Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-telefon - til foreldre

Anbefalte innlegg

Hvis denne er postet feil, flytt den!

Foreldrene mine har nå vurdert å skaffe bredbånd, og har da hørt om IP-telefoni. Så fikk jeg i oppdrag å finne ut hva det er, og hvordan det virker i praksis, ringepriser o.l.

Så var da spørsmålet først: Hvordan virker det? Kan man ringe til folk som ikke har IP-telefon?

Hvordan er prisene på slike telefonsamtaler innlands. Har hørt at det skal være billig å ringe utenlands, men det er nok ikke noe det er behov for hjemme :tease:

Hvor får man tak i slikt utstyr? Det er ikke snakk om å ringe gjennom PC, men en telefon med telefonrør og hele pakken.

Har forresten lest den guiden om IP-telefoni her på HW.no uten å forstå så mye...

Bare så det er sagt: Jeg er totalt nOOb på dette området. :blush:

Håper noen kan forklare dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På www.telio.no er det rikelig med informasjon. Jeg har vært Telio-kunde i rundt 8-9 mndr nå (tror jeg?), og er svært fornøyd! Er en ekstra glede i det å ringe gratis...

I store trekk er det slik det fungerer

- Du må ha ADSL (eller bedre), og den tregeste linjen er ikke å anbefale ( være høyere enn 64 kbps)

- Du får en boks av f.eks. Telio som du kobler inn i routeren/switchen/huben

- Til den samme boksen kobler du til en telefon (edit: en analog telefon)

Så er det bare å ringe. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

En typisk IP-telefoni løsning, levert bla. av Telio (www.telio.no), består simpelthen av et adapter.

Dette adapteret settes mellom bredbåndsmodemet ditt (så og si alle nye bredbåndsmodem har innebygget router) og din vanlige analoge telefon. ISDN fungerer per dags dato ikke.

Så fremt alt fungerer som det skal er det ingen ekstra konfigurering, men den enkelte IP-telefoni leverandør vil uansett hjelpe deg opp å stå med utstyret du har.

Husk at du må ha minst 128kbit begge veier på bredbåndet ditt, helst mer.

Forøvrig kan du med Telio ringe gratis til fasttelefon i Norge, Norden, mer eller mindre hele vest-europa samt nord-amerika (inkludert canada). Dette for samme pris som det koster å ha et vanlig analogt abonnement hos Telenor. Det finnes andre prismodeller også, der du f.eks ikke betaler noe i månedsbruk, men betaler per samtale i stedet.

Lykke til med IP-telefonien! :)

Kim

Lenke til kommentar
En typisk IP-telefoni løsning, levert bla. av Telio (www.telio.no), består simpelthen av et adapter.

Dette adapteret settes mellom bredbåndsmodemet ditt (så og si alle nye bredbåndsmodem har innebygget router) og din vanlige analoge telefon.

Skal til å bestille her. Men lurer på noen ting.

Skjønte ikke helt hvor adapteren kunne plasseres. Jeg har modem (innebygget router)

fra Telenor. Fra modemet går det en nettverkskabel ned til en svitsj i kjelleren (med pcèn), og fra svitsj til pc.

Kan jeg koble denne adapteren mellom modemet og denne netverkskabelen som går til svitsjen (slik at adapteren forblir oppe, der tlf er)? Og hvor mange analoge telefoner kan kobles til denne adapteren?

Og er Telio det billigste?

Lenke til kommentar
Skal til å bestille her. Men lurer på noen ting.

Skjønte ikke helt hvor adapteren kunne plasseres. Jeg har modem (innebygget router)

fra Telenor. Fra modemet går det en nettverkskabel ned til en svitsj i kjelleren (med pcèn), og fra svitsj til pc.

Kan jeg koble denne adapteren mellom modemet og denne netverkskabelen som går til svitsjen (slik at adapteren forblir oppe, der tlf er)? Og hvor mange analoge telefoner kan kobles til denne adapteren?

Og er Telio det billigste?

Koble inn en switch oppe også, og så kobler du til adapteret oppe ved telefonene. Så slipper du å koble telefonlinjen opp til telefonene. En switch koster jo ikke all verden.

Lenke til kommentar

Det høres greit ut. Blir nok til bestillig.

Men lurer på.. Går det ann å få en adapter med plass til flere (2 stk) analoge telefoner)

Vi har nå vanlig tlf med telenor.

