Gå til innhold

pcen slår seg av, grunnet hovedkort?

robgar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg en Intel Pentium 4 Prescot 3.0 Ghz med 1mb L2 cache, prossesor. På den tiden hadde jeg hovedkortet Msi 648fx Neo. Men det måtte byttes ut da skjermen plutselig ikke ville på igjen.

Derfor kjøpte jeg Abit IS7 series, (står ikke mer info på boksen) den har 800 fsb, ddr 400 sata 150 osv. Og på nettbutiken jeg kjøpte det på, stod det Støtte for Prescott. Dette stod det ikke et ord om i min manual. Jeg la også merke til at Abit tilsynelatende hadde glemt å plassere IS7 brikken på kortet, det er en tom firkant, med et klistremerke på, ikke noe brikke.

+12V på min Q-tech strømforsyning var ikke 12V men 7.1V, derfor kjøpte jeg en ny, North-Q 400W til 455,-.

Problem: Når jeg har på pcen en stund kommer det pipelyder, også slår den seg rett og slett av.

Nå lurer jeg på om feilen ligger i; Prossesoren, Strømforsyningen eller Hovedkortet.

PS. Jeg tror nok kabinett temperaturen er 10 titals grader over den 38C man skal ha på pentium 4 prosessorer, nærmere 45C, har det noe og si og?

På Forhånd takk for svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er behov for en Bios oppdatering Fixed the "CPU is unworkable" error message for P4 Prescott 2.4G (533MHz/ 1M L2/ 90nm) CPUs

Dette står i BIOS ID:1.9 men er vel like greit å oppdatere med BIOS ID:2.2, som er den siste.

Det er litt sjangsespill å oppdatere Bios med så ustabil maskin, men tar du det via floppy så burde det være tryggere.

Stusser litt på det som står CPU Compatibility Test: P4 3.06G (HT) 200.44*15 L2 cache 512K som den største cpu'n i test. Ikke et ord på den lista, som viser at de har testa en med L2 cache 1M... behøver kanskje ikke bety noe.

edit: du skriver at det er IS7 Series, men OBS! legg merke til at det er 7 kort til i denne serien, og de har egen Bios alle sammen (tror jeg). Sjekk etiketten mellom pci-slotene (?) hvilken utgave du har, ellers vil oppdatering med feil Bios ende med svart skjerm og en død Bios.

Den 'IS7'-lappen er ikke en glemt brikke, og har ingenting med ustabilitet å gjøre. Er trolig en automatisert prosess i produksjonen av en serie. Mulig det er S-ATA kontrolleren som kortet ditt ikke skal ha.

Temperatur på prosessor under 60 grader burde heller ikke bety noe for stabilitet, men at det piper før den slår seg av kan godt være pga. overoppheting ett eller annet sted på kortet. Men det igjen kan bety at den gamle Biosen leser av feil temperatur - mange muligheter her, har du kjent på ram-brikkene eller skjermkortet?

lykke til!

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Takk for langt og omfattende svar.

Jeg fant ikke noe annet enn IS7 Series på kortet, men fant senere ut at det er bare IS7. Det kom opp Cpu is Unworkable, or has been changed, når jeg byttet cpu for å teste, men det gikk vekk da jeg gikk inn i soft setup i bios.

Problemet er løst nå, endelig. For det første så var q-tech PSU'en altfor liten, og ga bare 7.1V på +12V (aida32), Det løste jeg med å kjøpe ny strømforsyning.

For det andre, hadde det sammlet seg så mye støv i CPU viften, at det var et under om det kom noe luft igjennom. Det løste jeg ved å ta ut viften, demontere den (skille kjøleribbene fra plastikken) og Tørke av det støvet på toppen med en støvklut. Etterpå gikk jeg ut og blåste igjennom kjøleribbene så det ikke var et støv korn igjen.

PS, har ikke fått tid til å se på linken du ga meg, skal se på den nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...