenke til kommentar
Kalkulator (ikke så kul kanskje siden det finns allerde, men du lærer jo litt forskjellig her også, data-handtering, layout osv.)

Windows-kalkulatoren (ihvertfall i Win2k) har f.eks ikke kvadratrot, det mekkes utrolig lett i VB.

Du kan stappe utrolig mange funskjoner inn i en kalkulator, ta f.eks utgangspunkt i å mekke alle funksjonene som finnes i Utvidet Windows-kalkulator (kan ta sin tid å finne en måte å løse alle på) også legger du til funskjoner som du kan få bruk for f.eks volum, areal, vinkler, konvertering av måleenheter, valuta (med internettsynkronisering) og og kanskje en algebra/lignings-løser (kanskje en primimtiv en i første omgang).

Lenke til kommentar

Offtopic:

Er ikke så fett å lage et program. Synes det er morsommere, og mere jobb med et spill

Jeg er ikke helt enig med deg der. :no: Vet at alle kan/skal ha egne meninger og det der, men det kan være like mye jobb å lage et skikkelig bra program som et spill. Det kan jeg love deg. :yes: Og jeg for min del har satset på "program programmering" noe jeg selv synes er artig og krevende.

Lenke til kommentar
XP-kalkulatoren har ihvertfall kvadratrot. sqrt står det på knappen (hvis du ikke finner den i Standard, prøv på Vitenskapelig).

Så nå at Standard-kalkulatoren (i Win2k) har sqrt :blush:

aadnk: Jeg visste faktisk ikke at det gikk an å opphøye i 0,5 for å få kvadr.rot heller :blush:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
XP-kalkulatoren har ihvertfall kvadratrot. sqrt står det på knappen (hvis du ikke finner den i Standard, prøv på Vitenskapelig).

Så nå at Standard-kalkulatoren (i Win2k) har sqrt :blush:

aadnk: Jeg visste faktisk ikke at det gikk an å opphøye i 0,5 for å få kvadr.rot heller :blush:

I så fall, for helhetens skyld, så kan jeg jo si at det gjelder allment att:

x^(1/n) der n er "graden" av roten gir "n-te roten av x".

Bare prøv så får du se.

Det er vanlig å skrive om alle (kvadrat) røtter på den måten f.eks. når man deriverer eller integrerer for da blir det lettere (synest jeg) å se hva som skjer og hvordan man skal gjøre.

Ellers, så er det ingenting flaut i å ikke vite eller spørre om noe, det er vel derfor vi alle er her. Derimot kan man jo allikevel kjenne seg litt :blush: allikevel, men man trenger ikke. Ikke på denne delen av forumet iallefall. :)

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...