Har ikke helt fått med meg hva som blir differansen.

Totalt (inkl adapter osv): hvor mye betaler vi da i måneden med Telio?

(har fått med meg at det ikke blir samtalepriser)

Og totalt hvor mye betales i måneden med telenor?

Foreldrene mine vil ha oversikt ;)

Hører det er forskjelle ip abonnemang. Hvilket anbefales til den normale familie?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Men lurer på.. Går det ann å få en adapter med plass til flere (2 stk) analoge telefoner)

Vi har nå vanlig tlf med telenor.

Clas Olson med flere har slike adaptere så du kan koble til flere telefoner til et utak. Hvor mange telefoner som adapteret til telio klarer å drive er jeg usikker på, men vist det er noe likt det som var på analogadapterne til isdn regner jeg med 2. (Noe telenor egentlig bare garanterer på sine linjer også......)

Lenke til kommentar

Hos telenor betaler du vel 159 pr mnd for å ha telefoni fra dem, og da kommer tellerskritt i tillegg. Hos telio betaler du 159 pr mnd, men da ringer du gratis til alle fasttelefoner i norge, norden og stort sett hele Europa. Koster enda penger til mobil, men her synker prisene jevntlig.

Du kan kjøpe en splitter å koble inn på adapteret, da kan du koble på flere telefoner på adapteret.

Nå som telio har begynnt å lansere tillegstjeneser så må jeg si at jeg er meget fornøyd med dem. Har hatt telio siden Februar, og ikke opplevd noen problemer så langt med telio.

Trenger du flere linjer, så kan du bestille adapter med to linjer, eventuelt to adaptere med en linje på hver.

Lenke til kommentar
Kjapt spm: Hvor lang er bindingstiden og etableringsavgiften til Telio?

Jeg ser det går an å bestille uten bindingstid.. Er det å anbefale?

Telio har ikke bindingstid.

Etableringen koster vel 495+frakt, dette er inkludert adapter og det du trenger.

Det du kan gjøre er å stikke ned på narvesen, der selger de startpakker fra telio med adapter, nr og 1 mnd inkludert i prisen.

Lenke til kommentar

Ettersom du har bestilt på nett har du angrerett, og den bør du benytte deg av. Jeg regnes for å ha rimelig god peiling på slikt, men jeg har slitt meg nesten gal av Telio og problemer som har dukket opp underveis.

Det er forferdelig synd at man ikke har tilgang til Telios forum før man er kunde. Der får du virkelig se hvor mange det er som har problemer. Mange routere er problematiske. Selv har jeg byttet to ganger, og har ennå ikke stabil telefon. Midt i samtalen brytes det, og det kan høres ut som en GSM-telefon med dårlig dekning på begynnelsen av 90 tallet, eller med andre ord som et tjuetalls pianotråder ryker i sekundet. Selv har jeg Tele2 med sju hundre og et eller annet inn og 128 ut. Det er for treigt, og det fikk jeg vite at Telio etterpå. Det går bortimot 80 ut bare med telefonen, så når faren din surfer og mora di snakker i telefonen, skal du få se. Eller høre :roll:

For meg og familien har jeg bare en ting å si: IP-telefoni har vært en sann helvete.

Lenke til kommentar

Om en sjekker telio sitt forum, så finner en kansje 50-100 personer som opplever problemer. 50-100 av 30 000 synes jeg de må være fornøyd med.

Jeg har testet med to forskjellige smc rutere, begge disse har virket perfekt. Vet om en del andre rutere som også virker utmerket, så jeg må si meg totalt uenig med AK47 her.

Lenke til kommentar

Håpet hjemme hos meg var å få IP-telefon, for så å si opp fasttelefon abbonemanget fra telenor. Er IP-telefoni like godt til å erstatte vanlig fasttelefon?

Delvis var grunnen til å anskaffe IP-telefon hjemme, et påskudd for å skaffe bredbånd. Nå er saken hjemme slik at det er kun Catch som kan levere der, og de sier at det er i "sone 2". Derfor kan man ikke så de raskere pakkene men prisene er ganske høye. Bredbåndspakken de tenkte på å skaffe er 652/256 og koster 499 per månde. Er denne hastigheten nok til å ha IP-telefon på samtidig som man surfer på nett? Det er ikke snakk om ekstrem nettbruk, mest surfing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...