Gå til innhold

Hvilken prosessor? 754 vs. 939

Anbefalte innlegg

Jeg MÅ kjøpe PC før nyttår. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe den gamle Socket 754 eller den nye 939. Jeg får ikke med meg PCI Express, og dermed er det spørsmål om jeg har noe behov for HK 939 - vil det i fremtiden komme komponenter som er kompatible med denne, eller er det kun PCI Express som gjelder? Altså: Er det mulig å benytte PCIe-komponenter på HK 939 uten PCIe?

Hilsen Dekanus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å bruke PCI-E komponenter på et hk som ikke har PCI-E. Når det er sagt, er det uansett fordelaktig å velge S939 foran S754. De nye Athlon64 prosessorene (90nm Winchester) har jeg kun sett til S939. De bruker en del mindre strøm enn de gamle (130nm Clawhammer). Dessuten skal Athlon64 over på S939. S754 vil i framtiden kun være for low-end prosessoren Sempron. En annen fordel med S939 er at det er støtte for Dual DDR, noe S754 mangler. Så ja, jeg ville helt klart valgt S939 framfor S754.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å bruke PCI-E komponenter på et hk som ikke har PCI-E. Når det er sagt, er det uansett fordelaktig å velge S939 foran S754. De nye Athlon64 prosessorene (90nm Winchester) har jeg kun sett til S939. De bruker en del mindre strøm enn de gamle (130nm Clawhammer). Dessuten skal Athlon64 over på S939. S754 vil i framtiden kun være for low-end prosessoren Sempron. En annen fordel med S939 er at det er støtte for Dual DDR, noe S754 mangler. Så ja, jeg ville helt klart valgt S939 framfor S754.

Helt enig med han over.

Det endte opp med at jeg også kjøpte S939. Med dual minne vil du merke at det tar ganske mye mindre tid å laste inn spill/programmer i minnet (omtrent halvparten av tiden vil jeg anslå.)

Og et 6800 GT vil holde til du bytter ut PCen. Om det er AGP spiller ingen rolle da PCI-E er i startgropa og veldig lite raskere enn AGP ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar

Helt enig med han over.

Det endte opp med at jeg også kjøpte S939. Med dual minne vil du merke at det tar ganske mye mindre tid å laste inn spill/programmer i minnet (omtrent halvparten av tiden vil jeg anslå.)

Og et 6800 GT vil holde til du bytter ut PCen. Om det er AGP spiller ingen rolle da PCI-E er i startgropa og veldig lite raskere enn AGP ;)

Sveinl.

Det har ikke slått deg at når du laster ting inn i minnet så laster du det fra harddisken som er 1/1000 så kjapp som minnet? Om du bruker 0,1 eller 0,05 sekunder på å få dataene inn i minnet har lite å si når det tar 20sek å lese dataene fra harddisken.. :)

Lenke til kommentar
Er ikke det XP som har Clawhammer kjerne da? :hmm:

XP har aldri hatt Clawhammer kjerne. Det er athlon64 som har det, etter hva jeg har forstått. Hvis du kan vise til noe annet, så ville det vært svært interessant å se.

Sveinl.

De forskjellige XP-kjernene i kronologisk rekkefølge er:

"Palonimo", "Thoroughbred" og "Barton". Flere er det ikke.

Lenke til kommentar
Det har ikke slått deg at når du laster ting inn i minnet så laster du det fra harddisken som er 1/1000 så kjapp som minnet? Om du bruker 0,1 eller 0,05 sekunder på å få dataene inn i minnet har lite å si når det tar 20sek å lese dataene fra harddisken.. :)

Jo men nå sa ikke jeg noe om hardisk her eller? Jeg har nok ikke utdypt meg godt nok fordi jeg ikke regnet med svar fra andre :blush:

Det jeg mente var at eksempelvis i need for speed underground, så tar det halve tiden å starte et game på nytt om det går skeis. Da er jo selve racet du har spilt, i minnet fra før.

Det gikk mye raskere å starte dette racet på nytt med dual. Det var det jeg mente, at dual er raskere internt enn vanlig minne er.

Sveinl.

Lenke til kommentar

jeg har nå hvertfall kjøpt meg s939 system, og må si at jeg er ypperlig fornøyd med resultatene jeg har fått ide jeg nærmer meg midten av mnd. 2...

vet ikke om minne-kompabilitets problemer med 754, har jeg hørt veldig lite om... (men skal og sies at jeg ikke har vært særlig interessert ettersom han over sa, at s939 er framtida over s754...) :roll: barnesykdommer vil man vel kanskje si at det er... det går vel over...

men ville vel uansett bare anbefalt s939 jeg og... er jo kommet en serie med litt "billigere" prosessorer til den serien nå og (de nye winchesterne)...

jeg er hvertfall veeeeeldig fornøyd...!!!!

MvH Daniel

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...