Gå til innhold

Hvordan overklokke Asus P4p800 Deluxe

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat startet å eksperimentere med overklokking men er litt (les ganske) usikker på hvordan jeg skal gå frem. Å ja jeg har lest guiden men den er ikke spesifikk for mitt hovedkort og blir derfor litt for generell.

Jeg har funnet ut hvordan jeg går inn i BIOS og kan velge om jeg vil overklokke 5, 10, 15% osv og forsøkt med 5%. Det fungerer vakkert og jeg merker ytelsesforskjell på skjermen men ikke i 3DMark 05. Fra ASUS Probe ser jeg at temperaturen har steget 1-2 grader på tomgang og jeg holder øye med temperaturen. Prime 95 fungerer perfekt og tempen er på maks 55 grader.

Jeg forstår det slik at ved å gjøre dette klokker jeg FSB og at dette går ut over både skjermkort og minnebrikker som sannsynligvis får kjørt jeg litt hardere og får øket temperatur. Hvis jeg går for høyt er risken stor for at jeg kommer til å svi både skjermkort og minnebrikker. CPU derimot vil klare seg så lenge temperaturen er under kontroll. Er jeg på jordet eller? :cry:

Så kommer mitt spørsmål:

Er dette måten å gjøre det på, dvs velge en %-sats og se om det holder? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg. Forslag mottas med takk. Nå, derimot tar jeg kvelden men kommer på nett igjen i morgen tidlig og da ligger det mange interessante svar og venter. Ikke sant! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset.

Jada det fungerer fint og med det oppsettet jeg fikk fra deg tbend så tilsvarer det en overklokking på 5%. Jeg setter inn følgende verdier:

CPU External Frequency = 210

DRAM Frequency = 400 Mhz

AGI/PCI Frequency (Mhz) = 66.66/33.33

CPU VCore Voltage = 1,600V

DDR Reference Voltage = 2,65V

Perforemance Mode = Auto

CPU-Z viser da følgende:

CPU = 2520Mhz

FSB = 210 Mhz

Memory = 210 Mhz

Jeg gjorde så et raskt forsøk med å sette CPU External Frequency = 215 uten å endre på noe annet og da viser CPU-Z at jeg får nesten 2,6 Ghz. Men både FSB og Memory øker og jeg får 215 Mhz. (Jeg har gått tilbake til 210 igjen).

Edit:

Det er ikke mulig å endre på "multiplier" slik at dette er eneste mulighet for å overklokke kortet. Dessverre så klarer ikke skjermkortet mitt å henge med i det hele tatt. :no: Når jeg spiller FS-2004 er det store forstyrrelser i det dynamiste scenery men jeg merker ingen ting så lenge jeg ikke spiller. Det blir nok et nytt skjermkort på meg like over jul og da fortsetter eksperimentet. :blush:

Endret av jirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...