Gå til innhold

Bærbar PC + mobiltelefon = surfing fra hytta?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har:

• bærbar PC (PIII 1GHz)
  • USB Blåtann-adapter (D-link DBT120)
  • Mobiltelefon med blåtann (SE T610)
  • Et abb. med billig GPRS (Mobyson 8 kr/MB)

Hvordan setter jeg dette opp så jeg kan surfe på internett med PC'n via GPRS?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du må ha Windows XP med SP1 eller senere (leter etter mer informasjon, redigerer denne igjen).

Da fant jeg noe.

Denne guiden inneholder mange trinn og deler, og burde, så fremt alt utstyr er i orden og støtter hverandre, dekke det du trenger å vite/få hjelp med.

Du må vel også konfigurere telefonen til å koble opp til Internett gjennom GPRS, men det visste du antageligvis.

Er det noen spesifike spørsmål du har?

Eller ønsket du kun en guide, for da burde den jeg linket til dekke mye.

Mvh ponke

Endret av ponke
Lenke til kommentar
Denne guiden inneholder mange trinn og deler, og burde, så fremt alt utstyr er i orden og støtter hverandre, dekke det du trenger å vite/få hjelp med.

Du må vel også konfigurere telefonen til å koble opp til Internett gjennom GPRS, men det visste du antageligvis.

Tusen takk for fyldig informasjon. Jeg trengte bare en guide nå i starten. Får mobyson-abb om ca 2 uker så jeg setter det ikke opp før da.

Det virker som det er å sette opp GPRS på telefonen, sette opp del forbindelse med blåtann (eller noe i den duren) på telefonen og sette opp blåtann som internett-tilkobling på PC'n. Stemmer dette sånn i korte trekk?

Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig informasjon. Jeg trengte bare en guide nå i starten. Får mobyson-abb om ca 2 uker så jeg setter det ikke opp før da.

Det virker som det er å sette opp GPRS på telefonen, sette opp del forbindelse med blåtann (eller noe i den duren) på telefonen og sette opp blåtann som internett-tilkobling på PC'n. Stemmer dette sånn i korte trekk?

Joda, skal vel være noe slikt. Den siste biten skal vel være:

Installere "blåtanns-modem" og sette det som tilkoblingsmåte på maskinen.

Du får prøve det, og si ifra om noe ikke går som det skal.

Det er litt prøving og feiling over det hele også, virker det som. Var i alle fall slik da jeg prøvde dette i sommer.

men det vil gå svært svært treigt, BT er ikke akkurat noe hastighets ting

Men mer enn raskt nok for dette. BT vil ikke være det svake leddet i denne sammenheng (med den hastigheten han oppnår fra telefon mot Internett), så det er irrelevant for hastigheten.

Mvh ponke

Lenke til kommentar
det vil gå tregt, ja. antageligvis kommer du til å drømme om den gode, gamle 56 kb/s linjen... :)

men om et år eller to så har du kanskje wimax-dekning på hytta, med mindre den ligger veldig langt borte fra nærmeste tettsted! :)

Hmm.. Det vil nok gå tregt ja. Har undersøkt litt nå og det er en del uenighet om hva hastigheten er. Noen sier teoretisk 171,2 kbps, andre sier 144 og 172,1 kbps. De som tør uttale seg om praktiske hastigheter sier alt fra 20-30kbps til 50-60kbps.

Uansett, jeg kommer nok til å slå av lasting av bilder, flash, lyd, osv i nettleseren og kanskje noen andre smarte tiltak. (Kom gjerne med forslag). På denne måten skal jeg enkelt kunne sjekke mail og kanskje titte innom et par hovedsider (f.eks hw.no) hvis nøden blir stor.

Lenke til kommentar

Her er en bra side fra Netcom med bl.a. automatisk oppsett av GPRS på telefonen. Brukte denne selv da jeg selv skulle få nett på min bærbare via mobilen. Har fungert veldig bra. Har selv Mobyson-abonnement på en Samsung X450 koblet til bærbar-PC'en via kabel.

Edit: Har selv stort sett ligget på 40-50 kb/s, men enkelte ganger blir det "hikke"og alt stopper eller går veldig tregt. Men nå har jeg ikke brukt det på en stund, var mest i sommer da jeg ventet på bredbånd...

Hadde en egen profil på Mozilla'n hvor jeg hadde slått av bilder og sånt, samt at jeg opprettet en egen spamfri mail-adresse (hoved-adressen var/er full av spam). Lastet ned mail på hoved-adressen når jeg fikk koblet meg på på andre måter.

Endret av Flex
Lenke til kommentar

GPRS er maks 40.2kb. så er ikke så artig nei. EDGE har jo oppimot 200kb. Men er jo GPRS takst. så kan fort bli dyrt.

EDIT: Mente selvfølgelig bit ikke bytes

Edit2: Glemte selvfølgelig at du må ha en GPRS profil der APN er satt til internet (Ja med en t tilslutt) for å kunne koble opp mot internett.

SE sin programvare så velger du den internet GPRS kontoen og så er du i gang. Enkelt som fot i hose.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

spilte akkurat warcraft 3 på battle.net med mobilen min som oppkobling, lagget litt av og til, men gikk ellers greit, bruker T630 over infrarød.

Ellers har jeg WinXp pro med SP2

god bless telenor, tror ikke de har som mål å tjene fett på gprs akkurat.

EDIT: bruker det samme opplegget akkurat nå forresten... 6kb/s lasting i opera...

Endret av LifEstEElEr
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bumper denne ettersom jeg drar på hytten om 30 min og sårt trenger hjelp.

Jeg har Sony Ericson telefon og Chess abn. Jeg gikk til denne siden for å få et konfigurert telefonen min:

http://www.chess.no/private.asp?distid=311

Etter det slo jeg på IR på telefonen og prøvde å komme meg på nettet. Det funket ikke.

Noen som kan gi meg noen raske tips om hvordan å gå frem videre?

På forhånd; tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...