DJViking Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Nå spør jeg veldig mye rart her for tiden , men å spørre er begynnelsen på kunnskap og visdom så ... Trodde lyd i Linux hadde kommet seg opp i nye høyder for tiden at det hadde blitt bedre støtte for, men ...Når jeg spiller av på XMMS og får inn lyd fra en annen kilde(gaim) så forsvinner lyden fra XMMS . Er det ikke mulig å kunne spille av flere lydkilder samtidig uten avbrudd på andre lydsesjoner? ( Kan nå da hende at det bare er mitt KDE/Linux oppsett som er galt( brukerfeil ) ) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Sannsynligvis støtter ikke lydkort-driverne dine flere lyder på en gang. Da har du bl.a disse løsningene: * Kjøp et lydkort med skikkelig driverstøtte. * Bruk en software alsa-mixer (dmix). * Bruk et lydserversystem, f.ex arts. Selv brukte jeg dmix før, men har gått over til arts da det fungerer tilfredsstillende. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Siden du kjører KDE, kan du velge artsd output plugin i XMMS. Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Typisk spørsmål fra (tidligere) Windows bruker I Windows er softwaremixing standard og ikke mulig å slå av, derfor så merker ikke folk at de egentlig har elendige lydkort (mest vanlig er AC97). Så når de kommer til Linux så begynner de å lure på om det er Linux det er noe feil med når lydkortet dere ikke fungerer optimalt. Mest vanlig softwaremixing for Linux er ALSA's dmixer, ESD eller ARTS. Hvis du vil unngå software mixing så må du nok ut med noen ekstra kroner for et lydkort som støtter hardwaremixing (f.eks Creative SB/Audigy). Endret 3. desember 2004 av olear Lenke til kommentar
comicz Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Forøvrig er det ikke mange kronene man må betale for å få et lydkort som støtter HW-miksing. På laptop'en (nærmer seg 1 år gammel) er det et av disse fordømte AC97-baserte korta, mens i min stasjonære har jeg et over 3 år gammelt SB Live!-kort(som heller ikke var spesielt dyrt da jeg kjøpte det), og dette har HW-miksing. Alt for å spare penger på dårlige lydkort :-( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå