Gå til innhold

Starte uten power-knapp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

har hatt det samme problemet selv og fikk da beskjed om å "lodde sammen en liten strømbryter"

Siden jeg ikke er så proff klarte jeg selvfølgelig ikke dette, men det jeg kan anbefale er å;

-Beste er å ta en powerknapp fra et gammelt kabinett

-Det du også kan gjøre (funker helt fin, men på egent ansvar) er å kortslutte de to pinnene på hovedkortet hvor du egentlig skal feste På knappen)

Vet det siste høres vanskelig ut, men det eneste jeg gjorde var å ta en skrue mellom de to pinnene og vips! så starter pcen.

Viktige greier:

-Ta bort skruen etter du har kortsluttet

-anbefales bare til du tar en knapp fra et gammelt kabinett, vet ikke om det slites på HKet

NB! vil gjerne at en "erfaren" fyr kan bekrefte dette før du gjør noe!!!

EDIT: ser jeg brukte evigheter på innlegget, men de jeg kan anbefale nå som jeg har sett de andre vet jeg hva du bør gjøre:

1. gang du skrur på PCen bruker du kortsluttemetoden

2.Gå inn i BIOS

3.Let deg frem til der hvor det står Power on By Keyboard

4. Aktiver dette

5. Nå kan du bruke tastaturet (trykk på hvilken som helst knapp, men hender noen ganger med meg at jeg må trykke to ganger)

Endret av loveland
Lenke til kommentar

Yep, som det sies her kan du bare kortslutte PWR pinnen på PSU'en. Da vil den starte, og systemet booter. Evt kan du mekke en pulsbryter som du bruker på den ledningen som kommer fra hovedortet som (som vanligvis går til power-switchen). Alt funker jo så lenge det er kontakt. Vær obs på at om du bruker ledningen fra hovedkortet så må du lage en puls for å starte, ikke holde den kortsluttet. Hvis du gjør det, så vil maskinen slå seg av igjen mest sansynlig (blir tilsvarende til å holde nede power-knappen på nye maskiner).

EDIT: De fleste BIOS har også støtte for wake-on-mouse og wake-on-keyboard som gjør at masinen reagerer på disse. Det kan være en grei nok løsning.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør... Take care!

Er dette noe farlig da? Så lenge han ikke roter med helt feile ledninger fra PSU så kan du ikke gjøre stort med skade...

Det er jo selvfølgelig en god grunn til å mekke noe provisorisk på led'en fra hovedkortet. SÅ er du ihvertfall garantert at du ikke har feil ledninger, og du har bare en ledestrøm du roter med, så du kan ikke svi noe selv om du skulle drite deg ut.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha folkens!

Hadde en følelse av at det var noe slikt, men tørte ikke tukle uten å være sikker.

Da bare dytter jeg skrutrekkern borti de to pinnene og fjerner den, er det slik å forstå?

Det kommer kabinett etterhvert, men vi var litt utålmodige.

Det er forresten et MSI K8N Neo Platinum. (Fryktelig fint hovedkort :D )

Takk igjen :w00t:

Lenke til kommentar
Er jo det samme som skjer når du trykker på on/off knappen, så det kan da umulig ta noen skade av at du gjør dette manuelt.

Mitt gamle hovedkort døde etter et slikt forsøk. Gnistret som et helvete når jeg stakk skrutrekkeren borti. Kanskje det ikke var så lurt å bruke skrutrekker med magnet på? :ermm:

Lenke til kommentar
Går fint så lenge du ikke er nær de andre pinnene samtidig.

Det kan føre til litt ufine ting, selv om det sjelden skjer.

Bare bruk noe som leder strøm. :p

Å Faen...

Hadde tenkt å bruke fingern jeg...

Takk for tipset ;)

EDIT: Jumpstarting av PSU er noe annet. Det kan jeg ;)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Jeg får nå til å starte med å putte skrutrekkern borti de to pinnene, men når jeg prøver å "programmere" til å starte vi tastetrykk, museklikk etc. skjer de tingenting.

Tenkte kanskje det var pga. at det var USB, men det er det ikke da jeg har prøvd "vanlig" og.

Lurer nå på om det er pga. at mus og tastatur ikke ha rnoe strøm til å formidle signalene, men hva skal man gjøre med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...